„Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem” – powiedział ojciec medycyny Hipokrates, który stosował czosnek jako lek na wiele chorób. W medycynie ludowej warzywo to spełniało rolę naturalnego antybiotyku i pomagało zwalczać wszelkie infekcje. Babcie przygotowywały smakowite grzanki natarte świeżym czosnkiem lub mniej smaczne, ale niesamowicie skuteczne mleko z czosnkiem i miodem. W wielu domach nadal stosuje się czosnek jako środek pierwszej pomocy, kiedy układ odpornościowy jest osłabiony. Aby wspomóc nasze zdrowie, warto codziennie dodać ząbek czosnku do potraw. W celu eliminacji nieprzyjemnego zapachu po spożyciu czosnku należy zjeść natkę pietruszki.

 

SPIS TREŚCI:

1. Uwolnij allicynę
2. Zwalcz infekcję!
3. Czosnek przeciw otyłości i zawałom
4. Coś dla sportowców
5. Lek na raka?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Uwolnij allicynę

W czosnku możemy odnaleźć m.in. związki siarkowe, enzymy, aminokwasy czy składniki mineralne. Specyficzny dla nas smak oraz zapach czosnku nadają związki zawierające siarkę. Wśród nich wyróżniamy allicynę, substancję która jest biologicznie aktywnym składnikiem czosnku i wykazuje szereg właściwości antybakteryjnych oraz przeciwgrzybiczych. Allicyna wytwarzana jest dopiero po posiekaniu lub zmiażdżeniu ząbka czosnku.

 

Największe korzyści zdrowotne dla naszego organizmu wykazuje czosnek surowy. Jednak ze względu na swoje charakterystyczne walory smakowe i zapachowe czosnek w tej postaci może być niechętnie przez nas spożywany. Dlatego też warto łączyć czosnek z innymi produktami, np. z miętą, natką pietruszki, tymiankiem, które pozwolą zneutralizować nieprzyjemny zapach.

 

W celu zwiększenia właściwości zdrowotnych czosnku w gotowanych potrawach należy na chwilę pozostawić go po rozgnieceniu lub skropić odrobiną soku z cytryny.

 

Działania te znacznie zwiększają aktywność enzymu allinazy, która przekształca nieaktywną allinę w allicynę. Zamiast podsmażać czosnek na początku przygotowywania potrawy, lepiej przecisnąć go przez praskę na samym końcu gotowania lub spożywać na surowo.


2. Zwalcz infekcję!

Czosnek ze względu na swój skład niejednokrotnie określany jest jako naturalny antybiotyk. W wielu badaniach podkreśla się korzystny wpływ czosnku na właściwości obronne organizmu. Czosnek wzmacnia oraz reguluje reakcje komórkowe układu immunologicznego, dzięki czemu możemy zmniejszyć ryzyko pojawienia się grypy czy innych infekcji. Natomiast kiedy już zachorujemy, czosnek pomoże nam skrócić czas występowania dokuczliwych objawów dzięki silnemu działaniu antybakteryjnemu.

 

Jak już wcześniej wspomniano, ekstrakty z czosnku zawierające w swoim składzie allicynę wykazują działanie przeciwgrzybicze. W wielu badaniach stwierdzono, że czosnek hamuje rozwój grzybów, bakterii oraz pasożytów. Fabryka Siły Sklep

Dzięki tym właściwościom mógł być stosowany w chorobach płuc czy zakażeniach przewodu pokarmowego.

 

Należy również zaznaczyć, że czosnek wykazuje silne właściwości przeciwutleniające poprzez wpływ na enzymy zależne od transferazy S-glutationowej. Takie właściwości mają istotne znaczenie w walce z chorobami nowotworowymi.

 

Warto jednak wiedzieć, że czosnek może wchodzić w interakcje z innymi lekami. Dlatego też, pamiętajmy aby nie przyjmować czosnku jednocześnie z lekami przeciwwirusowymi czy przeciwgorączkowymi, gdyż możemy zwiększyć ryzyko uszkodzenia wątroby.


3. Czosnek przeciw otyłości i zawałom
Najnowsze badania wskazują, że zawarte w czosnku substancje siarkowe, które wykazują właściwości przeciwzapalne, mogą skutecznie chronić przed powstawaniem komórek tłuszczowych – adipocytów. Obecnie otyłość postrzegana jest jako choroba przebiegająca z przewlekłym stanem zapalnym, prowadzącym do wielu powikłań, w tym miażdżycy. Dzieje się tak, ponieważ tkanka tłuszczowa produkuje wiele hormonów i czynników zapalnych, nie jest jedynie magazynem energii, jak kiedyś sądzono. Związki siarki działają również jako przeciwutleniacze, zmniejszają stres oksydacyjny wywołany wolnymi rodnikami.

 

Dobroczynny wpływ czosnku, a dokładniej allicyny można zauważyć w przypadku chorób układu krążenia. Czosnek może zapobiegać powstawaniu miażdżycy, zakrzepicy oraz nadciśnieniu tętniczemu. Pomaga obniżyć stężenie cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Zawarta w czosnku substancja – ajoen – jest naturalnym środkiem o działaniu przeciwzakrzepowym, zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu.


4. Coś dla sportowców
Czosnek był jedną z pierwszych substancji zwiększających wydolność, stosowaną przez sportowców olimpijskich w starożytnej Grecji. Jego działanie polega na poprawie transportu tlenu w organizmie przez wpływ na metabolizm żelaza. Żelazo jest niezbędne do tworzenia w krwinkach czerwonych hemoglobiny, która ma zdolność łączenia się z tlenem. Badania wskazują, że czosnek dodatkowo może zmniejszać zmęczenie po wysiłku i obniżyć tętno szczytowe.


5. Lek na raka?
Związki zawarte w czosnku mają silne właściwości przeciwnowotworowe. Pomagają zwalczać wolne rodniki, które przyczyniają się do uszkodzenia komórek i ich mutacji w komórki rakowe. Udowodniono też jego wpływ na aktywację cząsteczki chroniącej przed nowotworzeniem. Czosnek dzięki właściwościom bakteriobójczym pomaga w walce z bakterią Helicobacter pylori, która jest odpowiedzialna za powstawanie stanów zapalnych, owrzodzeń, a w konsekwencji raka żołądka. Chroni również przed szkodliwym działaniem metali ciężkich, które również są potencjalnie rakotwórcze.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Struczyński J., Czosnek – antybiotyk starożytności, „Panacea” 2002, 1(9), 28–30.

Lutomski J., Fascynacja czosnkiem – wczoraj i dziś, „Postępy Fitoterapii” 2001, 1, 7–14.

Kwiecień M., Winiarska-Mieczan A., Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2011, 92(4), 810–812.

Adetumbi M.A., Lau B.H., Allium sativum (garlic) – A natural antibiotic, „Medical Hypotheses” 1983, 3, 227–237.

Kędzia A., Przeciwdrobnoustrojowe działanie czosnku (Allium sativum L.), „Postępy Fitoterapii” 2010, 1, 46–52.

Matysiak M. et al., Porównanie wybranych właściwości biologicznych czosnku (Allium sativum L.) pochodzącego z Polski i Chin, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2015, 2,(99), 160–169.

Bojarowicz H., Dźwigulska P., Suplementy diety. Część III. Interakcje suplementów diety z lekami, „Hygeia Public Health” 2012, 47(4), 442–447.

Tadeusiewicz J., Krysztofiak A., Olas B., Czosnek – Panaceum na choroby układu krążenia?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2014, 63(1), 37–44.