Dietetycy są zgodni – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Wychodzenie z domu na czczo wprowadza metabolizm na wolniejsze obroty i sprawia, że zjadamy więcej pustych kalorii po południu. Bardzo dobrym wyborem rano jest muesli. Zawiera wiele składników odżywczych, które dają energię na cały dzień. Co dokładnie kryje się w paczce i jakie muesli wybrać?


SPIS TREŚCI:
1. Co zawiera muesli?
2. Wartości odżywcze muesli
3. Muesli a gotowe produkty
4. Jak zrobić domowe muesli?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Co zawiera muesli?
Muesli opiera się na płatkach zbożowych: owsianych, pszennych, jęczmiennych, kukurydzianych. Stanowią one około 70 procent produktu. Pierwszy posiłek w ciągu doby powinien być bogaty w produkty zbożowe

i dostarczać organizmowi węglowodanów. W składzie muesli zawsze pojawiają się także owoce suszone. Najpopularniejsze to winogrona, banany, morele, pomarańcze, jabłka, daktyle, śliwki, brzoskwinie.


Do płatków dodawane są również orzechy laskowe, włoskie i pistacjowe. Bakalie to paliwo dla mózgu, który tuż po przebudzeniu potrzebuje bodźca do dalszej pracy. Zdarza się, że do mieszanki włącza się czekoladę – lepiej jednak zadbać, by była to jej gorzka odmiana.


Muesli dostarcza niezbędnych podczas śniadania tłuszczów oraz białka. Zwykle jest spożywane z mlekiem, dzięki czemu danie uzupełnia także niedobory wapnia.


2. Wartości odżywcze muesli
Mieszanka płatków zbożowych, owoców i orzechów to przepis na zbilansowane śniadanie. Muesli przygotowywane z mlekiem zawiera witaminy B2, B12 oraz magnez, potas, cynk oraz dużą dawkę błonnika, zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Taki posiłek jest wskazany dla osób aktywnych fizycznie ze względu na zawartość witamin z grupy B, biorących udział w syntezie kwasów tłusz-czowych, a także wpływających na złagodzenie napięcia mięśniowego i nerwowego.


Bakalie są cennym źródłem żelaza, magnezu, potasu i kwasu foliowego. Pomagają obniżyć cholesterol i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.


Fabryka Siły Sklep

Osoby na diecie często martwią się, że muesli to bomba kaloryczna. Jedna porcja może zawierać nawet 500 kalorii. Należy jednak pamiętać, że śniadanie powinno dostarczać około trzydziestu procent dziennego zapotrzebowania energetycznego.


3. Muesli a gotowe produkty
Nieprzyzwoite ilości cukru, soli i emulgatorów spulchniających to wada wielu gotowych produktów „dietetycznych”. Sam napis „fit” na opakowaniu nie świadczy o niczym. Zawsze należy sprawdzać skład.


Po przeczytaniu etykiet kilku najbardziej popularnych muesli na rynku, wyłapaliśmy mnóstwo grzechów producentów. Dodają oni między innymi: cukier, sól, syrop glukozowy i marnej jakości tłuszcz roślinny. Owoce często są kandyzowane, a nie suszone. Poprawianie smaku tymi substancjami powoduje, że kupione płatki zupełnie tracą swój pozytywny wpływ na zdrowie i stają się pierwszym krokiem do miażdżycy i nadwagi.


Istnieją dwa rozwiązania. Pierwsze – uważne czytanie składu produktu w sklepie. Najczęściej bezpieczne muesli to te, które zostało oznaczone gwarancją ekologicznego wyrobu. Drugie – wykonanie muesli samodzielnie. To nie jest trudne, a dodatkowo wychodzi z korzyścią dla portfela.


4. Jak zrobić domowe muesli?
Dzięki własnoręcznemu przygotowaniu muesli, można zdecydować o jego smaku. Zyskuje się też pewność, że śniadanie będzie pozbawione zbędnych dodatków w postaci cukru, soli, syropu glukozowo-fruktozowego, spulchniaczy czy emulgatorów.


Przepis jest prosty: wystarczy zmieszać wybrane przez nas składniki. Najwięcej błonnika zawierają płatki owsiane. Jęczmienne sprzyjają zatrzymaniu procesu starzenia się, żytnie to bogactwo fluoru, jaglane – kwasu krzemowego, który zapewne mocne paznokcie i włosy, kukurydziane są wyjątkowo lekkostrawne, dlatego zaleca się je osobom z wrzodami czy refluksem żołądkowym. Do płatków bezglutenowych zaliczane są gryczane, kukurydziane i jaglane.


Kolejny krok to wybór suszonych owoców. Warto wiedzieć, że najzdrowszą opcją jest sięgnięcie po świeże owoce ze względu na największą zawartość korzystnych dla zdrowia antyoksydantów, witamin oraz składników mineralnych. Jeśli natomiast z różnych względów rezygnujemy z tej opcji, możemy sięgnąć po ich suszoną wersję. Suszone śliwki wspomagają pracę układu pokarmowego, jabłka wzmacniają serce, morele poprawiają wygląd cery i chronią przed anemią, daktyle łagodzą objawy menopauzy, zaś ananasy łagodzą stany lękowe. Owoce można ususzyć samodzielnie lub kupić gotową paczkę.


Przede wszystkim warto pamiętać o orzechach, które przydadzą się szczególnie wszystkim, którzy pracują umysłowo. Gotową mieszankę trzeba trzymać z dala od wilgoci. Najlepiej przechowywać ją w zamkniętym słoiku.