Świąteczne dania charakteryzują się niepowtarzalnym i oryginalnym smakiem, który jest efektem stosowania rozmaitych przypraw. Te niewielkie dodatki, które zwyczajowo są używane do poprawy walorów aromatu i smaku potraw, bardzo często przynoszą też inne korzyści dla naszego organizmu. W tym tekście postanowiliśmy wziąć pod lupę 10 najczęściej stosowanych przypraw podczas przygotowań do nadchodzących świąt.

 

SPIS TREŚCI:

1. Anyż

2. Cynamon

3. Goździki

4. Imbir

5. Jałowiec

6. Kardamon

7. Kminek

8. Kolendra

9. Szafran

10. Ziele angielskie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Anyż

Anyż jest częstym elementem uzupełniającym smak domowych wypieków, nalewek czy likierów. Znany też jako biedrzeniec, charakteryzuje się obecnością licznych olejków eterycznych, które skutecznie łagodzą symptomy nieżytu dróg oddechowych. Bardzo często stanowi składnik syropów bądź pastylek do ssania, stosowanych w przypadku suchego kaszlu, zapalenia oskrzeli czy przejściowej utracie głosu. Stosowanie anyżu sprzyja też pracy naszego przewodu pokarmowego. Szczególnie zaleca się go w przypadku ostrych bólów brzucha bądź długotrwałych zaparć. Stosowany zewnętrznie ze spirytusem idealnie nadaje się do łagodzenia podrażnień wywołanych przez owady. Co ciekawe, stanowi śmiertelny środek na kleszcze, pchły i wszy.


2. Cynamon

Ten popularny dodatek do ciast i deserów na pewno zagości na naszych stołach. Cynamon wykazuje przede wszystkim działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. Oznacza to, że stanowi skuteczny element walki z wolnymi rodnikami oraz sprzyja detoksykacji całego ustroju. Stosowanie cynamonu sprzyja również pozbyciu się zbędnych kilogramów dzięki poprawie przemiany materii oraz stymulacji trawienia. Kora cynamonowca wykazuje też korzystne oddziaływanie na funkcjonowanie mózgu i nerek, a także normalizuje poziom całkowitego cholesterolu


3. Goździki

Suszone pąki goździkowca pospolitego stanowią nierozerwalny element świątecznej kuchni. Goździki posiadają substancję zwaną eugenolem, która wykazuje właściwości znieczulające, wykorzystywane w przypadku uciążliwych dolegliwości, jak ból głowy lub zęba. W kontekście bólu warto też wspomnieć o problemach z gardłem oraz przeziębieniach o podłożu bakteryjnym bądź wirusowym. Goździki skutecznie sprawdzają się jako lek na stany obniżonej odporności. Codzienne stosowanie goździków sprzyja również zwiększeniu ilości insuliny, co skutecznie chroni przed nadmiernym poziomem cholesterolu. Co więcej, stanowią bardzo dobry preparat na usunięcie nieprzyjemnego oddechu oraz... działają jak afrodyzjak. Fabryka Siły Sklep


4. Imbir

Imbir to dosyć powszechny składnik mieszanek przypraw używanych do deserów lub grzanego wina. Niejednokrotnie znajduje też zastosowanie w słonych potrawach jako dodatek do sosów. Dzięki swojemu rozgrzewającemu działania, imbir jest często polecany w przypadku infekcji bakteryjnych oraz przy przeziębieniach. Znajduje również zastosowanie

w przypadku bólu głowy, niskiego poziomu testosteronu oraz problemów ze strony przewodu pokarmowego. W przypadku tych ostatnich mowa o nudnościach, wzdęciach czy problemach z trawieniem.


5. Jałowiec

Jałowiec jest bardzo powszechnym dodatkiem do dań z dziczyzny oraz podstawowym składnikiem prawdziwego, myśliwskiego bigosu. Zawarte w owocach tej rośliny grabniki, sole mineralne oraz związki o charakterze żywicznym i gorycznym, wykazują silne działanie odkażające i bakteriobójcze. Przetwory z jałowca stymulują układ pokarmowy do wydzielania żółci oraz znacznie poprawiają proces trawienia. Warto też wspomnieć o moczopędnym charakterze działania jałowca, który znacznie poprawia proces detoksykacji organizmu z licznych związków toksycznych. Działanie to znajduje również zastosowanie w przypadku infekcji dróg moczowych. Jałowiec może być również stosowany zewnętrznie

w przypadku nerwobólów i stanów zapalnych tkanki mięśniowej bądź kostnej.


6. Kardamon

Kardamon to równie powszechny, choć mniej znany, składnik wszelkiego rodzaju mieszanek przypraw korzennych, które mają zastosowanie przy wyrobie ciast. Potrafi też doskonale urozmaicić smak świątecznego wina. Niekiedy może być też używany do podkreślenia smaku barszczu bądź kompotu z suszonych owoców. Najcenniejszym składnikiem kardamonu jest przede wszystkim zawarty w nim olejek eteryczny, który bardzo dobrze sprawdza się podczas leczenia przeziębienia oraz poważniejszych schorzeń układu oddechowego, w tym m.in. astmy. Ponadto kardamon posiada bardzo dużą zawartość melatoniny – związku produkowanego naturalnie przez szyszynkę – regulującej proces snu oraz nasz rytm dobowy. Badania dowodzą, że systematyczne stosowanie produktów bogatych w ten związek, skutecznie sprzyja odchudzaniu i niszczeniu tkanki tłuszczowej. Kardamon jest także skutecznym środkiem na zaburzenia trawienne i inne problemy wynikające ze złej kondycji układu pokarmowego.


7. Kminek

Kminek jest nieodłącznym elementem marynat i sosów do dań głównych bazujących na czerwonym mięsie. Ponadto bardzo często znajduje zastosowanie w doprawianiu warzywnych surówek bądź zup. Ze względu na bogatą ilość flawonoidów, kumaryn i soli mineralnych, kminek jest bardzo dobrym środkiem rozkurczającym. Olejek zawarty w nasionach wykazuje silne działanie pobudzające dla perystaltyki jelit. Istotny jest również kwas kawowy charakteryzujący się działaniem antymiażdżycowym i przeciwbakteryjnym. Przyprawa ta jest szczególnie polecana kobietom, gdyż skutecznie niweluje bóle menstruacyjne oraz pobudza laktację u karmiących matek.


8. Kolendra

Liście oraz owoce kolendry wykorzystywane są w sztuce kulinarnej jako dodatek do potraw, a także jako element dekoracyjny. Jednak warto częściej stosować tę przyprawę ze względu na duże korzyści dla naszego zdrowia. Przede wszystkim kolendra stanowi bardzo dobry preparat na problemy trawienne ze względu na zawarty w niej olejek, który w swoim składzie posiada linalol. Związek ten wykazuje silne działanie rozkurczowe oraz wiatropędne. Co więcej, kolendra stymuluję produkcję śliny oraz wydzielanie soku żołądkowego, co skutecznie zwiększa apetyt. Wspomniane olejki charakteryzuje wyraźne działanie antyseptyczne, co zapobiega zatruciom pokarmowym. Ponadto działają one uspokajająco poprzez zmniejszenie napięcia ze strony układu pokarmowego. Badania dowodzą, że stosowanie kolendry skutecznie sprzyja obniżeniu ciśnienia, normalizacji poziomu cholesterolu, a także usuwa z organizmu toksyczne związki metali.


9. Szafran

Najdroższa przyprawa świata to ostatni składnik deserowych mieszanek korzennych. Ten szlachetny dodatek kulinarny odpowiada przede wszystkim za nasze dobre samopoczucie poprzez niwelowanie stresu i relaksację. Okazuje się, że szafran prowadzi do wzrostu stężenia dopaminy i serotoniny, czyli tak zwanych związków szczęścia. Niejednokrotnie wymienia się go jako preparat przeciwgorączkowy i łagodzący objawy choroby Alzheimera.


10. Ziele angielskie

Ziele angielskie stanowi wręcz sztandarowy dodatek do większości potraw – zarówno zup, jak i dań głównych. Te niewielkie, okrągłe ziarna nie tylko uatrakcyjniają nasze posiłki lecz przyczyniają się do poprawy funkcjonowania naszego ustroju. Przede wszystkim wykazuje silne działanie przeciwwymiotne i przeczyszczające. Dodatkowo bardzo skutecznie radzi sobie z zarodnikami grzybów, które mogą powodować rozwój infekcji skórnych jak i oddechowych w obrębie płuc. Ponadto ziele angielskie łagodzi nerwobóle oraz objawy chorób reumatycznych.