Sauna to przede wszystkim relaks, chwila wytchnienia, czas na zebranie myśli. Pod wpływem ciepła mięśnie rozluźniają się, dzięki czemu znikają bóle i organizm szybciej się regeneruje. Jest to zatem świetny sposób, żeby się odprężyć po ciężkim dniu. Ma też zbawienny wpływ na układ nerwowy oraz kondycję psychiczną. Dodatkowo naprzemienne nagrzewanie i schładzanie ciała jest bardzo korzystne dla układu krwionośnego (u osób zdrowych!).

 

SPIS TREŚCI:

1. Sauna – przeciwwskazania
2. Korzyści płynące z sauny
3. Zasady korzystania z sauny

4. Rodzaje saun

5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Sauna – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniami do korzystania z sauny są m.in. choroby układu krwionośnego, niewydolność, choroba wieńcowa, stany po zawale serca, miażdżyca, nadciśnienie. Z sauny nie powinny korzystać kobiety w ciąży, osoby w młodym wieku (małe dzieci), osoby z padaczką, cierpiące na psychozy, a także uzależnione od narkotyków i alkoholu.

 

Również osoby z niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy i chorobami oczu powinny zrezygnować z korzystania z sauny. Korzystanie z sauny nie jest zupełnie wykluczone w tych przypadkach, lecz najpierw należy skonsultować się z lekarzem, a następnie postępować według jego wytycznych i obserwować swoje samopoczucie podczas przebywania w saunie.

 

Jeśli chodzi o korzystanie z sauny po treningu, nie ma teoretycznie większych ograniczeń zdrowotnych oprócz tych wymienionych wyżej, lecz na pewno zamiast przyspieszyć regenerację, korzystanie z sauny spowolni ten proces poprzez wynaczynienie krwi. Wiele osób uczęszczających na siłownię od razu po treningu wchodzi do sauny. Pierwszym błędem jest brak kąpieli przed wejściem do sauny, a drugim korzystanie z niej bezpośrednio po jednostce treningowej.

 

2. Korzyści płynące z sauny

Sauna to pomieszczenie nagrzane nawet do temperatury wrzenia wody, w którym zazwyczaj przebywa się kilkanaście minut. Taka temperatura sauny pozwala na rozgrzanie skóry do 40–42°C, a temperaturę ciała podnosi o 1 stopień, co imituje stan podgorączkowy. Taki stan prowadzi do zwiększenia produkcji krwinek odpowiadających za odporność, które zabijają bakterie i wirusy. Należy pamiętać, aby po wyjściu z sauny zastosować naprzemiennie gorący i zimny prysznic, co ma na celu ukrwienie i rozluźnienie napiętych mięśni.

 

Bardzo istotnymi zaletami wizyt w saunie są oczyszczanie organizmu z toksyn oraz wspomaganie leczenia zaburzeń snu, astmy oskrzelowej, a nawet trądziku. Kolejnym czynnikiem przemawiającym za korzystaniem z sauny jest redukcja stresu. Fabryka Siły Sklep

 

3. Zasady korzystania z sauny

 

1. Zabierz ze sobą ręcznik, jeśli jest taka możliwość i warunki, możesz korzystać z sauny nago, jeśli nie, korzystaj z sauny w stroju kąpielowym.
2. Przed wejściem do sauny weź prysznic.
3. Przed wejściem do sauny zdejmij biżuterię.
4. Najlepiej zostaw telefon w bezpiecznym miejscu, wycisz się.
5. Nie wchodź do sauny w klapkach, zostaw je przed wejściem do pomieszczenia (niektóre obiekty zezwalają na wchodzenie w klapkach).
6. Połóż się na ręczniku i zachowaj ciszę, nawet szepty mogą przeszkadzać innym osobom, które przyszły się wyciszyć.
7. Po sesji w saunie weź naprzemiennie zimny i ciepły prysznic.
8. Zrelaksuj się, ochłoń.
9. Zadbaj o poprawne nawodnienie po wyjściu.
10. W łaźni parowej ręcznik jest zbędny, a nawet niewskazany.
11. Przed wejściem do sauny nie spożywaj napojów, nie jedz.
12. Nie korzystaj z kosmetyków podczas pobytu w saunie.

 

Przeczytaj uważnie te zasady i pamiętaj o nich. Są niezwykle ważne dla komfortu korzystania z sauny. Właściwe korzystanie z sauny będzie świadczyło o twojej kulturze osobistej.

 

4. Rodzaje saun

Sauna sucha – inaczej zwana fińską, temperatura powietrza wynosi 60–110°C, posiada piec ogrzewający kamienie, siedziska i oparcia z drewna.

 

Sauna mokra – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, posiada piec ogrzewający kamienie z dodatkiem dozownika wody na kamienie, co podnosi wilgotność powietrza, siedziska i oparcia z drewna.

 

Sauna parowa – inaczej zwana łaźnią, temperatura powietrza wynosi 45–55°C, piec utrzymuje temperaturę, a generator pary wodnej stabilizuje wilgotność powietrza, posiada siedziska i oparcia ceramiczne lub z tworzywa sztucznego.

 

Sauna infrared – temperatura otoczenia, elementem nagrzewającym ciało są promienniki podczerwieni, to nie powietrze jest nagrzewane, ale ciało.

 

Sauna solna – temperatura powietrza wynosi 60–100°C, w ścianach sauny suchej znajdują się bloki soli.

 

Sauna kamienna – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, wywodzi się z sauny mokrej, z tym że oparcia i siedziska są z kamienia, a parę wytwarzają nagrzane kamienie zanurzone w wodzie.

 

Biosauna – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, bazuje na saunie mokrej, w której wykorzystywane są olejki eteryczne do aromaterapii i kolorowe oświetlenie.

 

Sauna ziołowa – temperatura powietrza wynosi 45–55°C, bazuje na saunie parowej, wykorzystuje się wywary z ziół lub olejki eteryczne rozpylane wraz z parą wodną.

 

5. Podsumowanie
Podsumowując, mamy wiele rodzajów saun i każdy użytkownik na pewno znajdzie tę, która najbardziej mu odpowiada, a ci, którzy szybko się nudzą, mają możliwość zmieniania sauny co sesję. Warto od czasu do czasu skorzystać z innej sauny, aby zaskoczyć organizm.

 

Bardzo ważna jest w tym artykule kwestia przeciwwskazań, każdy z was powinien się z nimi zapoznać i je zapamiętać. Dlatego też badania są tak ważne, aby być świadomym swojego stanu zdrowia i dostosować wizyty w saunie do swoich możliwości. Są choroby, które całkowicie wykluczają takie zabiegi, i schorzenia, które ograniczają czas lub temperaturę. Zobaczcie również, ile pozytywnych aspektów ma korzystanie z sauny – to nie tylko wypocenie wody z organizmu, to przede wszystkim oczyszczenie organizmu, walka z bakteriami czy pozbycie się stresu, a jak wiadomo, stres jest dla nas bardzo szkodliwy. Ostatnią kwestią jest savoir-vivre w saunie, czyli umiejętność zachowania się podczas wizyty w saunie. Przestrzeganie zasad jest ważne nie tylko dla nas, ale również dla współuczestników. Należy przede wszystkim zachować ciszę i nie zabierać ze sobą telefonu.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Bedford B., Spartacus International Sauna Guide, 2016.
Górski M., Rodzaje saun, polskietowarzystwosaunowe.pl/saunowicze/rodzaje-saun/18-saunowicze (29.08.2019).