Jajecznica, jajka sadzone czy kogel-mogel – to tylko nieliczne przykłady jajecznych przysmaków. Jednak wielu z nas ogranicza spożycie jajek ze względu na zewsząd pojawiające się ostrzeżenia. Według niektórych opinii jajka przyczyniają się do podwyższania poziomu „złego” cholesterolu, dlatego zyskały miano „cholesterolowej bomby”. Na szczęście najnowsze badania wykazały, iż nawet codzienne spożywanie jajek nie przynosi żadnych złych skutków, co więcej – może mieć działanie prozdrowotne.

 

SPIS TREŚCI:

1. Jajko – „bomba cholesterolowa"
2. Prozdrowotne właściwości jajek
3. Zastosowanie jajek w dietach
4. Jajka – ograniczenia spożywania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Jajko – „bomba cholesterolowa"
Przez lata zarówno dietetycy, jak i lekarze ostrzegali przed spożywaniem jajek i zachęcali do ograniczania ich ilości w diecie. Wynikało to z założenia, że produkty zawierające duże ilości cholesterolu, w tym przypadku żółtko jaja, znacząco podwyższają jego poziom w organizmie. Warto jednak pamiętać, że nawet 80% cholesterolu jest wytwarzane przez sam organizm, a zaledwie 20% dostarczamy wraz z pożywieniem.

 

I choć żółtko faktycznie obfituje w cholesterol, w jaju znajdują się również inne substancje, które regulują jego działanie i chronią przed jego osiadaniem w ściankach naczyń.


2. Prozdrowotne właściwości jajek
Taką funkcję pełni lecytyna znajdująca się w jajku – substancja niezbędna w każdym organizmie. Występuje w błonach komórkowych i odpowiada za wiele istotnych procesów zachodzących w ustroju, w tym właśnie za gospodarowanie cholesterolem poprzez jego emulgację. Innymi słowy sprawia, iż cząsteczki cholesterolu są rozbijane na mniejsze części i usuwane z organizmu, dzięki czemu nie mają możliwości osiadania w ściankach naczyń. Nie bez powodu mit dotyczący tego, że jajka podwyższają poziom cholesterolu, został zastąpiony tezą zupełnie odwrotną. Potwierdza ona, że ten składnik diety może pozytywnie wpływać na nasz układ sercowo-naczyniowy.

 

Obok lecytyny w jajku występują inne substancje, które sprawiają, że jest ono niepowtarzalnym źródłem wielu składników odżywczych – witamin (A, D, E, K, B12, kwas foliowy), soli mineralnych (potas, wapń, siarka, fosfor, żelazo, cynk, sód), kwasów omega-3 i omega-6. Są to substancje, których nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.


3. Zastosowanie jajek w dietach
Udowodniono, iż nawet codzienne spożywanie jajka nie ma negatywnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy. Co więcej, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie nawet 10 jajek tygodniowo, zapewniając, iż nawet taka ilość nie wpłynie niekorzystnie na nasz organizm. Fabryka Siły Sklep

 

Jajka są także świetnym elementem konkretnych diet – ze względu na to, że posiadają wysoką gęstość odżywczą, sprawdzają się w dietach redukcyjnych, zapewniają uczucie sytości. Ich korzystne działanie w dietach odchudzających zostało potwierdzone przez badaczy. Wykazali oni, że spożywanie jajek pomaga w szybszej utracie zbędnych kilogramów.

 

Warto także pamiętać, iż jajko jest jednym ze źródeł najlepiej przyswajalnego białka, zwłaszcza dla osób, które wykazują zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik, w tym także sportowców!


4. Jajka – ograniczenia spożywania
Pomimo wykazanych prozdrowotnych właściwości jajek i zapewnień, iż powinny one być składnikiem racjonalnej diety, istnieją przypadki,

w których ich spożycie powinno zostać ograniczone. Taka konieczność występuje u osób chorujących na cukrzycę lub chorobę niedokrwienną serca, współistniejące z nadwagą lub otyłością, oraz tych osób, które mają podwyższony cholesterol. Zaleca się, aby w takich przypadkach spożywanie jajek zostało ograniczone do maksymalnie kilku sztuk na tydzień.

 

Warto także zwrócić uwagę na sposób przyrządzania jajka. Najzdrowszą metodą jego przygotowania jest gotowanie na miękko lub w koszulce. Kogel-mogel, choć jest niezapomnianym smakiem dzieciństwa, wraz z cukrem dostarcza sporej porcji kalorii. W pewnych przypadkach warto jednak zachować umiar i zdrowy rozsądek. Odpowiednie przygotowanie dania z jajek dostarczy naszemu organizmowi niezbędnych substancji,

a naszemu podniebieniu – najlepszych wrażeń smakowych.

 

Mity żywieniowe są niezwykle popularne. Na szczęście współczesna medycyna i nauka doceniają znaczenie diety i zauważają, jak ogromny wpływ może mieć na nasze zdrowie. Z tego też powodu przeprowadzanych jest wiele badań nad produktami spożywczymi, dzięki czemu można dokonać weryfikacji niesłusznych dotąd poglądów. 

 

W końcu jajka przestają mieć złą sławę, a ich spożywanie zalecają zarówno lekarze, jak i specjaliści żywieniowi, którzy nie boją się nazwać ich swego rodzaju „lekiem”. I choć jak we wszystkim, tak i w spożywaniu jajek trzeba zachować umiar, to jednak pewne jest, że włączenie ich do diety może pozytywnie wpłynąć na nasz organizm.