W dzisiejszych czasach korzystanie z usług dietetyka staje się coraz bardziej popularne. Jesteśmy świadomi wpływu żywienia na nasze zdrowie i samopoczucie, a w kręgu naszych celów bardzo często znajduje się wymarzona zgrabna i wysportowana sylwetka. Nic więc dziwnego, że decydujemy się korzystać z pomocy fachowców, którzy dzięki swojej wiedzy są w stanie pomóc nam w osiągnięciu nie tylko nienagannej figury, ale też lepszego zdrowia.


Jednak jak przed pierwszą wizytą u każdego specjalisty, tak i u dietetyka – mamy szereg wątpliwości i zastanawiamy się czego możemy się spodziewać. Rozwiejmy więc wszelkie niepokoje i poznajmy najważniejsze elementy pierwszego kontaktu z dietetykiem.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wybór poradni dietetycznej

2. Przebieg wizyty

3. Co wziąć ze sobą na pierwszą wizytę?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Wybór poradni dietetycznej

Wybór odpowiedniej poradni i konkretnego dietetyka to właściwie najważniejsza kwestia. To odpowiednie kompetencje fachowca zagwarantują nam bezpieczne i zdrowe osiągnięcie zaplanowanych celów. Podczas poszukiwań najlepszego specjalisty warto wspomóc się opiniami innych osób – rodziny, znajomych lub też odwiedzić wszelkie internetowe rankingi i fora. To właśnie dzięki temu możemy poznać faktyczne cechy danego dietetyka, jego sposób pracy i efektywność.


Obecnie gabinety i poradnie dietetyczne stają się coraz popularniejsze. Wśród nich pojawiają się tak zwane „sieciówki” cieszące się dość dużą sławą. Niestety, w tym przypadku popularność nie jest równoznaczna z najwyższymi kompetencjami – tego typu instytucje najczęściej posługują się gotowymi dietami, wyciąganymi „spod lady”, a także licznymi suplementami, mającymi zagwarantować cud-efekty i szybkie odchudzanie.


Dużym problemem jest także fakt, że zawód dietetyka nie jest prawnie uregulowany. Dzięki temu mianem „dietetyka” czy specjalisty od żywienia może posługiwać się osoba po – dosłownie – weekendowym kursie dietetyki. Z tego też powodu lepiej unikać styczności z tak popularnymi sieciówkami, w których najczęściej pracują osoby nie posiadające odpowiedniego kierunkowego wykształcenia. Przeglądając oferty pracy tychże instytucji, okazuje się, że do otrzymania pracy wystarczy zainteresowanie branżą dietetyczną, a wykształcenie jest jedynie „dodatkowym atutem”…


Oczywiście nie można uogólniać i krytykować wiedzy wszystkich tego typu specjalistów. Jednak nie można porównywać przygotowania merytorycznego osób po „dorywczych kursach” z wiedzą osób, które ukończyły studia na kierunkach dietetycznych. Bo to właśnie one posiadają ogromną wiedzę z zakresu dietetyki klinicznej i już w trakcie studiów zdobywają doświadczenie na właściwie wszystkich gałęziach dietetyki. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiednio przygotowanego specjalisty – w końcu to osoba, która „ingeruje” w nasze zdrowie. Tylko odpowiednia wiedza jest w stanie zapewnić, że wpływ tychże działań będzie miał pozytywne znaczenie dla naszego całego organizmu…

 

Przeglądając strony internetowe konkretnych specjalistów oraz czytając opinie na ich temat, trzeba pamiętać, aby wystrzegać się dietetyków:

– stosujących drastyczne diety (np. na około 1000 kcal), których pacjenci chodzą głodni – już od dłuższego czasu wiadomo, że taki typ odżywiania wpływa niekorzystnie na zdrowie i może prowadzić do niedoborów składników odżywczych w naszym organizmie, wycieńczenia i licznych schorzeń!

 

– gwarantujących utratę kilkunastu kilogramów w ciągu miesiąca – może i efekt odchudzania będzie widoczny błyskawicznie, ale tylko zdrowa i „powolna” dieta nie spowoduje tak zwanego efektu jojo, czyli powrotu do dawnej, a nawet wyższej wagi!

 

– sprzedających bądź polecających różnorodne suplementy, gwarantujące efektywniejsze odchudzanie – to niestety naciąganie klientów na preparaty, których działanie nie zostało udowodnione żadnymi badaniami, a ich spożywanie nie przyniesie obiecywanych efektów.


Jak widać, wybór dietetyka powinien być procesem przemyślanym i potwierdzonym licznymi opiniami innych klientów. Tylko w ten sposób mamy szansę trafić pod opiekę kompetentnego specjalisty.


2. Przebieg wizyty

Pierwsza wizyta u dietetyka to moment, który zastanawia wielu z nas. Nie ma jednego konkretnego schematu wizyty, bo ile poradni i gabinetów dietetycznych – tyle metod pracy. Są jednak pewne elementy, które powinny pojawić się podczas każdej pierwszej wizyty, tak jak ustalenie celu wizyty – na przykład chęć redukcji wagi, zmiana sposobu żywienia, dieta w konkretnym schorzeniu, a także poznanie oczekiwań pacjenta.

 

Kolejnym nieodzownym momentem jest wywiad medyczno-żywieniowy, w skład którego wchodzą takie informacje na temat pacjenta jak: Fabryka Siły Sklep

– wiek;

– poziom aktywności fizycznej;

– przebyte lub istniejące schorzenia oraz dolegliwości;

– regularność menstruacji oraz wypróżnień;

– alergie i nietolerancje pokarmowe;

– przyjmowane leki;

– charakter pracy – rodzaj i liczba godzin, narażenie na stres;

– rytm dnia – godziny pobudki i snu, ilość i godziny zjadanych posiłków oraz ich rodzaj;

– ilość przyjmowanych płynów;

– nielubiane produkty spożywcze.


Wszystkie te informacje są niezbędne do ułożenia prawidłowego, zbilansowanego jadłospisu, który będzie przynosił najlepsze efekty, a także – co równie ważne – będzie przyjemny i smaczny dla pacjenta.


W następnym etapie konieczna będzie ocena stanu odżywienia. Do jej pełnego przeprowadzenia niezbędne będzie przedstawienie wyników badań krwi, a także profilu lipidowego (czyli poziomu cholesterolu we krwi). Dzięki temu, za pomocą odpowiednio zbilansowanej diety, będzie można uzupełnić niedobory składników odżywczych czy obniżyć poziom „złej” frakcji cholesterolu.


Ocena stanu odżywienia to także pomiary antropometryczne – pomiar masy ciała, pomiar obwodu talii oraz bioder. Dzięki tym parametrom można ustalić dwa wskaźniki:

– BMI, diagnozujące niedowagę, nadwagę lub otyłość;

– WHR, czyli wskaźnik oceniający typ sylwetki oraz rodzaj nadwagi / otyłości (udowo- pośladkowa lub groźniejsza – brzuszna).


Wskaźniki te, choć przydatne, nie mogą stanowić jedynej podstawy do dalszego postępowania dietetycznego. Przykładowo wskaźnik BMI nie znajdzie odzwierciedlenia u sportowców, których wyższa waga wynika z wysokiego poziomu cięższej tkanki mięśniowej. Z tego też powodu ważna jest dokładna analiza składu ciała, za pomocą specjalnego nieinwazyjnego analizatora. Określi on masę ciała, a także zawartość poszczególnych tkanek – kostnej, mięśniowej, tłuszczowej czy zawartość wody w organizmie. Wskaże także wielkość podstawowej przemiany materii (znacznie dokładniej niż popularne kalkulatory) oraz wiek metaboliczny. Dzięki tak dokładnym pomiarom układany jadłospis będzie mógł być jeszcze bardziej spersonalizowany, a w trakcie trwania całej diety będzie można analizować zmiany, na przykład dotyczące poziomu tkanki tłuszczowej i mięśniowej.


Po przeprowadzeniu wszystkich podstawowych elementów wizyty następuje ustalenie postępowania dietetycznego oraz jego omówienie z pacjentem. Indywidualny plan dietetyczny otrzymuje się zazwyczaj po upływie tygodnia od pierwszej wizyty, a w trakcie kolejnych wizyt kontrolnych analizuje się rezultaty i modyfikuje plan w miarę potrzeb.


3. Co wziąć ze sobą na pierwszą wizytę?

W celu usprawnienia wizyty i otrzymania jak najszybciej swojego planu żywieniowego warto odpowiednio się przygotować.

 

W tym celu na pierwszą wizytę można zabrać ze sobą:

– ostatnie wyniki badań morfologicznych oraz profilu lipidowego, jednak nie starsze niż 6 miesięcy;

 

– wyniki badań poziomu hormonów tarczycy oraz inne związane

z ewentualnymi schorzeniami – bardzo często zdarza się, iż mimo przestrzegania diety efekty nie pojawiają się, może to wynikać właśnie

z pracy hormonów lub istniejących schorzeń, dlatego tak ważne jest poznanie aktualnego stanu zdrowia;

 

– dzienniczek żywieniowy – przez 3 dni przed wizytą warto prowadzić dziennik, zapisując w nim pory spożywania posiłków, ich objętość, sposób przygotowania, a także wszelkie wypijane płyny i zjadane przekąski; dobrze umieścić także informacje o produktach źle wpływających na nasze samopoczucie, tych, które wywołują u nas nietolerancję i alergie, a także tych nielubianych. Dzięki temu dietetykowi będzie łatwiej ułożyć jadłospis wpadający w gusta, a także wskazać złe nawyki żywieniowe.


Jak widać, pierwsza wizyta u dietetyka nie jest niczym „strasznym”. Ważne jest jednak, aby zdecydować się na specjalistę w pełnym tego słowa znaczeniu. Bo tylko taki fachowiec, dzięki swej długo i dokładnie zdobywanej wiedzy, w bezpieczny, zdrowy i trwały sposób pomoże doprowadzić nas do upragnionych celów.