Poziomki, maliny leśne, jeżyny, borówki – większości z nas kojarzą się z latem i wakacjami na wsi. Niepowtarzalne walory smakowe to jednak nie jedyna ich zaleta. Owoce leśne to także bogactwo witamin i składników mineralnych niezbędnych dla organizmu. Poznajmy najważniejsze ich właściwości.

 

SPIS TREŚCI:

1. Borówki

2. Jeżyny

3. Maliny leśne

4. Poziomki

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Borówki

Kto z nas nie jadł pierogów z borówkami lub jagód polanych śmietaną z cukrem? To zapewne smaki dzieciństwa wielu z nas. Jednak najważniejsze właściwości tych owoców wynikają z bogactwa zawartych w nich składników.


Borówki są świetnym źródłem:

– witamin, w tym witaminy A, witamin z grupy B oraz witaminy C;

– składników mineralnych: potasu, wapnia, fosforu, magnezu;

– garbników, działających antybakteryjnie i antywirusowo;

– antocyjanów, będących silnymi przeciwutleniaczami.


Tak różnorodny i cenny skład borówek sprawia, że wykazują one liczne prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć, że wpływają pozytywnie na problemy układu pokarmowego, działają w dwojaki sposób: lekko przeczyszczająco w przypadku spożywania świeżych owoców oraz przeciwbiegunkowo, jeśli spożywa się je w formie suszonej.


Nie tylko owoce tej rośliny wykazują pozytywne działanie. Okazuje się, że w liściach zawarta jest substancja zwana „roślinną insuliną” – napary z tej części borówki są więc pomocne dla osób cierpiących na cukrzycę. Takie herbatki mogą także okazać się wybawieniem w przypadku zapalenia układu moczowego.


2. Jeżyny

Te ciemnogranatowe lub czarne owoce zwane są również ostrężynami. Wyglądem przypominają maliny, są jednak od nich mniej słodkie, czasem wręcz cierpkie. Posiadają bardzo duże ilości witamin A i E – silnego przeciwutleniacza zwanego „witaminą młodości”. Jeżyny to także źródło magnezu, potasu i antocyjanów – przeciwutleniaczy i barwników nadających czerwoną, niebieską lub fioletową barwę.


Podobnie jak w przypadku borówki, liście jeżyny również znajdują zastosowanie w naturalnych metodach leczenia. Napary wykorzystuje się w przypadku objawów grypy i przeziębienia.


3. Maliny leśne Fabryka Siły Sklep

W odróżnieniu od maliny uprawnej owoce maliny leśnej są drobne, a czas ich zbioru jest bardzo krótki. Wyróżniają się także znacznie mocniejszym zapachem. Są świetnym źródłem garbników i witaminy C, dlatego herbaty i soki z tego owocu często stosuje się w przypadku grypy i przeziębienia. Przypisuje się im działanie napotne, przeciwgorączkowe, wykrztuśne, oczyszczające i moczopędne.

 

Malina leśna, jako źródło kwasów organicznych, wykazuje także właściwości wspomagające procesy trawienia. Naparów z liści tej rośliny używa się w zaburzeniach żołądkowo-jelitowych.


4. Poziomki

Ich największą zaletą jest bardzo wysoka zawartość witaminy C (ok. 60 mg/100 g, a więc prawie dwukrotnie więcej niż w malinie leśnej). Oprócz tego dostarczają także wielu składników mineralnych: żelaza, potasu, wapnia, fosforu czy siarki.


Liście poziomki również zostały docenione w medycynie naturalnej – przygotowane z nich napary są stosowane w nieżycie żołądka i jelit oraz problemach z układem moczowym.


Owoce leśne to niezwykłe bogactwo prozdrowotnych związków. Niestety nie wszyscy je doceniają. Spożywamy ich coraz mniej lub zupełnie zastępujemy je ogrodowymi odmianami, które – choć również bogate w składniki odżywcze – nie wykazują aż tak silnych właściwości jak ich dziko żyjące odpowiedniki.


Jedyną wadą owoców leśnych jest bardzo krótki czas przydatności do spożycia, dlatego najlepiej zjadać je od razu po zerwaniu z krzaka. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie z nich soków, dżemów czy innych przetworów.


Warto również pamiętać, że przed spożyciem owoców konieczne jest ich umycie – w przeciwnym wypadku mogą stać się źródłem zakażenia chorobami pasożytniczymi.