Początek nowego roku to zwykle czas bardzo radosny, sprzyjający spotkaniom i zabawie. Po świętowaniu Bożego Narodzenia wkraczamy w okres karnawału, który tradycyjnie rozpoczyna się Świętem Trzech Króli, kończy zaś w ostatki, czyli wtorek przed Środą Popielcową. To doskonała okazja, by zorganizować zabawę, przyjęcie czy domówkę z maratonem filmowym czy wieczorem gier. Jednak poza atrakcjami na wieczór warto zadbać także o część kulinarną. Na spotkaniu w luźnej atmosferze doskonale sprawdzi się tzw. finger food.



Warto zwrócić uwagę na wymagania dietetyczne biesiadników – obecnie wiele osób ze względów zdrowotnych czy światopoglądowych rezygnuje ze spożywania niektórych produktów. Jeżeli wśród zaproszonych osób znajdują się weganin, osoba na diecie bezglutenowej lub gdy preferencje gości są nieznane, warto przygotować kilka przekąsek specjalnie dla nich.

 

SPIS TREŚCI:

1. Kanapeczki z „twarożkiem” z tofu

2. Roladki z cukinii

3. Tortilla de patatas

4. Focaccia z pomidorkami koktajlowymi i rozmarynem

5. Orzechowe kulki mocy

6. Owoce i warzywa

7. Dania bezglutenowe – ważne uwagi

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kanapeczki z „twarożkiem” z tofu
Danie wegańskie, z opcją bezglutenową


Minikanapeczki to bardzo prosta w wykonaniu, a zarazem efektowna przekąska. Jednym z dodatków, który świetnie sprawdzi się podczas karnawałowej imprezy, jest ziołowy „twarożek” z tofu.


Składniki:
– ok. 180 g naturalnego lub ziołowego tofu,
– 30–50 ml napoju roślinnego o neutralnym smaku (np. sojowy), ilość zależy od tego, jak kremowy ma być „twarożek”,
– łyżka soku z cytryny lub soku z kiszonych ogórków,
– ulubione zioła (ok. 2 łyżek), np. szczypiorek, natka pietruszki, koperek, świeża bazylia, estragon,
– sól i pieprz do smaku.


Sposób przygotowania
W wysokim naczyniu blendera umieścić tofu, napój roślinny oraz sok z cytryny lub ogórków. Zblendować na gładką masę. Jeżeli jest zbyt gęsta, dolać więcej napoju. Następnie dodać posiekane zioła, wymieszać, doprawić do smaku solą i pieprzem, a także, jeżeli jest taka potrzeba, większą ilością soku z cytryny lub ogórków. Schłodzić ok. 2 h.

Bagietkę pokroić pod skosem na ok. 3–4-centymetrowe kromki. Każdą kromkę posmarować twarożkiem i udekorować np. pomidorem koktajlowym, kawałkiem kiszonego ogórka oraz gałązką koperku.

 

W wersji bezglutenowej użyć certyfikowanego bezglutenowego pieczywa.


Aby urozmaicić tę przekąskę, można przygotować ją w różnych wersjach, np. wykorzystać pasty roślinne w różnych kolorach.


2. Roladki z cukinii
Danie bezglutenowe, z opcją wegańską


Roladki z cukinii to niskokaloryczna przekąska, która zaskoczy niejednego gościa. Stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych wrapów przygotowywanych z tortilli.


Składniki:
– cukinia, w zależności od wielkości i grubości z jednej sztuki można przygotować ok. 8–10 roladek,
– kremowy serek naturalny – ok. 1 łyżeczki na każdą sztukę,
– dodatki, np. wędzony pstrąg tęczowy, suszone pomidory, ogórki, pomidorki koktajlowe czy oliwki,
– przyprawy: sól, pieprz.


Sposób przygotowania
Cukinię umyć, nie obierać. Odciąć końce, a następnie pokroić na jak najcieńsze paski wzdłuż dłuższego boku. Przygotowane plastry posypać solą i pieprzem. Rozgrzać patelnię z niewielką ilością oliwy (najlepiej rozprowadzić ją pędzelkiem), patelnię grillową lub elektryczny grill. Układać plastry cukinii i smażyć ok. 2 minut na jedną stronę oraz minutę na drugą. Pozostawić do wystygnięcia. Następnie każdy plaster posmarować serkiem kremowym oraz nałożyć dodatek (np. plaster wędzonej ryby lub suszony pomidor, oliwkę, pomidor koktajlowy czy kawałek ogórka). Całość zwinąć, roladki można także spiąć wykałaczką. Fabryka Siły Sklep

 

W wersji wegańskiej można użyć gotowego wegańskiego serka kremowego lub ulubionej roślinnej pasty, np. smakowego hummusu.


3. Tortilla de patatas
Danie bezglutenowe


Tortilla de patatas to danie serwowane tradycyjnie w Hiszpanii i krajach Ameryki Południowej. To rodzaj omletu z dodatkiem ziemniaków i cebuli. Doskonale sprawdza się jako przekąska zarówno na ciepło, jak i na zimno.


Składniki:
– ok. 0,5 kg ziemniaków,
– 150 ml oliwy z oliwek,
– duża cebula,
– 6 jajek,
– przyprawy: sól, pieprz.

 

Sposób przygotowania
Ziemniaki obrać i umyć, a następnie pokroić w bardzo cienkie plasterki. Cebulę obrać i pokroić w piórka. Na dnie dużej patelni rozgrzać oliwę (nie doprowadzać jej do wrzenia), a następnie dodać ziemniaki w plastrach. Smażyć na niewielkim ogniu, co jakiś czas mieszając. Po ok. 5 minutach dodać cebulę i całość smażyć jeszcze ok. 20–25 minut (ziemniaki powinny zmięknąć, ale nie rozpadać się). Następnie odsączyć ziemniaki z nadmiaru oliwy (pozostawić łyżkę oliwy do smażenia). Jajka wbić do miski i dokładnie roztrzepać lub ubić przy pomocy miksera. Następnie do masy dodać ciepłe ziemniaki i doprawić solą i pieprzem. Na dnie patelni (ok. 24–27 cm średnicy) rozgrzać pozostałą oliwę i wylać jaja z ziemniakami. Delikatnie poruszać patelnią, by omlet nie przywarł do dna. Następnie zmniejszyć ogień i smażyć do ścięcia spodniej warstwy omletu (ok. 5–6 minut). Po tym czasie przy pomocy talerza lub pokrywki odwrócić go na drugą stronę i smażyć kolejne kilka minut, by tortilla była złocista. Pokroić w niewielkie porcje.

 

Do omletu można dodać także inne ulubione dodatki, np. paprykę, groszek, kiełbasę lub tuńczyka.


4. Focaccia z pomidorkami koktajlowymi i rozmarynem
Danie wegańskie


Focaccia jest popularną we Włoszech przystawką, można powiedzieć, że jest to rodzaj pizzy, do której nie dodaje się sosu ani sera. Jest przygotowywana na bazie mąki pszennej, wody oraz drożdży, w każdym regionie charakteryzuje się innymi dodatkami – najpopularniejsze to świeże zioła, oliwki czy warzywa.


Składniki (na blachę):
– 650 g mąki pszennej (najlepiej typ 00),
– 450 ml ciepłej wody,
– ¼ kostki drożdży świeżych,
– ⅓ szklanki oliwy z oliwek + łyżka do posmarowania ciasta,
– łyżeczka soli,
– 15 pomidorków koktajlowych,
– przyprawy: gruboziarnista sól oraz rozmaryn świeży bądź suszony.


Sposób przygotowania
W misce połączyć mąkę z drożdżami, wodą, oliwą, solą i wyrobić na gładką, lepką masę (warto użyć robota kuchennego z hakiem do ciasta, ponieważ połączenie składników przy pomocy łyżki jest dość trudne). Następnie przełożyć ciasto do natłuszczonego naczynia, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, na ok. godzinę. W tym czasie umyć pomidorki i przekroić je na połówki. Wyrośnięte ciasto przełożyć do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Zwilżonymi dłońmi równomiernie rozłożyć ciasto na blasze. Palcami zrobić wgłębienia, a następnie rozłożyć w nich przekrojone pomidorki (skórką do dołu). Całość posmarować oliwą z oliwek (najlepiej użyć pędzelka), by focaccia nabrała złotego koloru oraz posypać ziarnami soli i rozmarynem (warto użyć świeżego, jednak jeżeli nie jest dostępny, można wymienić go na suszony). Tak przygotowane ciasto ponownie odstawić do wyrośnięcia na ok. 20–40 minut (w zależności od tego, jak szybko będzie zwiększało objętość). Piekarnik rozgrzać do 220°C i piec ok. 20 minut.


5. Orzechowe kulki mocy

 

Danie wegańskie, bezglutenowe
Oprócz przekąsek wytrawnych warto przygotować także słodką propozycję. Kulki mocy to prosty w przygotowaniu deser, który zaskoczy niejednego biesiadnika.


Składniki (na ok. 10 sztuk):
– 100 g suszonych daktyli,
– 3 łyżki pasty orzechowej,
– 4 łyżki płatków jaglanych,
– ulubione orzechy, np. migdały lub laskowe (1 sztuka na kulkę),
– dekoracja: wiórki kokosowe, kruszone orzeszki, gorzka czekolada, amarantus ekspandowany, liofilizowane owoce,
– woda.


Sposób przygotowania
Daktyle zalać gorącą wodą (tak, by były przykryte) i pozostawić do namoczenia na ok. 45 minut. Następnie odsączyć je, pozostawić ok. 2 łyżek wody. Umieścić wodę wraz z daktylami w wysokim naczyniu blendera i zmiksować na gładką masę. Następnie dodać pastę orzechową, wymieszać. Dodać płatki jaglane i ponownie wymieszać. Zwilżyć dłonie (by masa mniej się do nich kleiła) i formować niewielkie kulki. Do środka każdej kulki włożyć jeden orzech (można także pominąć ten krok lub na etapie przygotowywania masy dodać do niej posiekane orzechy). Gotowe kulki dekorować według uznania, np. obtoczyć w wiórkach kokosowych, ekspandowanym amarantusie, ulubionych orzechach bądź posypać liofilizowanymi owocami. Inną propozycją jest zanurzenie kulek w roztopionej gorzkiej czekoladzie.


6. Owoce i warzywa
Według zaleceń Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej należy codziennie spożywać jak największe ilości (co najmniej 400 g dziennie) owoców i warzyw. Domowe przyjęcie to do tego doskonała okazja, niezależnie od rodzaju diety stosowanej przez gościa. Doskonałym dodatkiem do potraw będą pokrojone w słupki marchewki, kalarepa, seler naciowy, ogórek, papryka, pomidorki koktajlowe i oliwki. Dla zwolenników słodkich smaków warto przygotować misę z owocami – winogronami, pomarańczami, jabłkami, ananasem czy kiwi.


7. Dania bezglutenowe – ważne uwagi
Celiakia jest chorobą wymagającą przestrzegania ścisłej diety bezglutenowej, a kontakt z nawet niewielką ilością glutenu może spowodować zaostrzenie choroby i nieprzyjemne objawy. Aby zminimalizować ryzyko, należy przekąski bezglutenowe rozłożyć na osobnych półmiskach w taki sposób, by nie miały kontaktu z daniami zawierającymi gluten. Dobrze także przygotować je oddzielnie i umyć dokładnie sprzęt kuchenny przed przygotowaniem.

 


Bibliografia
Talerz zdrowego żywienia, ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia/ (26.01.2022).