Wakacje to dla wielu osób ulubiony okres w ciągu roku – czas odpoczynku, relaksu i regeneracji. Często podczas urlopu zapominamy jednak o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej, co może skutkować nadprogramowymi kilogramami, utratą siły i pogorszeniem kondycji. Co zrobić, aby nie stracić formy podczas wakacji?

 

SPIS TREŚCI:

1. Racjonalne odżywianie to podstawa

2. Pamiętaj o nawodnieniu

3. Alkohol też ma kalorie

4. Postaw na aktywne wakacje

5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Racjonalne odżywianie to podstawa
Podczas wyjazdów nie trzeba spędzać godzin w kuchni czy ważyć każdego składnika, jednak jeśli ktoś decyduje się na tzw. ofertę all inclusive lub spożywa posiłki na mieście, powinien zachować umiar. Urlop nie powinien być traktowany jako wakacje od diety. To nierozsądne podejście, które w perspektywie czasu może skutkować kilkoma nadprogramowymi kilogramami. Ważne, aby w posiłkach uwzględniać świeże owoce i warzywa bogate w błonnik, a tych w sezonie wakacyjnym przecież nie brakuje.

 

Słodkie przekąski typu gofry, lody czy ciasto mogą pojawiać się w jadłospisie, np. jako przekąska, jednak należy zachować zdrowy rozsądek.

Na wakacjach warto również zadbać o odpowiednie porcje posiłków. Należy jeść tyle, żeby zaspokoić głód, ale nie najadać się na zapas. Dotyczy to głównie osób stosujących bardzo restrykcyjne diety, w których większość produktów jest „zakazana”. Nie jest to racjonalne podejście i może doprowadzić do wystąpienia nieprawidłowych relacji z jedzeniem.

 

Warto podczas wakacji cieszyć się smacznym jedzeniem i nie mieć wyrzutów sumienia z powodu odstępstw od diety. Urlop jest przede wszystkim czasem odpoczynku, jednak należy pamiętać o zachowaniu umiaru w jedzeniu i w miarę możliwości wybierać zdrowsze produkty i posiłki.

 

2. Pamiętaj o nawodnieniu
Aby zachować zdrowie, niezwykle istotne jest regularne nawadnianie podczas urlopu. Należy pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości wody, zwłaszcza w upalne dni. Wysokie temperatury sprawiają, że pocimy się, a co za tym idzie – tracimy wodę.


Dobrym rozwiązaniem (poza piciem wody) jest spożywanie owoców takich jak arbuz czy jabłka, które w dużej części składają się z wody. Warto pamiętać, że owoce również mogą doskonale ugasić pragnienie.

 

3. Alkohol też ma kalorie
Alkohol w każdej postaci jest bardzo kaloryczny. 1 g alkoholu zawiera aż 7 kcal, ponadto poza energią nie dostarcza żadnych wartości odżywczych. Niestety wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Warto również zaznaczyć, że wypicie np. 4 kieliszków wódki nie zmniejszy uczucia głodu, wręcz przeciwnie – może pobudzać apetyt. Fabryka Siły Sklep

 

W badaniu przeprowadzonym na grupie 52 osób z nadwagą lub prawidłową masą ciała wykazano, że spożycie alkoholu 30 minut przed posiłkiem wpłynęło na zwiększenie spożywanych porcji (M.S. Westerterp-Plantenga, C.R. Verwegen 1999). Picie alkoholu może prowadzić do utraty kontroli nad spożywanymi przekąskami, zwłaszcza w towarzystwie znajomych lub rodziny. Podczas urlopu należy zatem zachować umiar w spożyciu napojów alkoholowych.

 

4. Postaw na aktywne wakacje
Wakacje to czas odpoczynku, jednak w tym okresie nie może zabraknąć również aktywności fizycznej. Dlaczego? Wypracowana podczas regularnych treningów siła i wydolność spadają bardzo szybko, zatem aby ułatwić sobie powrót do formy po urlopie, warto spędzić go aktywnie. Wiele osób lubi w trakcie wakacji leżeć przy basenie czy na plaży, jednak warto także szukać okazji do spontanicznej aktywności fizycznej – udać się na spacer w celu poznania nowego miejsca, zaplanować wycieczki czy skorzystać z dostępnych atrakcji.

 

Oczywiście ścisłe trzymanie się planu treningowego nie jest konieczne, jednak wykonanie treningu np. z masą własnego ciała, gumami treningowymi lub taśmami TRX (w przypadku braku dostępu do siłowni), a nawet poranny jogging pozwolą na szybszy powrót do formy po wakacjach. Dodatkowo aktywność fizyczna sprzyja pogłębieniu deficytu kalorycznego, co jest istotne dla osób, które chcą zadbać o sylwetkę.

 

5. Podsumowanie
Aby zachować formę podczas wakacji, warto przede wszystkim postawić na zdrowe i racjonalne odżywianie oraz unikać wysokokalorycznych przekąsek. Oczywiście nie trzeba liczyć każdej kalorii, jednak warto kontrolować ilość spożywanej energii.

 

Podczas wakacji można pozwolić sobie na odrobinę więcej słodyczy w postaci lodów czy gofrów, jednak w tym przypadku również należy znać umiar. Warto rozłożyć spożycie tego rodzaju przekąsek na poszczególne dni tygodnia, dzięki temu unikniemy spożycia dużej ilości nadprogramowej energii. Ponadto należy unikać dużej ilości alkoholu, który jest wysokokaloryczny i może wzmagać apetyt.

 

Dobrym sposobem na zachowanie formy jest spędzanie urlopu w sposób aktywny. Warto zaplanować wycieczki, dużo zwiedzać i spacerować, a także zadbać o kontynuowanie rytmu treningowego. Nie jest do tego potrzebna w pełni wyposażona siłownia – trening z powodzeniem można wykonać zarówno w warunkach domowych/hotelowych, jak i na świeżym powietrzu, z masą własnego ciała bądź prostym sprzętem, jak gumy czy taśmy TRX.

Nie warto traktować urlopu jako wakacji od diety i treningu. Aby móc cieszyć się formą i smukłą sylwetką również po wakacjach, warto postawić na racjonalne posiłki i dużą dawkę ruchu w ciągu dnia.

 


Bibliografia
Westerterp-Plantenga M.S., Verwegen C.R., The appetizing effect of an aperitif in overweight and normal-weight humans, „The American Journal of Clinical Nutrition” 1999, 69(2), 205–212.