Kiedyś kasza była chętnie spożywana jako danie obiadowe lub dodatek do niego. Rozpowszechnienie się ziemniaków powodowało częściowe zastępowanie kaszy, a następnie doprowadziło do prawie całkowitego jej wyeliminowania. Obecnie kasza znów wraca do łask i wzbogaca swoim smakiem i wartościami odżywczymi naszą dietę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest kasza?

2. Kasza – wartości odżywcze

3. Zdrowotne działanie kaszy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest kasza?

Kasza to nasiona zbóż oczyszczone z niejadalnych części ziarna.

W zależności od rozdrobnienia ziarna można je podzielić na:

– krupę – całe ziarno oczyszczone z łuski;

– kaszę łamaną – pozbawione łuski ziarno podzielone na części;

– kaszę – wypolerowane, połamane wcześniej ziarna.


Kaszę otrzymuje się z jęczmienia, pszenicy, gryki, owsa, prosa, kukurydzy. Do kasz zalicza się także ryż. Produkty zbożowe, a wśród nich kasze, powinny stanowić znaczną część naszej codziennej diety. Zgodnie

z zaleceniami powinno się zjadać 6 porcji produktów zbożowych dziennie. Jedna porcja to np. kromka chleba, pół szklanki ugotowanej kaszy lub makaronu.


2. Kasza – wartości odżywcze

Co takiego ma w sobie kasza, że powinniśmy ją często jeść? Otóż grube kasze z pełnego ziarna nie są oczyszczone z zewnętrznej warstwy, dzięki czemu najcenniejsze pod względem wartości odżywczych części pozostają nienaruszone.


Dzięki temu kasze dostarczają magnezu, cynku, żelaza, potasu, a także witamin z grupy B. Składniki te mogą pomóc zapobiegać pogorszeniu koncentracji, łamliwości włosów i paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, występowaniu bolesnych skurczów mięśni, łuszczeniu naskórka.

 

Grube kasze są także doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. Jego obecność powoduje, że kasze są produktami o niskim indeksie glikemicznym. Stopniowe uwalnianie węglowodanów do krwi po posiłku powoduje, że dłużej czujemy się syci i nie dopada nas nagły głód. Obecność błonnika powoduje także obniżenie stężenia złego cholesterolu oraz zmniejszenie ryzyka kamicy żółciowej.


Kasze są produktem mało przetworzonym, usuwa się z nich jedynie niejadalne części. W związku z tym nie zawierają środków konserwujących ani polepszaczy smaku. Są łatwe w przygotowaniu, nie wymagają skomplikowanego przechowywania i są przystępne cenowo.


3. Zdrowotne działanie kaszy

Regularne spożywanie kasz może uchronić przed nadwagą i otyłością, zaparciami, hemoroidami, kamicą pęcherzyka żółciowego, miażdżycą, cukrzycą typu II, podwyższonym stężeniem cholesterolu. Nie bójmy się zatem, jedzmy kaszę na zdrowie!