Do wyjątkowego smaku orzechów chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Dodają smaku potrawom i stanowią pełnowartościową przekąskę. Oprócz walorów smakowych ich spożywanie niesie ze sobą wiele zdrowotnych korzyści. Już na początku lat 90. naukowcy zaczęli zastanawiać się, co sprawia, że osoby regularnie spożywające orzechy rzadziej chorują na serce i udary mózgu, pomimo tego, że jest to przekąską bogata w tłuszcze.

 

SPIS TREŚCI:

1. Orzechy – zdrowe serce
2. Wyjątkowy skład orzechów
3. Witamina młodości
4. Jak spożywać orzechy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Orzechy – zdrowe serce
Okazało się, że przyczyn jest wiele. Orzechy są przede wszystkim bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz sterole roślinne. W zależności od gatunku składają się w 40–60% z tłuszczów. Obniżają one stężenie cholesterolu LDL oraz triglicerydów we krwi, a zwiększają poziom cholesterolu HDL, który chroni przed chorobami serca. Powszechnie uważa się, że odżywiają mózg – i jest to faktycznie prawda, ponieważ kwasy nienasycone budują błony biologiczne, także neuronów, co zwiększa przekaźnictwo nerwowe i chroni je przed uszkodzeniem. Zawierają głównie kwasy omega-6, ale bogatym źródłem również kwasów omega-3 są na przykład orzechy włoskie. Stanowią one obfite źródło białka, zawierają go średnio 15–20%, co jest porównywalne do zawartości białka w mięsie. Dlatego obowiązkowo powinny się znaleźć w diecie wegetariańskiej.

 

2. Wyjątkowy skład orzechów
Orzechy stanowią również bogate źródło mikroelementów, głównie manganu, fosforu, magnezu, wapnia i potasu. Mangan pełni szereg funkcji w organizmie – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, budowę kości, ma wpływ na płodność i poziom libido. Magnez

i wapń odpowiadają za pobudliwość i pracę mięśni, a wraz z fosforem są najważniejsze w przeciwdziałaniu osteoporozie. Potas normuje ciśnienie krwi i reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu.

 

Wszystkie orzechy są bogate w witaminy z grupy B, które między innymi odpowiadają za prawidłowy metabolizm, obniżają stężenie glukozy we krwi, a także wspomagają syntezę białek. Aminokwasy zawierają bardzo dużo L-argininy, która jest wykorzystywana przez śródbłonek naczyń krwionośnych do syntezy tlenku azotu. Tlenek azotu działa rozszerzająco na naczynia krwionośne, dzięki czemu zwiększa utlenowanie tkanek, zmniejsza krzepliwość i zapobiega udarowi mózgu.

 

3. Witamina młodości
Orzechy zawierają dużo witaminy E, która niezwykle rzadko występuje

w pokarmach, a wydaje się niezbędna, ponieważ chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem. Jest więc, można powiedzieć, naturalnym konserwantem orzechów. Tym samym zapobiega też stanom zapalnym

w naszym organizmie, prowadzącym do chorób przewlekłych. Jest nazywana witaminą młodości, ponieważ jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów chroniącym komórki przed starzeniem się, a tym samym powstawaniem nowotworów.

 

W przeciwieństwie do innych witamin nie potrafimy jej długo magazynować, zaledwie kilka dni, dlatego powinna być codziennie dostarczana w diecie. Najwięcej zawierają jej migdały i orzechy laskowe. Witamina E jest nazywana też witaminą płodności, ponieważ reguluje wydzielanie hormonów płciowych. Wpływa także na odporność i ogólną kondycję organizmu.

 

4. Jak spożywać orzechy
Najlepiej na surowo. Podgrzewanie, mielenie, wykorzystywanie ich jako mąki i długotrwałe przechowywanie sprawiają, że cenne nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają utlenieniu i mogą tym samym stać się szkodliwe dla zdrowia. Od czasu do czasu taka przekąska nam nie zaszkodzi, jednak starajmy się czerpać z orzechów wszystkie korzyści. Orzechy zawierają kwas fitynowy – substancję roślinną, która ogranicza wchłanianie z pokarmem żelaza, cynku, magnezu i wapnia.

 

Dlatego najlepiej spożywać orzechy w osobnym posiłku – jeśli chcemy je dodać do innej potrawy, aby zmniejszyć ilość kwasu fitynowego, należy orzechy moczyć całą noc albo minimum 4 godziny i odlać z nich wodę. Jeśli chcemy przygotować od razu większą ilość orzechów do spożycia, po namoczeniu należy suszyć je w piekarniku rozgrzanym do 50°C. Możemy również łatwo wytworzyć z nich najzdrowsze mleko o delikatnym smaku, bogate w składniki odżywcze.