Lody to jeden z najpopularniejszych deserów na świecie. Konsumpcja lodów w Polsce jest sezonowa i trwa średnio 6 miesięcy – od kwietnia do września. W ostatnich latach konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu diety na zdrowie, w związku z tym coraz większą popularnością cieszą się sorbety. Dlaczego warto zamienić tradycyjny deser lodowy na lekki sorbet? Jak przygotować szybkie i pyszne domowe sorbety?

 

SPIS TREŚCI:

1. Lody – rodzaje

2. Lody – wartość kaloryczna

3. Lody – wartość odżywcza

4. Lody dla alergika

5. Jak zrobić domowe lody

6. Przepisy na domowe lody bez mleka krowiego

7. Dlaczego warto zamienić tradycyjny deser lodowy na lekki sorbet

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Lody – rodzaje
Pomysł na deser lodowy wywodzi się z Chin. To właśnie Chińczycy już 5 tys. lat temu po raz pierwszy połączyli śnieg z owocami. Do Europy przepis na lody przywiózł Marco Polo. Pierwsza lodziarnia na świecie – Cafe Procope powstała w 1660 r. we Francji, z kolei do Polski lody dotarły w XVIII w.
Lody to mrożony deser, w którego skład mogą wchodzić owoce, mleko zagęszczone, śmietanka kremówka, jaja kurze, cukier oraz różnego rodzaju dodatki do żywności: barwniki, emulgatory, stabilizatory czy dodatki smakowo-zapachowe. Otrzymywane są poprzez napowietrzanie i zamrożenie wcześniej przygotowanej masy. Na rynku można znaleźć szeroką ofertę deserów lodowych w przeróżnych smakach – kawowe, cappuccino, toffi, z dodatkiem bakalii, orzechów itp.


Ze względu na skład wyróżnia się:
– lody mleczne, które zawierają białko i tłuszcz mleka krowiego,
– lody mleczne, które dodatkowo zawierają tłuszcz roślinny;
– sorbety;
– lody wodne.


Lody mleczne powstają w wyniku napowietrzenia i zamrożenia wcześniej emulgowanej i pasteryzowanej mieszaniny, która składa się głównie ze śmietanki kremówki, mleka, jajek, cukru oraz ewentualnych dodatków do żywności. Bardzo często dodaje się do nich także bakalie czy orzechy.
Sorbety to desery lodowe, które nie zawierają ani tłuszczu, ani białka mleka krowiego. W 60% składają się z wody, dzięki czemu są orzeźwiające, co w upalne dni jest szczególnie pożądane. Głównymi składnikami wykorzystywanymi do ich produkcji są: woda, owoce (świeże, mrożone, soki lub przeciery owocowe), cukier oraz ewentualne dodatki takie jak kwas cytrynowy, barwniki, stabilizatory i emulgatory.


Bardzo często podczas produkcji sorbetów dodaje się także napoje alkoholowe, chociażby wódkę, wino czy likier. Alkohol obniża temperaturę zamrażania oraz poprawia jakość sensoryczną lodów. Aby sorbet miał odpowiednią konsystencję, często dodaje się do niego także żelatynę. Najlepsze owoce do przyrządzenia sorbetów to truskawki, maliny, jagody, brzoskwinie, morele oraz kiwi.


2. Lody – wartość kaloryczna
Kaloryczność lodów zależy od ich składu. Z jednej strony tradycyjny deser lodowy zawiera sporą ilość tłuszczu, który jest bardzo kaloryczny – 1 g tego makroskładnika dostarcza aż 9 kcal. Dla porównania – 1 g węglowodanów i 1 g białek dostarczają 4 kcal, a 1 g alkoholu – 7 kcal. Z drugiej strony tłuszcz to nośnik smaku, który zwiększa smakowitość lodowego deseru. Jest także niezbędny do uzyskania pożądanej, kremowej konsystencji, zapobiega wytrącaniu się kryształków zamarzniętej wody.


Kaloryczność wybranych rodzajów lodów (D. Czerwińska 2006)
Lody mleczne 112 kcal/100 g
Lody czekoladowe 218 kcal/100 g
Lody mleczno-waniliowe 152 kcal/100 g
Lody mleczno-owocowe 116 kcal/100 g
Lody śmietankowo-bakaliowe 257 kcal/100 g
Sorbet brzoskwiniowy 105 kcal/100 g
Sorbet truskawkowy 100 kcal/100 g
Sorbet pomarańczowy 76 kcal/100 g.

Lody mleczne są bardziej kaloryczne niż sorbety. Desery lodowe, które zawierają 12% tłuszczu, dostarczają ok. 180 kcal w 100 g produktu. Dodatek bakalii, czekolady czy orzechów zwiększa kaloryczność lodów.


3. Lody – wartość odżywcza
Lody są zaliczane do słodyczy, jednak w porównaniu z większością słodkich przekąsek charakteryzują się lepszą wartością odżywczą. Lody mleczne dostarczają łatwo przyswajalnego wapnia, 100 g zawiera 120–150 mg tego składnika, co stanowi 16% dziennego zapotrzebowania. Sorbety składają się głównie z węglowodanów, w porównaniu z lodami prawie nie zawierają białek i tłuszczu.


Większość sorbetów zawiera 10–40% owoców. Owoce, szczególnie jagodowe (truskawki, maliny, jagody, borówki), stanowią bogactwo antyoksydantów, w tym witaminy C i antocyjanów. Substancje te wykazują właściwości prozdrowotne. Działają przeciwzapalnie poprzez usuwanie nadmiaru wolnych rodników. Z kolei antocyjany poprawiają mikrocyrkulację krwi oraz wspierają narząd wzroku. Fabryka Siły Sklep


4. Lody dla alergika
Białka mleka nadają lodom odpowiednią teksturę, jednak niektóre osoby mają alergię na białka mleka krowiego lub nie tolerują laktozy, czyli cukru mlecznego. Dla takich osób rozwiązaniem są sorbety pozbawione alergennego bądź nietolerowanego składnika.


W ostatnich latach dużą popularnością cieszy się dieta wegańska, w której eliminuje się wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym mleko i jego przetwory. Sorbety to zatem odpowiedni deser dla wegan.

 

5. Jak zrobić domowe lody
Niestety sorbety dostępne na rynku nie zawsze są dobrej jakości. Prawdziwy sorbet powinien składać się z trzech składników – dużej ilości owoców, cukru i wody. Jednak w składzie lodów przemysłowych dodatkowo mogą znajdować się glukoza, syrop glukozowo- fruktozowy, stabilizatory, emulgatory i barwniki.


Dlatego dobrym pomysłem jest przygotowanie domowych lodów. Nie jest to wcale takie trudne – wystarczy zmiksować ulubione owoce, wodę, cukier (jeżeli owoce są słodkie, to dodatek cukru jest zbędny) oraz ewentualnie sok z cytryny. Następnie gotową masę wystarczy przelać do specjalnych foremek i mrozić kilka godzin.


Aby przygotować zdrowszy deser, warto zamienić cukier na miód, ksylitol lub erytrytol. Takie lody będą świetną alternatywą dla osób odchudzających się oraz z zaburzoną gospodarką węglowodanową (insulinooporność, cukrzyca).


Do przygotowania lodów warto użyć dojrzałego banana (z brązowymi plamami). Jest bardzo słodki, dzięki czemu dodatek cukru jest zbędny. Ponadto nada lodom kremowej konsystencji. Aby domowe lody nie były zbyt zbite i twarde, po zmiksowaniu wszystkich składników masę należy umieścić w lodówce na około 30–60 minut, po czym jeszcze raz zmiksować i dopiero wtedy zamrozić.


Warto mieć w zamrażarce pokrojone owoce, które wystarczy zmiksować z dodatkiem wody lub napoju roślinnego. Przygotowanie takich lodów zajmuje jedynie 5–10 minut, nie trzeba ich powtórnie mrozić.


6. Przepisy na domowe lody bez mleka krowiego
Lody mleczne są znane z kremowej konsystencji i wspaniałego smaku, w końcu tłuszcz jest jego nośnikiem. Świetną alternatywą dla osób, które nie mogą ich spożywać, są lody z dodatkiem napoju roślinnego, awokado, banana lub masła orzechowego.


Proste lody bananowe z masłem orzechowym
Składniki na dwie porcje:
– masło orzechowe 40 g (2 łyżki),
– dojrzały banan 230 g (2 sztuki).
Czas przygotowania: 2 godz. 10 min


Sposób przygotowania
1. Banany obrać, pokroić na mniejsze części, włożyć do woreczków i wstawić do zamrażarki na około 2 godziny.
2. Zamrożone banany razem z masłem orzechowym umieścić w naczyniu blendera i zmiksować na gładką masę.


Wartość energetyczna w przeliczeniu na jedną porcję (135,0 g):
– wartość energetyczna: 231,0 kcal,
– białko: 5,5 g,
– tłuszcz: 9,7 g,
– węglowodany ogółem: 32,0 g,
– błonnik: 3,2 g.

 

Lody truskawkowe z mlekiem kokosowym
Składniki na dwie porcje:
– mleko kokosowe, schłodzone 200 g (0,5 puszki),
– truskawki mrożone 300 g (2 szklanki),
– cukier puder 30 g (3 łyżki).
Czas przygotowania: 35 min


Sposób przygotowania

1. Wszystkie składniki umieścić w naczyniu blendera i zmiksować na gładką masę.
2. Masę umieścić w specjalnych foremkach i mrozić około 30 minut.


Wartość energetyczna w przeliczeniu na jedną porcję (265,0 g):
– wartość energetyczna: 208,8 kcal,
– białko: 2,0 g,
– tłuszcz: 11,1 g,
– węglowodany ogółem: 30,3 g,
– błonnik: 6,2 g.

 

Lody z awokado
Składniki na dwie porcje:
– awokado 70 g (0,5 sztuki),
– mleko kokosowe, schłodzone 200 g (0,5 puszki),
– cytryna 43 g (0,5 sztuki),
– cukier puder 50 g (5 łyżek).
Czas przygotowania: 6 godz.


Sposób przygotowania

1. Z cytryny wycisnąć sok.
2. Awokado obrać, pozbawić pestki, pokroić na mniejsze kawałki.
3. W naczyniu blendera umieścić awokado, sok z cytryny, cukier i gęstą część mleka kokosowego. Zmiksować na gładką masę.
4. Gotową masę wstawić do lodówki na 30 minut, po czym znów miksować.
5. Masę przelać do specjalnych foremek i mrozić około 5 godzin.

 

Wartość energetyczna w przeliczeniu na jedną porcję (181,5 g):
– wartość energetyczna: 268,5 kcal,
– białko: 1,8 g,
– tłuszcz: 16,0 g,
– węglowodany ogółem: 34,1 g,
– błonnik: 5,1 g.


7. Dlaczego warto zamienić tradycyjny deser lodowy na lekki sorbet?
Sorbety są mniej kaloryczne niż tradycyjne lody. Stanowią świetną alternatywę dla osób odchudzających się. Nie zawierają białka mleka krowiego ani cukru mlecznego – laktozy. Dodatkowo sorbety produkowane są z owoców, które są źródłem wielu witamin oraz związków przeciwutleniających. Dzięki temu wykazują prozdrowotny wpływ na organizm człowieka.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Czerwińska D., Jak zmniejszyć wartość kaloryczną lodów? Przełamać lody, „Przegląd Gastronomiczny” 2006, 7–8, 11–12.
Gheribi E., Związki polifenolowe w owocach i warzywach, „Medycyna Rodzinna” 2011, 4, 111–115.
Kozłowicz K., Kluza F., Wpływ dodatków napojów alkoholowych na proces zamrażania sorbetów owocowych, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2009, 1(62), 65–72.
Król J. et al., Jakość fizykochemiczna i mikrobiologiczna lodów oferowanych na rynku, „Przemysł Spożywczy” 2020, 72, 18–22.
Michalczyk M., Kuczewski D., Zmiany zawartości składników o charakterze prozdrowotnym w przechowywanych sorbetach z owoców jagodowych, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2012, 4(83), 66–74.
Palka A., Zmiany w preferencjach konsumentów na rynku lodów, „Handel Wewnętrzny” 2015, 2(355), 308–319.
Śliwińska A., Lesiów T., Lody jako żywność funkcjonalna – badania konsumenckie, „Nauki Inżynierskie i Technologie” 2013, 1(8), 65–78.