Świąteczne dania charakteryzują się niepowtarzalnym i oryginalnym smakiem, który jest efektem stosowania rozmaitych przypraw. Te niewielkie dodatki, które zwyczajowo są używane w celu poprawy aromatu i smaku potraw, bardzo często przynoszą też organizmowi inne korzyści. W tym tekście postanowiliśmy wziąć pod lupę 10 najczęściej stosowanych przypraw podczas przygotowań do nadchodzących świąt.

 

SPIS TREŚCI:

1. Anyż

2. Cynamon

3. Goździki

4. Imbir

5. Jałowiec

6. Kardamon

7. Kminek

8. Kolendra

9. Szafran

10. Ziele angielskie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Anyż

Anyż jest częstym elementem uzupełniającym smak domowych wypieków, nalewek czy likierów. Znany też jako biedrzeniec, charakteryzuje się zawartością licznych olejków eterycznych, które skutecznie łagodzą symptomy nieżytu dróg oddechowych. Bardzo często stanowi składnik syropów bądź pastylek do ssania stosowanych w przypadku suchego kaszlu, zapalenia oskrzeli czy przejściowej utraty głosu. Stosowanie anyżu sprzyja też pracy naszego przewodu pokarmowego. Szczególnie zaleca się go w przypadku ostrych bólów brzucha bądź długotrwałych zaparć. Stosowany zewnętrznie ze spirytusem idealnie łagodzi podrażnienia wywołane przez owady. Co ciekawe, stanowi dobry środek na kleszcze, pchły i wszy.


2. Cynamon

To popularny dodatek do ciast i deserów. Cynamon wykazuje przede wszystkim działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. Oznacza to, że stanowi skuteczny element walki z wolnymi rodnikami oraz sprzyja detoksykacji całego ustroju. Stosowanie cynamonu sprzyja utracie zbędnych kilogramów dzięki poprawie przemiany materii oraz stymulacji trawienia. Kora cynamonowca korzystnie oddziałuje na funkcjonowanie mózgu i nerek, a także normalizuje poziom całkowitego cholesterolu.


3. Goździki

Suszone pąki goździkowca pospolitego to nieodłączny element świątecznej kuchni. Goździki zawierają eugenol, który wykazuje właściwości znieczulające, wykorzystywane w przypadku uciążliwych dolegliwości, jak bóle głowy lub zęba. Można też wykorzystać je w przypadku problemów z gardłem oraz w przeziębieniach o podłożu bakteryjnym bądź wirusowym. Goździki sprawdzają się w stanach obniżonej odporności. Codzienne stosowanie goździków sprzyja również zwiększeniu ilości insuliny, co skutecznie chroni przed nadmiernym poziomem cholesterolu. Co więcej, goździki niwelują nieprzyjemny oddech oraz działają jak afrodyzjak. Fabryka Siły Sklep


4. Imbir

Imbir to dosyć powszechny składnik mieszanek przypraw używanych do deserów lub grzanego wina. Niejednokrotnie znajduje też zastosowanie w słonych potrawach jako dodatek do sosów. Dzięki swojemu rozgrzewającemu działaniu imbir jest często polecany w przypadku infekcji bakteryjnych czy przeziębienia. Znajduje również zastosowanie w przypadku bólu głowy, niskiego poziomu testosteronu oraz problemów ze strony przewodu pokarmowego – nudnościach, wzdęciach czy problemach z trawieniem.


5. Jałowiec

Jałowiec jest bardzo popularnym dodatkiem do dań z dziczyzny oraz podstawowym składnikiem prawdziwego myśliwskiego bigosu. Zawarte w owocach tej rośliny garbniki, sole mineralne, związki żywicze i gorycze wykazują silne działanie odkażające i bakteriobójcze. Przetwory z jałowca stymulują układ pokarmowy do wydzielania żółci oraz poprawiają proces trawienia. Warto też wspomnieć o moczopędnym działaniu jałowca, które znacznie poprawia proces detoksykacji organizmu. Znajduje również zastosowanie w przypadku infekcji dróg moczowych. Jałowiec może być również stosowany zewnętrznie w przypadku nerwobólów i stanów zapalnych tkanki mięśniowej bądź tkanki kostnej.


6. Kardamon

Kardamon to równie powszechny, choć mniej znany składnik wszelkiego rodzaju mieszanek przypraw korzennych, które znajdują zastosowanie przy wypieku ciast. Potrafi też doskonale urozmaicić smak świątecznego wina. Niekiedy może być też używany do podkreślenia smaku barszczu bądź kompotu z suszonych owoców. Najcenniejszym składnikiem kardamonu jest przede wszystkim olejek eteryczny, który bardzo dobrze sprawdza się w leczeniu przeziębienia oraz poważniejszych schorzeń układu oddechowego, w tym m.in. astmy. Ponadto kardamon posiada bardzo dużą ilość melatoniny – związku produkowanego naturalnie przez szyszynkę – regulującej proces snu oraz rytm dobowy. Badania dowodzą, że systematyczne stosowanie produktów bogatych w ten związek sprzyja odchudzaniu i niszczeniu tkanki tłuszczowej. Kardamon jest także skutecznym środkiem na zaburzenia trawienne i inne problemy wynikające ze złej kondycji układu pokarmowego.


7. Kminek

Kminek jest nieodłącznym elementem marynat i sosów do dań głównych bazujących na czerwonym mięsie. Ponadto bardzo często dodaje się go do warzywnych surówek bądź zup. Ze względu na dużą ilość flawonoidów, kumaryn i soli mineralnych kminek jest bardzo dobrym środkiem rozkurczającym. Olejek zawarty w nasionach pobudza perystaltykę jelit. Istotny jest również kwas kawowy charakteryzujący się działaniem przeciwmiażdżycowym i przeciwbakteryjnym. Przyprawa ta jest szczególnie polecana kobietom, gdyż skutecznie niweluje bóle menstruacyjne oraz pobudza laktację u karmiących matek.


8. Kolendra

Liście oraz owoce kolendry są wykorzystywane w kuchni jako dodatek do potraw, a także jako element dekoracyjny. Warto częściej stosować tę przyprawę ze względu na duże korzyści dla zdrowia. Przede wszystkim kolendra to bardzo dobry sposób na problemy trawienne. Zawiera olejek, który w swoim składzie posiada linalol. Związek ten wykazuje silne działanie rozkurczowe oraz wiatropędne. Co więcej, kolendra stymuluje produkcję śliny oraz wydzielanie soku żołądkowego, co skutecznie zwiększa apetyt. Olejki znajdujące się w kolendrze wykazują działanie antyseptyczne, co zapobiega zatruciom pokarmowym. Ponadto działają uspokajająco poprzez zmniejszenie napięcia układu pokarmowego. Badania dowodzą, że stosowanie kolendry skutecznie sprzyja obniżeniu ciśnienia, normalizacji poziomu cholesterolu, a także usuwa z organizmu toksyczne związki metali.


9. Szafran

Najdroższa przyprawa świata to składnik deserowych mieszanek korzennych. Odpowiada przede wszystkim za dobre samopoczucie, niweluje stres i pomaga się zrelaksować. Okazuje się, że szafran prowadzi do wzrostu stężenia dopaminy i serotoniny, czyli tak zwanych związków szczęścia. Według niektórych doniesień może wykazywać działanie przeciwgorączkowe i łagodzące objawy choroby Alzheimera.


10. Ziele angielskie

Ziele angielskie stanowi wręcz obowiązkowy dodatek do większości potraw – zarówno zup, jak i dań głównych. Te niewielkie, okrągłe ziarna nie tylko uatrakcyjniają posiłki, lecz przyczyniają się również do poprawy funkcjonowania organizmu. Przede wszystkim ziele angielskie wykazuje silne działanie przeciwwymiotne i przeczyszczające. Dodatkowo bardzo skutecznie radzi sobie z zarodnikami grzybów, które mogą powodować infekcje skórne i w obrębie płuc. Ponadto ziele angielskie łagodzi nerwobóle i objawy chorób reumatycznych.