Pora roku i pogoda silnie wpływają na nasze preferencje dietetyczne. Kiedy temperatura na zewnątrz rośnie, na stołach częściej lądują chłodniki i lekkie sałatki ze świeżych warzyw, z kolei gdy wskazówka termometru spada poniżej zera, większą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju gulasze i potrawki. Podobnie w przypadku napojów – wraz z nadejściem października smoothie i lemoniady zastępuje ciepła herbata. Warto poszukać dla niej kilku alternatyw!

 

SPIS TREŚCI:

1. Złote mleko

2. Napar gruszkowo-rozmarynowy

3. Napar korzenny z imbirem

4. Rozgrzewające kakao z pieprzem cayenne

5. Kompot śliwkowy z przyprawami korzennymi

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 29,99 zł za miesiąc

 

 

1. Złote mleko
To napój tradycyjnie wywodzący się z ajurwedy (medycyny indyjskiej), którego podstawowym składnikiem jest kurkuma. Roślina ta jest uprawiana przede wszystkim w krajach Azji, Ameryki Południowej i Australii. Zawiera kurkuminoidy, przede wszystkim kurkuminę. Te substancje aktywne wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, mogą także wpływać pozytywnie na działanie układu nerwowego i niektóre parametry zespołu metabolicznego (np. stężenie glukozy czy cholesterolu we krwi).

 

Ze względu na niską przyswajalność dania z kurkumą powinny być podawane na ciepło, w połączeniu z tłuszczem (kurkuma nie rozpuszcza się w wodzie) i dodatkiem pieprzu (piperyna poprawia przyswajalność kurkuminy).


Złote mleko jest doskonałym napojem rozgrzewającym o wielu właściwościach zdrowotnych.


Składniki:
– 250 ml mleka lub napoju roślinnego,
– ½ łyżeczki kurkumy,
– ¼ łyżeczki cynamonu,
– ¼ łyżeczki imbiru,
– łyżeczka oleju kokosowego,
– łyżeczka miodu,
– szczypta pieprzu czarnego.

 

Sposób przygotowania
W garnku umieścić wszystkie przyprawy, następnie zalać je mlekiem lub napojem roślinnym i dodać olej. Gotować na małym ogniu, nie doprowadzić do wrzenia. Zdjąć z palnika, przestudzić (do ok. 40°C) i dodać miód – dzięki temu zachowa on swoje właściwości zdrowotne.

 

2. Napar gruszkowo-rozmarynowy
Rozmaryn jest popularną przyprawą kuchni włoskiej. Nadaje charakterystyczny smak sosom, pieczeniom i pieczywu. Warto pamiętać także o jego właściwościach zdrowotnych – jest bogaty w substancje aktywne o działaniu przeciwzapalnym, antybakteryjnym, przeciwnowotworowym, a także zmniejszającym stres oksydacyjny. Składniki rozmarynu mają również ochronny wpływ na wątrobę. W terapii roślinnej wykorzystuje się m.in. olejek z rozmarynu. Z kolei gałązki tej rośliny można wykorzystać do przygotowania naparu.

Składniki:
– gruszka (ok. 250 g),
– 500 ml wody,
– 3–4 gałązki rozmarynu,
– łyżeczka miodu,
– sok z ¼ cytryny.

 

Sposób przygotowania
Gruszkę obrać i pokroić w plastry lub kostkę. Zalać wodą, dodać rozmaryn i gotować ok. 20–30 minut (aż będzie miękka). Następnie wystudzić (do ok. 40°C), dodać sok z cytryny i miód.


3. Napar korzenny z imbirem
Stosowanie świeżego imbiru może przynieść liczne korzyści – od efektów doraźnych, jak zmniejszenie mdłości oraz innych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, złagodzenie przebiegu infekcji czy bólów migrenowych oraz miesiączkowych, po efekty długofalowe, jak obniżenie stężenia glukozy i cholesterolu we krwi oraz łagodzenie stanów zapalnych w organizmie (również w przewlekłych chorobach zapalnych). Imbir doskonale sprawdzi się jako dodatek do herbat i naparów, może stanowić też ich podstawę. Fabryka Siły Sklep

 

Składniki:
– 4 plastry imbiru (ok. 15 g),
– ½ pomarańczy,
– gwiazdka anyżu,
– 3–4 ziarna kardamonu,
– 2 goździki,
– 250 ml wody,
– sok z ¼ cytryny,
– ½ łyżki miodu.

 

Sposób przygotowania
Imbir obrać i pokroić w paski. Pomarańczę sparzyć wrzątkiem i dokładnie umyć, a następnie pokroić w półplastry (ze skórką). Umieścić w garnku z anyżem, kardamonem i goździkami. Gotować ok. 20 minut, następnie wystudzić (do ok. 40°C), dodać sok z cytryny i miód.


4. Rozgrzewające kakao z pieprzem cayenne
Mimo nazwy pieprz cayenne (kajeński) nie ma wiele wspólnego z pieprzem czarnym. To odmiana papryczki chili o umiarkowanej ostrości. Zawiera związek aktywny o nazwie kapsaicyna, który odpowiada za charakterystyczny smak i rozgrzewający efekt. Wraz z innymi składnikami tej przyprawy wykazuje m.in. właściwości przeciwdrobnoustrojowe, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. Pozytywnie wpływa na pracę układu krążenia, może być także wsparciem w zapobieganiu otyłości. Niewielki dodatek pieprzu cayenne do napoju wzbogaca jego smak i pomaga się rozgrzać.

 

Składniki:
– 200 ml mleka lub napoju roślinnego (np. owsianego),
– łyżeczka kakao,
– łyżeczka ksylitolu lub erytrytolu,
– szczypta pieprzu cayenne.

 

Sposób przygotowania
Mleko lub napój roślinny (¾ ilości) wlać do garnka i zagotować. W tym czasie w pozostałej ilości płynu wymieszać kakao i erytrytol. Mieszankę wlać do gotującego się mleka i dodać szczyptę pieprzu cayenne. Jest bardzo ostry, dlatego należy uważać, by nie użyć go za dużo.


5. Kompot śliwkowy z przyprawami korzennymi
Cynamon, wywodzący się z Cejlonu, jest podstawą wielu mieszanek przypraw korzennych. Działa łagodząco w przypadku zaburzeń pracy układu pokarmowego, korzystnie wpływa na stężenie glukozy we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań cukrzycy typu 2, obniża ciśnienie krwi. W połączeniu z innymi przyprawami korzennymi, jak anyż czy goździki, doskonale komponuje się ze śliwką.


Składniki:
– 300 g śliwek,
– 500 ml wody,
– 3 łyżki erytrytolu,
– 3 goździki,
– ¼ łyżeczki cynamonu,
– sok z ¼ cytryny,
– szczypta gałki muszkatołowej,
– gwiazdka anyżu.

 

Sposób przygotowania
Śliwki umyć, wydrylować i pokroić na połówki lub w ćwiartki. Umieścić w garnku z przyprawami i erytrytolem, zagotować. Następnie zmniejszyć ogień i gotować pod przykryciem ok. 30 minut od momentu wrzenia. Lekko przestudzić (do ok. 80°C), dodać sok z cytryny i ewentualnie więcej erytrytolu.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Antoniewicz (Kałduńska) J. et al., Imbir lekarski (Zingiber officinale) – surowiec o właściwościach terapeutycznych, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2021, 27(1), 40–44.
Batiha G.E. et al., Biological Properties, Bioactive Constituents, and Pharmacokinetics of Some Capsicum spp. and Capsaicinoids, „International Journal of Molecular Sciences” 2020, 21(15), 5179.
de Oliveira J.R., Camargo S.E.A., de Oliveira L.D., Rosmarinus officinalis L. (rosemary) as therapeutic and prophylactic agent, „Journal of Biomedical Science” 2019, 26(1), 5.
Glibowski P. et al., Właściwości prozdrowotne imbiru, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2017, 2, 115–121.
Kaławaj K., Lemieszek M.K., Health promoting properties of cinnamon, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2015, 21(3), 328–331.
Wierońska J.M., Kurkuma – roślinne panaceum, „Wszechświat” 2017, 118(4–6), 117–125.