W chłodne jesienne wieczory bardzo często przychodzi ochota na ciepłą herbatę, która rozgrzeje organizm i umili zimne miesiące. Warto do takiego napoju dodać kilka konkretnych składników – nie tylko poprawią one smak naparu, ale także wpłyną pozytywnie na zdrowie.

 

SPIS TREŚCI:
1. Herbata – podstawowe informacje
2. Co dodać do jesiennej herbaty?
3. 5 pomysłów na jesienną herbatę

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 29,99 zł za miesiąc

 

 

1. Herbata – podstawowe informacje
Herbata to napar otrzymywany z liści oraz nierozwiniętych pączków pochodzących z różnych gatunków krzewów herbacianych (K. Kawła, J. Wyrostek 2018). Do jej największych producentów należą Indie i Chiny (M. Miazga-Sławińska, A. Grzegorczyk 2014). Na smak oraz aromat herbaty wpływają takie czynniki jak rodzaj gleby, wysokość terenu czy warunki klimatyczne, w jakich była uprawiana. Oprócz tego istotnymi aspektami są sposoby jej przechowywania oraz przetwarzania.

 

Dawniej herbata była kwalifikowana do używek oraz wykorzystywana jako lek. Jej spożycie miało na celu wzmocnienie organizmu, a także poprawę samopoczucia. Obecnie uznawana jest za jeden z najpopularniejszych napojów. Na rynku dostępnych jest wiele jej rodzajów różniących się od siebie np. ilością bioaktywnych składników, smakiem, aromatem, barwą, rodzajem stosowanych dodatków. Wyróżnia się m.in. herbaty zielone, czarne, białe, żółte czy czerwone.

 

Do składników czynnych znajdujących się w napoju zalicza się kwercetynę, taninę, katechinę oraz flawonoidy. Obecne w nim garbniki sprawiają, że ma on działanie przeciwbiegunkowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwzapalne. Najbardziej jednak znanym składnikiem występującym w herbacie jest kofeina – w tym przypadku zwana teiną – która wykazuje właściwości pobudzające. Ponadto działa na rozszerzanie naczyń krwionośnych oraz oskrzeli (K. Kałwa, J. Wyrostek 2018). Zawartość teiny w herbacie jest różna, zależy m.in. od jej odmiany, warunków uprawy czy stopnia fermentacji (H. Bojarowicz, M. Przygoda 2012).

 

2. Co dodać do jesiennej herbaty?
Wzbogacenie jesiennej herbaty o kilka dodatków wpłynie pozytywne na organizm – szczególnie dotyczy to miodu, imbiru, goździków, pomarańczy, cynamonu czy cytryny.

 

Zdecydowanie najpopularniejszym dodatkiem do herbaty jest miód. Charakteryzuje się on silnymi właściwościami przeciwbakteryjnymi oraz przeciwwirusowymi, a ponadto działa antyoksydacyjne (M. Frontczak, B. Olas 2021). Warto mieć jednak na uwadze, że miód jest źródłem cukrów prostych, zatem mimo korzystnego wpływu należy spożywać go z umiarem.

  Fabryka Siły Sklep

Ze względu na swoje prozdrowotne właściwości imbir jest bardzo cenną przyprawą – ma działanie hipoglikemizujące, przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze oraz wspiera pracę układu trawiennego. Cynamon natomiast wykazuje silne właściwości przeciwutleniające, a także wspomaga zwalczanie przeziębień oraz stanów zapalnych. Ponadto wykorzystywany jest w problemach żołądkowo-jelitowych.

 

Kolejnym dodatkiem, który szczególnie kojarzy się z okresem jesiennym i zimowym, są goździki. Wpływają one na poprawę perystaltyki przewodu pokarmowego oraz działają rozgrzewająco (M. Kardas, K. Toczyńska, E. Grochowska-Niedworok 2016).

 

3. 5 pomysłów na jesienną herbatę
Herbata z miodem, pomarańczą i imbirem
Składniki (na 1 porcję):
– herbata czarna, liściasta – łyżeczka (5 g),
– gorąca woda – szklanka (240 ml),
– imbir świeży – plaster (10 g),
– pomarańcza – 2 plastry (80 g),
– miód – ½ łyżeczki (6 g).

 

Sposób przygotowania
1. Herbatę zalać gorącą wodą, odstawić do zaparzenia.
2. Do lekko ostudzonej herbaty dodać plaster imbiru oraz miód, dokładnie wymieszać.
3. Z jednego plastra pomarańczy wycisnąć sok, drugi dodać do szklanki.

 

Jesienna herbata z malinami
Składniki (na 1 porcję):
– herbata czarna, napar – szklanka (240 ml),
– maliny – garść (50 g),
– cytryna – plaster (20 g),
– rozmaryn – gałązka (3 g),
– miód – ½ łyżeczki (6 g).

 

Sposób przygotowania
1. Do jeszcze gorącego naparu włożyć gałązkę rozmarynu.
2. Herbatę lekko ostudzić, dodać miód i dokładnie wymieszać.
3. Następnie w szklance umieścić plaster cytryny oraz maliny.

 

Jesienna herbata z jabłkiem i cynamonem
Składniki (na 1 porcję):
– herbata biała, napar – szklanka (240 ml),
– jabłko – ½ sztuki (100 g),
– imbir świeży – plaster (10 g),
– goździki – kilka sztuk (2 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– miód – ½ łyżeczki (6 g).

 

Sposób przygotowania
1. Do lekko ostudzonej herbaty dodać miód, imbir oraz cynamon, dokładnie wymieszać.
2. Jabłko pokroić w cienkie plastry, każdy z nich nakłuć goździkami, następnie umieścić w herbacie.

 

Zielona rozgrzewająca herbata
Składniki (na 1 porcję):
– herbata zielona, liściasta – łyżeczka (5 g),
– gorąca woda – szklanka (240 ml),
– imbir świeży – plaster (10 g),
– cytryna – 2 plastry (40 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– miód – ½ łyżeczki (6 g).

 

Sposób przygotowania
1. Herbatę zalać gorącą wodą, odstawić do zaparzenia.
2. Do lekko ostudzonej herbaty dodać plaster imbiru, cynamon oraz miód, dokładnie wymieszać.
3. Na koniec dodać plastry cytryny.

 

Jesienna herbata z suszoną śliwką
Składniki (na 1 porcję):
– herbata czarna, liściasta – łyżeczka (5 g),
– woda – szklanka (240 ml),
– śliwka suszona – 2 sztuki (14 g),
– cytryna – 2 plastry (40 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– miód – ½ łyżeczki (6 g).

 

Sposób przygotowania
1. Śliwki umieścić w garnku, zalać wodą, dodać cynamon. Gotować ok. 5 minut.
2. Do szklanki wsypać herbatę, zalać ją naparem z garnka.
3. Lekko ostudzić, dodać miód oraz plastry cytryny.

 


Bibliografia
Bojarowicz H., Przygoda M., Kofeina. Cz. I. Powszechność stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2012, 93(1), 8–13.
Frontczak M., Olas B., Miód i jego składniki chemiczne – rola w profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia, „Kosmos” 2021, 70(1), 115–119.
Kałwa K., Wyrostek J., Ocena zawartości związków biologicznie aktywnych w herbacie zielonej i czarnej, „Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego” 2018, 2(26), 15–21.
Kardas M., Toczyńska K., Grochowska-Niedworok E., Natural Vegetal Spices, their Chemical Composition and Health-Promoting Properties, „Food Industries” 2016, 70(12), 36–40.
Miazga-Sławińska M., Grzegorczyk A., Herbaty-rodzaje, właściwości, jakość i zafałszowania, „Kosmos” 2014, 63(3), 473–479.