Oliwa z oliwek zaliczana jest do najlepszego tłuszczu, który z powodzeniem jest rekomendowany osobom walczącym z nadmierną masą ciała. Okazuje się jednak, że wybór tego produktu wcale nie jest taki prosty. Poniższy artykuł ma na celu usystematyzować informacje na temat tego produktu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Parę słów o samym tłuszczu

2. Którą wybrać?

3. Oliwa z oliwek w kontekście smażenia

4. Zastosowanie

5. Skład i działanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Parę słów o samym tłuszczu

Oliwa z oliwek, nazywana także olejem oliwkowym, jest przykładem tłuszczu roślinnego o charakterystycznym zapachu i smaku. Ten nieschnący olej, który pochodzi z basenu Morza Śródziemnego, otrzymywany jest w procesie zimnego bądź gorącego tłoczenia.


Ze względu na wysoką wrażliwość tego tłuszczu należy go przechowywać
w temperaturze poniżej 15°C oraz z dala od światła słonecznego (bądź w butelkach wykonanych z ciemnego szkła).


2. Którą wybrać?

Na sklepowych półkach możemy natrafić na różne rodzaje oliwy. Jeśli chcemy dokonać systematycznego podziału oliwy z oliwek, musimy wiedzieć, w jakim procesie została uzyskana. Do klasyfikacji oliwy z oliwek możemy wykorzystać Rozporządzenie Komisji (EWG) Nr 2568 i podział zaproponowany przez Międzynarodową Radę ds. Oliwy z Oliwek (ang. International Olive Oil Council – IOOC). Podział ten nieznacznie różni się od siebie, głównie ilością wyodrębnionych kategorii. Klasyfikacja oliwy z oliwek jest dokonywane na podstawie oceny cech sensorycznych, jej kwasowości oraz zawartości wolnych kwasów tłuszczowych.

 

Najcenniejsza oliwa z oliwek to oliwa dziewicza (virgin olive oil). Jest to oliwa uzyskiwana z owoców drzewa oliwnego z wykorzystaniem wyłącznie środków mechanicznych. W wyniku jej produkcji nie dochodzi do zmian w jej jakości.   Fabryka Siły Sklep

 

3. Oliwa z oliwek w kontekście smażenia

Wybierając tłuszcz, należy zwrócić uwagę na kilka zasadniczych cech:

– stabilność oksydacyjną,

– jak najmniejszą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – w wysokiej temperaturze ulegają przemianie w bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu związki;

– tłuszcz do smażenia powinien cechować się wysoką zawartością substancji o charakterze antyoksydacyjnym (polifenoli, witaminy E),

– powinien mieć jak najniższą zawartość cholesterolu oraz jonów metali, które katalizują proces utleniania.

 

Kiedy wybieramy tłuszcz do smażenia, często zwracamy uwagę na punkt dymienia. Jednak warto zauważyć, że nie jest to najlepszy wykładnik. W dużej mierze zależy on od zawartości wolnych kwasów tłuszczowych i ich długości, może się on zmienić podczas obróbki termicznej, tak jak w przypadku oliwy z oliwek.

 

A zatem dlaczego każdy przekonuje nas o korzyściach płynących ze stosowania oliwy z oliwek do smażenia? Powód jest jeden – to zdrowie. Zarówno rafinowana, jak i nierafinowana oliwa z oliwek nadaje się do smażenia ze względu na wysoki potencjał antyoksydacyjny i niską zawartość substancji katalizujących proces utleniania, fosfolipidów i jonów metali. Proces rafinacji oliwy z oliwek sprawia, że usuwane są związki o charakterze antyoksydacyjnym, przez co zmniejszamy jej wartość odżywczą. Inaczej jest w przypadku oleju rzepakowego, który często jest również używany do smażenia i który powinien być używany w postaci rafinowanej.

 

4. Zastosowanie

Oliwa z oliwek jest wykorzystywana przede wszystkim w gastronomii, począwszy od smażenia oraz doprawiania potraw, a skończywszy jako jeden z substratów do produkcji innych produktów, np. sosu winegret.


Oprócz kulinarnego przeznaczenia oliwa może być z powodzeniem używana w przemyśle kosmetyczno-pielęgnacyjnym – bardzo często można ją spotkać jako składnik kosmetyków do skóry, włosów i paznokci. Co więcej, może być także stosowana jako środek poślizgowy w masażu oraz olej do kąpieli.

 

5. Skład i działanie

Co przemawia za stosowaniem i zastąpieniem dotychczasowego tłuszczu oliwą z oliwek? Przede wszystkim jej prozdrowotny charakter oraz bardzo dobry skład. Olej oliwkowy jest bogaty w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe.


Związki te są o wiele korzystniejsze dla ludzkiego organizmu niż tłuszcze zwierzęce czy tłuszcze trans występujące w margarynie. Co więcej, w jej składzie możemy doszukać się witamin A, D, E, K.

 

Powyższe zalety dowodzą prozdrowotnego działania oliwy z oliwek. To bogate źródło zdrowych kwasów tłuszczowych z powodzeniem prowadzi do normalizacji poziomu cholesterolu, a co za tym idzie – stanowi element leczenia profilaktycznego chorób układu krążenia – nadciśnienia, miażdżycy czy też zawałów mięśnia sercowego.

 

Oliwa z oliwek ma również działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Na dodatek warto zwrócić uwagę na wykorzystanie oliwy przy problemach gastrycznych oraz uszkodzeniach zewnętrznych takich jak oparzenia słoneczne czy podrażnienia.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Parol D., Jaki tłuszcz jest najlepszy do smażenia, damianparol.com/smazenie/ (31.12.2018).

International Olive Council, internationaloliveoil.org/estaticos/view/83-designations-and-definitions-of-olive-oils (31.12.2018).

Wroniak M., Maszewska M., Oliwa z oliwek w diecie śródziemnomorskiej, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2011, 5(78), 26–36.

Kwiatkowska E., Właściwości zdrowotne oliwy z oliwek, „Postępy Fitoterapii” 2007, 3, 168–171.