Margaryna zyskała popularność w latach 60. jako lepszy zamiennik masła. Po pierwsze – lepiej się rozsmarowuje na pieczywie, po drugie – przypisywano jej prozdrowotne działanie wobec chorób układu krążenia. Czy jest to prawda?

 

SPIS TREŚCI:
1. Margaryna – skład
2. Margaryna – wartość odżywcza
3. Margaryna – zawartość witamin
4. Margaryna – działanie promiażdżycowe

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Margaryna – skład
Głównym składnikiem margaryny, ale nie jedynym, są oleje roślinne. Poza tym bardzo często zawiera także inne komponenty, jak chociażby substancje smakowe-zapachowe, witaminowe, barwiące, emulgujące i konserwujące. Producenci modyfikują smak margaryn zgodnie z ich przeznaczeniem – do wypieku ciast, smażenia, pieczenia, smarowania. Nie zawsze zwracają uwagę na ich wartość zdrowotną.

 

2. Margaryna – wartość odżywcza
W zależności od zawartości tłuszczu margaryna dostarcza 405–723 kcal w 100 g produktu. Dla porównania – łyżeczka margaryny waży ok. 5 g. Wśród tłuszczów największą część stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-6. W trakcie produkcji margaryny dochodzi do zmian w budowie kwasów tłuszczowych nienasyconych i powstania niekorzystnych dla zdrowia izomerów trans. Poniższa tabela przedstawia wartość odżywczą margaryny.

 

Wartość odżywcza w 100 g margaryny 45% i 80%

 Margaryna 45%Margaryna 80%
Wartość energetyczna [kcal]405723
Białko [g]00
Tłuszcz [g], w tym:4580
kwasy tłuszczowe nasycone [g]11,921,1
kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]16,441
kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]14,414,5
kwasy omega-3 [g]1,41,2
kwasy omega-6 [g]1313,4
izomery trans [g]0,6821,6
Węglowodany ogółem [g]00,4
Błonnik pokarmowy [g]00
Cholesterol [mg]01

Źródło: Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005. Fabryka Siły Sklep

 

3. Margaryna – zawartość witamin
Margaryna jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E. Im więcej tłuszczu zawiera, tym stanowi ich bogatsze źródło. Poniższa tabela przedstawia zawartość witamin w margarynie 45% i 80%.

 

Zawartość witamin w 100 g margaryny 45% i 80%

WitaminaMargaryna 45%Margaryna 80%
Witamina D [µg]55,6
Witamina A [µg]600750
Witamina E [µg]22,316,8

 

Źródło: Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.

 

Stanowi szczególnie bogate źródło witaminy A. Łyżeczka margaryny (5 g) zaspokaja dziennie zapotrzebowanie na ten składnik w ok. 5–10%. Witamina A jest niezwykle istotna dla wzroku oraz procesu wzrostu. Z racji tego, że kumuluje się w organizmie, zarówno jej nadmiar, jak i niedobór jest niezwykle niebezpieczny.

 

4. Margaryna – działanie promiażdżycowe
Margaryna może stanowić bogate źródło izomerów trans. Są to izomery kwasów tłuszczowych, które bardzo negatywnie wpływają na profil lipidowy organizmu. Prowadzą bowiem do wzrostu ilości lipoprotein LDL (frakcja promiażdżycowa), a także zmniejszenia stężenia tzw. dobrego cholesterolu (lipoprotein HDL). Oprócz tego wiążą wapń i tworzą z nim nierozpuszczalne sole, które są wydalane wraz z kałem. Mogą przyczyniać się także do rozwoju otyłości, cukrzycy typu 2 oraz nowotworów. Ilość izomerów trans w margarynie zależy od metody utwardzania tłuszczu. Lepiej wybierać margaryny miękkie, do smarowania, niż twarde.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 50–162.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.
Paszczyk B., Łuczyńska J., Skład kwasów tłuszczowych i izomerów trans w margarynach twardych i miękkich, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2013, 46(2), 234–240.

 

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy