Do wyjątkowego smaku orzechów chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Dodają nutki ekskluzywności potrawom i stanowią pełnowartościową przekąskę. Oprócz walorów smakowych ich spożywanie niesie ze sobą wiele zdrowotnych korzyści. Już na początku lat 90. naukowcy zaczęli zastanawiać się, co w orzechach sprawia, że osoby regularnie je spożywające rzadziej chorują na serce i udary mózgu, choć są przekąską bogatą w tłuszcze.

 

SPIS TREŚCI:

1. Orzechy – zdrowie serca
2. Wyjątkowy skład orzechów
3. Witamina młodości
4. Jak spożywać orzechy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Orzechy – zdrowe serca
Okazało się, że przyczyn jest wiele. Orzechy są przede wszystkim bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz sterole roślinne. W zależności od gatunku składają się w 40–60% z tłuszczów. Obniżają one stężenie cholesterolu LDL oraz triglicerydów we krwi, a zwiększają poziom cholesterolu HDL, który chroni przed chorobami serca. Mówi się powszechnie, że odżywiają mózg – i jest to faktycznie prawda, ponieważ kwasy nienasycone budują błony biologiczne, także neuronów, co zwiększa przekaźnictwo nerwowe i chroni przed ich uszkodzeniem. Zawierają głównie kwasy omega-6, ale bogatym źródłem również kwasów omega-3 są na przykład orzechy włoskie. Stanowią one obfite źródło białka, zawierają go średnio 15–20%, co jest porównywalne do zawartości białka w mięsie. Dlatego obowiązkowo powinny się znaleźć w diecie wegetariańskiej.

 

2. Wyjątkowy skład orzechów
Orzechy stanowią również bogate źródło mikroelementów, głównie manganu, fosforu, magnezu, wapnia i potasu. Mangan pełni szereg funkcji w organizmie – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, budowę kości, ma wpływ na płodność i poziom libido. Magnez

i wapń odpowiadają za pobudliwość i pracę mięśni, a wraz z fosforem są najważniejsze w przeciwdziałaniu osteoporozie. Potas normuje ciśnienie krwi i reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu.

 

Wszystkie orzechy bogate są w witaminy z grupy B, które między innymi odpowiadają za prawidłowy metabolizm, obniżają stężenie glukozy we krwi, a także wspomagają syntezę białek. Aminokwasy zawierają bardzo dużo L-argininy, która jest wykorzystywana przez śródbłonek naczyń krwionośnych do syntezy tlenku azotu. Tlenek azotu działa rozszerzająco na naczynia krwionośne, zwiększając natlenowanie tkanek, zmniejsza krzepliwość i za-pobiega udarowi mózgu.

 

3. Witamina młodości
Orzechy zawierają dużo witaminy E, która niezwykle rzadko występuje

w pokarmach, a tu wydaje się niezbędna, ponieważ chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem. Jest więc, można powiedzieć, naturalnym konserwantem orzechów. Tym samym zapobiega też stanom zapalnym

w naszym organizmie, prowadzącym do chorób przewlekłych. Jest nazywana witaminą młodości, ponieważ jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów chroniącym komórki przed starzeniem się, a tym samym powstawaniem nowotworów.

 

W przeciwieństwie do innych witamin nie potrafimy jej długo magazynować, zaledwie kilka dni, dlatego powinna być codziennie dostarczana w diecie. Najwięcej zawierają jej migdały i orzechy laskowe. Witamina E jest nazywana też witaminą płodności, ponieważ reguluje wydzielanie hormonów płciowych. Wpływa także na odporność i ogólną kondycję organizmu.

 

4. Jak spożywać orzechy
Najlepiej na surowo. Podgrzewanie, mielenie, wykorzystanie ich jako mąki

i długotrwałe przechowywanie sprawiają, że cenne nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają utlenieniu i mogą tym samym stać się szkodliwe dla zdrowia. Od czasu do czasu taka przekąska nam nie zaszkodzi, jednak starajmy się czerpać z orzechów wszystkie korzyści. Orzechy zawierają kwas fitynowy – substancję roślinną, która ogranicza wchłanianie z po-karmem żelaza, cynku, magnezu i wapnia.

 

Dlatego najlepiej spożywać orzechy w osobnym posiłku – jeśli chcemy je dodać do innej potrawy, aby zmniejszyć ilość kwasu fitynowego, należy orzechy moczyć całą noc albo minimum 4 godziny i odlać z nich wodę. Jeśli chcemy przygotować od razu większą ilość orzechów do spożycia, po namoczeniu należy suszyć je w piekarniku rozgrzanym do 50°C. Możemy również łatwo z nich wytworzyć najzdrowsze mleko o delikatnym smaku i bogate w składniki odżywcze.