Z cellulitem zmaga się bardzo duża liczba kobiet, jednak problem ten może dotyczyć także mężczyzn. Niska aktywność ruchowa, nieodpowiednia ilość wypijanych płynów oraz niewłaściwa dieta – to tylko niektóre z przyczyn. Czy istnieje dieta antycellulitowa?

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest cellulit
2. Cellulit – rodzaje
3. Czy istnieje dieta antycellulitowa
4. Wskazówki dla osób z cellulitem
5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest cellulit
Cellulit, fachowo nazywany lipodystrofią, to niezapalne zjawisko związane z nieodpowiednim rozmieszczeniem komórek tkanki tłuszczowej, które prowadzi do powstania nieregularnej struktury skóry.

 

Lipodystrofia obejmuje wszystkie warstwy skóry – a więc naskórek, skórę właściwą oraz tkankę podskórną. Najczęściej występuje u kobiet w ciąży, w okresie dojrzewania, w trakcie cyklu menstruacyjnego oraz stosujących doustną antykoncepcję (M. Frandofert, A. Goździalska, J. Jaśkiewicz 2013). Szacuje się, że z cellulitem zmaga się ok. 85–90% kobiet w światowej populacji (A. Lisiecka, W. Hetman 2021). Najczęściej lokalizuje się w okolicach ud, pośladków oraz bioder. U niektórych osób oprócz charakterystycznych zmian w strukturze skóry można zauważyć występowanie mikrożylaków i rozstępów. Wynika to głównie z zaburzeń elastyczności skóry. Ponadto cellulitowi mogą towarzyszyć uczucie napięcia skóry, skurcze oraz lekki dyskomfort.

 

Za najczęstszą przyczynę lipodystrofii uznaje się wpływ hormonów. Estrogeny występujące głównie u kobiet (obecne także w śladowej ilości u mężczyzn) oddziałują na naczynia krwionośne i powodują ich rozszerzanie. Ich nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia cellulitu. Inne wskazywane przyczyny to niewłaściwa dieta, niska aktywność fizyczna oraz nieodpowiednia ilość wypijanych płynów (A. Lisiecka, W. Hetman 2021).

 

2. Cellulit – rodzaje
Cellulit można podzielić na wodny i tłuszczowy. Klasyfikacja zależy od stopnia zaawansowania zmian w strukturze skóry.

 

Cellulit wodny, inaczej twardy – początkowo jego występowanie można zauważyć w obrębie dolnych partii ciała, np. na łydkach oraz kolanach. Skóra w tych miejscach jest bardzo napięta, a pod wpływem nacisku odkształca się. Często można pomylić go z tkanką mięśniową. Ten rodzaj jest łatwy w wyeliminowaniu, wystarczy zwiększyć aktywność ruchową i wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe.

  Fabryka Siły Sklep

Cellulit tłuszczowy, inaczej miękki – to rodzaj lipodystrofii, z którym najczęściej zmagają się osoby z nadmierną masą ciała. Lokalizuje się głównie na pośladkach i udach. Cechą charakterystyczną jest nierównomierna struktura skóry, a zmiany występują w jej głębszych warstwach.

 

3. Czy istnieje dieta antycellulitowa
Nieodpowiedni styl życia odgrywa dużą rolę w powstawaniu cellulitu, jednak dieta antycellulitowa nie istnieje. Sposób żywienia człowieka nie ma dużego wpływu na wydzielanie hormonów płciowych. Tak jak wspomniano wcześniej, to właśnie estrogeny odgrywają kluczową rolę w powstawaniu lipodystrofii. Nie oznacza to jednak, że wprowadzenie zmian w diecie nie może poprawić struktury skóry. Stosowanie się do pewnych zasad zdrowego żywienia w połączeniu z aktywnością ruchową może przynieść zadowalające efekty w walce z cellulitem. Nie istnieją jednak specjalne zalecenia żywieniowe, które pozwolą zlikwidować ten problem.

 

4. Wskazówki dla osób z cellulitem

Ogranicz spożycie soli
Sól, a dokładniej sód, ma znaczny wpływ na powstawanie obrzęków. Wynika to z jego oddziaływania na gospodarkę wodną. W nadmiernych ilościach prowadzi do zatrzymywania się wody, a to z kolei skutkuje powstawaniem obrzęków.


Jednym ze sposobów na ograniczenie spożycia soli jest niedosalanie potraw na talerzu. Odstawienie solniczki, zastąpienie soli świeżymi ziołami i przyprawami będzie dobrym rozwiązaniem. Ponadto warto czytać etykiety i wybierać produkty z niższą jej zawartością. Obecnie dodatek soli w produktach jest bardzo powszechny, można ją znaleźć przede wszystkim w wędlinach, pieczywie, serach oraz produktach konserwowych. Dzięki wyeliminowaniu z jadłospisu produktów typu fast food także można znacznie ograniczyć podaż soli wraz z dietą.

 

Ogranicz spożycie cukrów prostych
Nadmierna podaż cukrów prostych prowadzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej. To z kolei zwiększa ryzyko pojawienia się cellulitu lub jego zaostrzenia. Głównym źródłem cukrów prostych w diecie są słodycze – ciastka, ciasta, czekolady, słodkie batony oraz kolorowe napoje. Ich ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie będzie miało korzystny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

 

Ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych
Nasycone kwasy tłuszczowe nie tylko wpływają negatywnie na pracę układu krążenia, ale także mogą prowadzić do zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej. Głównym ich źródłem w żywności są tłuste mięso, śmietana, smalec, sery oraz słodycze. Zwiększone spożycie tych produktów będzie powodowało przyrost masy ciała. Zaleca się wybierać chude gatunki mięs (kurczak oraz indyk), ograniczyć podaż tłuszczów zwierzęcych i słodyczy. Pozwoli to na zachowanie odpowiedniej struktury skóry i zapobiegnie zaostrzeniu procesu lipodystrofii.

 

Zrezygnuj z używek
Warto zrezygnować z alkoholu i papierosów, dotyczy to także osób z cellulitem. Napoje wysokoprocentowe mogą zaburzać funkcjonowanie gospodarki wodnej organizmu. Skutkuje to zatrzymaniem wody, czego konsekwencją jest nieregularna struktura skóry.

 

Wypijaj 2–2,5 l wody
Zarówno w profilaktyce cellulitu, jak i walce z tym problemem ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zaleca się, aby podaż płynów u kobiet wynosiła 2 l, a u mężczyzn –2,5 l. Zamiast słodkich i kolorowych napojów należy wybierać wodę, najlepiej średnio- lub wysokozmineralizowaną. Odpowiednie nawodnienie organizmu zmniejsza obrzęki i poprawia pracę układu krążenia.

 

Bądź aktywny fizycznie
Połączenie zdrowej i zbilansowanej diety z aktywnością ruchową znacznie zmniejsza ryzyko powstania cellulitu i pomaga w walce z tym problemem. Formę ruchu warto dostosować do stanu zdrowia. Mogą to być spacer, nordic walking, bieganie, pływanie czy trening siłowy. U osób, które wcześniej nie były aktywne ruchowo, warto włączać ćwiczenia stopniowo, zapobiegnie to przeciążeniu organizmu.

 

Pamiętaj o regeneracji
Odpoczynek i regeneracja zmniejszają ryzyko pojawienia się cellulitu i pomagają się go pozbyć. Warto unikać długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej i stojącej. Odpowiednia ilość snu oraz ograniczenie ekspozycji na czynniki stresogenne znacząco wspierają profilaktykę lipodystrofii.

 

5. Podsumowanie
Najczęstszą przyczyną pojawienia się cellulitu są hormony, a niestety dieta nie będzie miała znaczącego wpływu na ich wydzielanie. Zaleca się jednak, aby w celach profilaktycznych, a także w leczeniu lipodystrofii zmienić nawyki żywieniowe. Stosowanie się do przedstawionych w tym artykule wskazówek może być niezwykle pomocne. Unikanie produktów zaburzających pracę gospodarki wodnej oraz układu krążenia jest kluczowe. Nie należy również zapominać o odpowiednim nawodnieniu i aktywności ruchowej.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Frandofert M., Goździalska A., Jaśkiewicz J., Lipodystrofia jako problem czasów współczesnych, Współczesne kierunki w medycynie prewencyjnej, pod red. Goździalskiej A., Jaśkiewicza J., Kraków 2013, 103–112.
Lisiecka A., Hetman W., Cellulit – patogeneza, profilaktyka i metody redukcji, Lublin 2021, 112.