Dzisiaj większość osób żyje w przewlekłym stresie. Jest to niestety nieuniknione. Ludzie szukają sposobów na redukcję stresu, zyskanie energii i siły. Popularna w ostatnim czasie jest medytacja. Jaki ma wpływ na zdrowie człowieka? Czy warto medytować?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest medytacja?

2. Medytacja – wpływ na zdrowie

3. Aktywność fizyczna a starzenie się

4. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest medytacja?

Medytacja to jedna z technik relaksacyjnych polegająca na ćwiczeniu oraz oczyszczaniu umysłu. Pierwsze wzmianki o medytacji pojawiły się już w czasach starożytnych – praktyka ta stanowiła ważną część religijnych wierzeń i tradycji. Obecnie medytacja stosowana jest w celu oczyszczenia umysłu, a także złagodzenia wielu problemów zdrowotnych, jak nadciśnienie, depresja, lęk. Daje możliwość pozbycia się negatywnych emocji, stresu, wprowadza ciało w stan wyciszenia.

 

2. Medytacja – wpływ na zdrowie

Aby zrozumieć, w jaki sposób medytacja może wpływać na zdrowie człowieka, warto wiedzieć, czym są i jak funkcjonują telomery. Cząstki chromosomów zwane telomerami są odpowiedzialne za ochronę materiału genetycznego. Wraz ze starzeniem się organizmu DNA człowieka staje się coraz bardziej podatne na uszkodzenia. Dzieje się tak, ponieważ w wyniku licznych podziałów komórkowych na przestrzeni kilkunastu lat skróceniu ulegają również telomery. Długie telomery są wyznacznikiem młodego wieku oraz mniejszej podatności na wystąpienie chorób cywilizacyjnych oraz tych związanych ze starzeniem się. Z kolei krótkie telomery wskazują na zaawansowany wiek (Q.A. Conklin i wsp. 2018).

 

Procesu skracania telomerów nie da się zatrzymać, lecz można wpływać na tempo jego przebiegu. W jaki sposób? Rozwiązaniem są przede wszystkim zdrowy tryb życia oraz prawidłowo zbilansowana dieta. W metaanalizie z 2020 r. wykazano, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najlepszych diet w kontekście zapobiegania starzeniu się. Wykazuje właściwości przeciwzapalne oraz antyoksydacyjne, które mogą wpływać na długość telomerów (S. Canudas i wsp. 2020). Z kolei D. Ornish i wsp. wykazali, że dieta roślinna może powodować nawet odwrócenie procesu skracania telomerów. Duże znaczenie ma aktywność telomerazy. Jest to enzym odpowiedzialny za wydłużenie telomerów. Fabryka Siły Sklep

 

Badania naukowe potwierdzają, że regularna medytacja wpływa na wydłużenie telomerów, a co za tym idzie – daje możliwość dłuższego życia oraz chroni przed chorobami cywilizacyjnymi (Q.A. Conklin i wsp. 2018). Od razu nasuwa się pytanie: jak to możliwe, że praktyka medytacji może wpływać bezpośrednio na biochemię genów?

 

Większość ludzi żyje w przewlekłym stresie. Wpływa to negatywnie na długość telomerów, co w efekcie może doprowadzić do skrócenia życia nawet o kilka lat! Niestety trudno jest prowadzić życie bezstresowe, jednak można nauczyć się minimalizować szkody. Dobrym sposobem na zredukowanie poziomu stresu w życiu jest medytacja. Dodatkową korzyścią wynikającą z tej praktyki jest poprawa funkcji poznawczych (A.K. Damjanovic i wsp. 2007).

 

3. Aktywność fizyczna a starzenie się

Aktywność fizyczna może pozytywnie wpływać na długość telomerów i zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych oraz tych związanych z wiekiem, jak choroby nowotworowe, układu krążenia, cukrzyca, otyłość czy przewlekły stres. Wykazano, że wyższy poziom aktywności fizycznej może wpływać na zachowanie dłuższych telomerów zarówno u sportowców, jak i osób amatorsko uprawiających sport. Związek ten jest szczególnie widoczny u osób starszych (N.C. Arsenis i wsp. 2017; L. Fratiglioni, S. Paillard-Borg, B. Winblad 2004).

 

Dobrym rozwiązaniem wydaje się praktykowanie jogi, która łączy trening mentalny z aktywnością fizyczną. W jednym badaniu sprawdzano wpływ jogi m.in. na długość telomerów. Grupę badaną stanowili praktycy jogi w wieku 30–40 lat z minimum dwuletnim stażem. Z badania wykluczono osoby z nadciśnieniem, chorobami układu krążenia i innymi chorobami ogólnoustrojowymi. Grupę kontrolną stanowiły zdrowe, nieaktywne fizycznie osoby, wykonujące wyłącznie codzienne czynności. Wykazano, że u osób regularnie praktykujących jogę telomery charakteryzowały się większą długością niż u osób nieaktywnych fizycznie. Regularna praktyka jogi może zatem opóźnić proces starzenia się komórek (B. Hari Krishna i wsp. 2015).

 

4. Podsumowanie

Medytacja znana już była w czasach starożytnych. Jej regularne praktykowanie może przynieść wiele korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Pozytywnie wpływa na wydłużenie życia oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Jest to również świetne narzędzie do walki ze stresem.

 

Prawidłowo zbilansowana dieta, zwłaszcza ta oparta na założeniach diety śródziemnomorskiej, w połączeniu z regularnymi treningami również mogą wpłynąć na zahamowanie procesu skracania telomerów, co przyczynia się do wydłużenia życia. Na szczególną uwagę w kontekście aktywności fizycznej zasługuje joga, która łączy praktykę medytacji z aktywnością fizyczną.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Arsenis N.C. et al., Physical activity and telomere length: Impact of aging and potential mechanisms of action, „Oncotarget” 2017, 8(27), 45008–45019.

Atezaz Saeed S., Cunningham K., Bloch R.M., Depression and anxiety disorders: Benefits of exercise, yoga, and meditation, „American Family Physician” 2019, 99(10), 620–627.

Canudas S. et al., Mediterranean diet and telomere length: A systematic review and meta-analysis, „Advances in Nutrition” 2020, 11(6), 1544–1554.

Conklin Q.A. et al., Insight meditation and telomere biology: The effects of intensive retreat and the moderating role of personality, „Brain, Behavior and Immunity” 2018, 70, 233–245.

Damjanovic A.K. et al., Accelerated telomere erosion is associated with a declining immune function of caregivers of Alzheimer’s disease patients, „Journal of Immunology” 2007, 179(6), 4249–4254.

Fratiglioni L., Paillard-Borg S., Winblad B., An active and socially integrated lifestyle in late life might protect against dementia, „The Lancet Neurology” 2004, 3(6), 343–353.

Hari Krishna B. et al., Association of leukocyte telomere length with oxidative stress in yoga practitioners, „Journal of Clinical and Diagnostic Research” 2015, 9(3).

Horowitz S., Health benefits of meditation: What the newest research shows, „Alternative and Complementary Therapies” 2010, 16(4), 223–228.

Karimi L. et al., Positive Effects of Workplace Meditation Training and Practice, „International Journal of Psychological Studies” 2019, 11(1).

Lin J., Epel E., Blackburn E., Telomeres and lifestyle factors: roles in cellular aging, „Mutation Research” 2012, 730, 85–89.

Ornish D. et al., Effect of comprehensive lifestyle changes on telomerase activity and telomere length in men with biopsy-proven low-risk prostate cancer: 5-year follow-up of a descriptive pilot study, „The Lancet Oncology” 2013, 14(11), 1112–1120.

Shalev I., Early life stress and telomere length: investigating the connection and possible mechanisms: a critical survey of the evidence base, research methodology and basic biology, „BioEssays” 2012, 34, 943–952.