Wiadomo nie od dziś, że sport zwalcza problemy z depresją i jest najlepszym lekiem na zły nastrój. Naukowcy udowadniają jednak, że trening kulturystyczny także może mieć tak doskonałe właściwości!

 

SPIS TREŚCI:

1. Depresja – statystyki
2. Bieganie a depresja
3. Leczenie treningiem siłowym
4. Leczenie depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Depresja – statystyki

Szacuje się, że w 2020 roku na świecie depresja będzie jedną z trzech groźnych chorób cywilizacyjnych, które mogą doprowadzić do śmierci. Już dziś uważa się ją za chorobę śmiertelną. Na naszym globie cierpi na nią

35 mln ludzi.

 

W większości przypadków jest to problem nieuleczalny, co oznacza, że przyczyną wielu samobójstw jest właśnie depresja. W Polsce zaginięcie co trzeciej osoby łączy się właśnie z depresją.

 

Jej główną przyczyną są stres i niemożność radzenia sobie z problemami współczesnego życia. Człowiek czuje się zagubiony, nie potrafi podołać wyzwaniom i oczekiwaniom, jakie stawia mu dzisiejszy świat. To rodzi głęboką frustrację. Ponadto wielu z nas czuje się samotnymi i zagubionymi, mimo że wokół żyje tylu ludzi.

 

Przygnębienie, apatia, utrzymujące się złe samopoczucie – to droga do poważnej depresji, która wymaga leczenia farmakologicznego i wielu godzin psychoterapii. Jest to dolegliwość trudna do zdiagnozowania i wciąż utożsamiana ze wstydem.

 

Nieumiejętność radzenia sobie z życiem, osiągania sukcesów i stawiania czoła oczekiwaniom nie jest powodem do dumy, dlatego chory tak często zamyka się w swoim świecie smutku i braku perspektyw.

 

2. Bieganie a depresja

Dużo się mówi, że codzienne uprawianie joggingu jest skuteczną formą profilaktyki depresji. Stanowi także efektywny sposób na leczenie już występującej choroby. Udowadnia to dr James Blumenthal z Duke University Medical Center.

 

Wykazano, że wystarczy 30 minut regularnego codziennego treningu, aby nie tylko skutecznie zwalczać depresję, ale także nie dopuszczać do jej nawrotów. Podczas biegania w mózgu wydzielane są neuroprzekaźniki – katecholaminy, których brakuje pacjentom z depresją. Ich funkcją jest zwalczanie apatii i poprawianie nastroju. Zwiększa się istotnie także poziom endorfin, które odpowiadają za uczucie szczęścia. Fabryka Siły Sklep

 

Osobom cierpiącym na łagodne formy depresji poleca się bieganie

w grupach, ponieważ wpływa to na kształtowanie motywacji, zwiększa poczucie wspólnoty. Poza tym kontakt z ludźmi jest w przypadku depresji nieoceniony. Ważne jednak, żeby w okresie jesienno-zimowym nie biegać wieczorami, lecz najlepiej przed południem, gdy słońce jest jeszcze wysoko na niebie.

 

3. Leczenie treningiem siłowym

Philip Holmes z University of Georgia wykazał także bezpośredni związek między leczeniem depresji a treningiem obejmującym podnoszenie ciężarów. Od dawna było już wiadomo, że trening siłowy wzmacnia mięśnie i przyczynia się do opóźniania procesów starzenia, lecz trudno było wówczas znaleźć mocne dowody, że może wpłynąć także na leczenie depresji. Okazuje się, że każda aktywność fizyczna ma w sobie tę moc. Dzięki regularnemu uprawianiu ćwiczeń fizycznych zwiększa się poziom serotoniny i noradrenaliny, które wpływają na dobry nastrój i samopoczucie.


Udowodniono, że wystarczy już 30 minut treningu, a dobre samopoczucie może się utrzymywać nawet przez kilka kolejnych miesięcy. Leki farmakologiczne zaczynają być skuteczne dopiero po 2 tygodniach.

 

4. Leczenia depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi

Naukowcy z Duke University postanowili wykonać badania porównawcze skutków leczenia depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi. Otóż okazało się, że dzięki ćwiczeniom fizycznym osiągnięto identyczny efekt jak w przypadku regularnego przyjmowania popularnego leku na depresję – Zoloftu.

 

W grupie badanych dzięki uprawianiu codziennej aktywności fizycznej 45% osób całkowicie wyleczyło się z depresji, 47% osiągnęło ten sam wynik po zażywaniu leków. Jeśli więc rezultaty wyglądają podobnie, to nie warto faszerować się chemicznymi środkami.

 

Siłownia można być równie skuteczna, a efekt jest wręcz podwójny, ponieważ mięśnie i sylwetka ulegają wyraźnemu rozbudowaniu. W przypadku leków jest wręcz odwrotnie, gdyż farmakologia powoduje przyrost tkanki tłuszczowej i prowadzi do otyłości.