Poniżej przedstawione zasady prawidłowego odżywiania warto wdrożyć w życie, ponieważ dzięki ich stosowaniu w łatwy sposób możemy zaoszczędzić sobie problemów z wagą czy odchudzaniem. Wystarczy na co dzień przestrzegać kilku zasad.


 

SPIS TREŚCI:

1. Kaloryczność zgodna z zapotrzebowaniem

2. Regularne posiłki

3. Zbilansowane jadłospisy

4. Odpowiednia ilość płynów

5. Wykluczenie słodyczy i przetworzonej żywności

6. Ograniczenie soli

7. Czytaj etykiety

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kaloryczność zgodna z zapotrzebowaniem

Stosowanie zdrowej diety to nie tylko dbanie o jakość produktów, które znajdują się w naszym menu, ale także o ich kaloryczność. Aby na co dzień dbać o ładną sylwetkę, dobre samopoczucie i zdrowie, należy zwracać uwagę na liczbę kalorii, jaka znajduje się w naszej diecie.


Nie musimy skrupulatnie liczyć kalorii. Już znajomość produktów, które są kaloryczne, pomoże w oszacowaniu odpowiedniej kaloryczności w ciągu dnia. Przekraczanie dziennego zapotrzebowania kalorycznego prowadzi do nadwagi i otyłości, z kolei nieleczona otyłość może spowodować szereg innych chorób metabolicznych.


2. Regularne posiłki

Ważna zasada zdrowego odżywiania to zjadanie 4–5 posiłków dziennie co

3–4 godziny. Śniadanie to obowiązkowy posiłek, nie można o nim zapominać, gdyż dostarcza energii na całe przedpołudnie. Obiad jest drugim z trzech głównych posiłków, a lekkostrawna kolacja powinna być zjedzona 3 godziny przed snem.


3. Zbilansowane jadłospisy

Do zachowania pełnego zdrowia i dobrej kondycji potrzebna jest zbilansowana, urozmaicona dieta. Posiłki powinny się składać z węglowodanów, białka i tłuszczu. Wiele osób popełnia duży błąd, wykluczając z diety produkty pochodzenia zbożowego.


Wykluczenie oczyszczonych przetworzonych produktów ma swoje uzasadnienie i jest słuszną decyzją, natomiast pełnoziarniste produkty powinny znaleźć się w diecie co najmniej 3 razy dziennie. Białko, o ile to możliwe, powinno być pochodzenia zwierzęcego, a tłuszcze dodane roślinnego.


4. Odpowiednia ilość płynów

Woda to środowisko wielu przemian, także w organizmie. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Bez jej udziału w diecie organizm nie będzie prawidłowo pracować. Zapotrzebowanie na wodę zależy od wieku, wagi, aktywności fizycznej i warunków atmosferycznych. Nie powinno się wypijać mniej niż 1,5–2 l płynów dziennie.


Nie musi to być woda. Można ją zastąpić herbatą czerwoną lub zieloną. Jeśli decydujemy się na wodę, nie ma znaczenia, czy jest gazowana, czy nie. Lecz jeśli jest jej dużo w ciągu dnia, powinna być średnio zmineralizowana, by nie dostarczać zbyt dużej ilości soli mineralnych, ale także nie wypłukiwać ich z organizmu.


5. Wykluczenie słodyczy i przetworzonej żywności

Ogranicz spożywanie słodyczy i wyklucz przetworzoną żywność. To tego typu produkty są odpowiedzialne za przekraczanie dziennego zapotrzebowania i rozwój nadwagi i otyłości. Słodycze zjadaj najlepiej od czasu do czasu i to takie, które przygotujesz w domu. Nie pij słodzonych, kolorowych gazowanych napojów i unikaj gotowych soków.


6. Ograniczenie soli

Od smaku słonego można się odzwyczaić szybciej niż od słodkiego i warto spróbować. Spożycie soli w Polsce jest zbyt wysokie, a można ją łatwo zastąpić. Wystarczy stosować odpowiednio dobrane przyprawy, które urozmaicają smak potraw. Zbyt duża podaż soli w diecie wpływa na rozwój nadciśnienia i chorób układu krwionośnego.


7. Czytaj etykiety

Etykieta to źródło informacji o produkcie. Aby wiedzieć, co kupujemy, warto do niej sięgnąć, by się przekonać, że produkt, który chcemy kupić, jest wartościowy. Z czasem, kiedy czytanie etykiet wejdzie w krew, nie będzie trzeba o tym pamiętać, będzie się to działo samoistnie. Warto zapamiętać i wdrożyć zasady prawidłowego odżywiania, by poprawić jakość swojego życia. Gdy racjonalnie się odżywiamy, nie mamy problemów z brakiem energii i witalności.