Pandemia spędza sen z powiek niejednej osobie. Wprowadzone obostrzenia mają uchronić społeczeństwo przed rozprzestrzenianiem się wirusa. Sytuacja ta ma również wpływ na psychikę człowieka, zwiększa poziom lęku i stresu. Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Nałożone obostrzenia niestety zniechęciły wielu ludzi do wykonywania regularnych treningów. Jednak czy istnieje jakikolwiek związek między wykonywaniem ćwiczeń a przebiegiem COVID-19?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czy aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19?

2. Jak dbać o aktywność fizyczną w czasie pandemii?

3. Wpływ pandemii na aktywność fizyczną społeczeństwa

4. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czy aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19?

R. Sallis i wsp. badali wskaźniki hospitalizacji, przyjęć na oddziale intensywnej terapii (OIOM) oraz śmiertelności u pacjentów z COVID-19, którzy byli nieaktywni fizycznie; wykonywali aktywność fizyczną, jednak poniżej zalecanej dawki ruchu w ciągu dnia; spełniali kryteria dotyczące aktywności fizycznej. W badaniu wzięło udział 48 440 osób z COVID-19.

 

Wykazano, że u osób nieaktywnych fizycznie ryzyko hospitalizacji, przyjęcia na OIOM oraz śmierci w wyniku zakażenia było wyższe niż u osób, które sporadycznie bądź regularnie uprawiały aktywność fizyczną. Tę samą zależność zaobserwowano między osobami sporadycznie trenującymi, a tymi, które regularnie uprawiają aktywność fizyczną. Poza zaawansowanym wiekiem oraz historią przeszczepu to właśnie brak aktywności fizycznej uznano za najsilniejszy czynnik zwiększający ryzyko ciężkiego przebiegu choroby. Można zatem wywnioskować, że konsekwentne przestrzeganie wytycznych dotyczących aktywności fizycznej ma duży wpływ na spadek ryzyka poważnych skutków zdrowotnych wśród zakażonych osób.

 

2. Jak dbać o aktywność fizyczną w czasie pandemii?

W czasie pandemii dostęp do wielu ośrodków rekreacji może być utrudniony. Skoro regularne ćwiczenia pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka oraz zmniejszają ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, to jaką aktywność fizyczną wybrać, aby nie narazić siebie i innych na zakażenie? Bardzo dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Zimą może to być jazda na łyżwach czy nartach, latem – treningi na świeżym powietrzu, jogging czy jazda na rowerze. Możliwości jest bardzo wiele, należy jednak wybrać aktywność fizyczną, która sprawia najwięcej satysfakcji, uprawianie sportu z przymusu zmniejsza motywację.

 

Dobrym pomysłem są również treningi w domu. Zarówno ćwiczenia z masą własnego ciała, jak i z zakupionym sprzętem są świetną alternatywą dla osób, które nie mają dostępu do profesjonalnie wyposażonej siłowni. Dużą popularność zyskują treningi z wykorzystaniem gum do ćwiczeń. Gumy treningowe są stosunkowo niedrogie, z ich pomocą można przetrenować całe ciało. Fabryka Siły Sklep

 

W zależności od ilości posiadanego miejsca w domu można zainwestować w bardziej zaawansowany sprzęt, jak hantle z regulowanym obciążeniem, drążek do podciągania czy taśmy TRX, jednak wszystko zależy od możliwości danej osoby. Najważniejsze, aby w tym okresie nie rezygnować z ruchu pomimo wielu ograniczeń dotyczących branży fitness i w dalszym ciągu kontynuować regularną aktywność fizyczną.

 

3. Wpływ pandemii na aktywność fizyczną społeczeństwa

M.Y. Marashi i wsp. przeprowadzili badanie na grupie 1660 osób w celu sprawdzenia, jaki wpływ na aktywność fizyczną społeczeństwa ma pandemia. Wykazano, że podczas pandemii aktywność fizyczna znacząco zmalała, nawet o 30 minut w skali tygodnia. Ponadto zaobserwowano spadek motywacji do regularnych ćwiczeń, zwiększenie poziomu stresu oraz pogorszenie nastroju. Mimo że większość osób odczuwa potrzebę ruchu, to stres związany z pandemią działa demotywująco.

 

Warto pamiętać o regularnej aktywności fizycznej. Nie oznacza to, że należy wykonywać wyłącznie wymagające treningi. Aktywności takie jak spacer czy rekreacyjna jazda na rowerze również mogą przynieść wiele korzyści zdrowotnych, jednocześnie zredukują poziom stresu.

 

4. Podsumowanie

W czasie pandemii dostęp do centrów rekreacji oraz profesjonalnie wyposażonych siłowni może być utrudniony. Warto jednak mimo wszystko zadbać o regularną aktywność fizyczną. Odpowiednia dawka ruchu w ciągu dnia wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka, poprawia nastrój oraz redukuje poziom stresu. Wykazano również, że osoby aktywne fizycznie są w mniejszym stopniu narażone na ciężki przebieg COVID-19.

 

Pandemia wpłynęła na spadek motywacji do podejmowania aktywności fizycznej oraz zwiększyła poziom stresu. Treningi na świeżym powietrzu lub w domu mogą poprawić nasze zdrowie psychiczne.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Marashi M.Y. et al., A mental health paradox: Mental health was both a motivator and barrier to physical activity during the COVID-19 pandemic, „PLoS One” 2021, 16(4).

Sallis R. et al., Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients, „British Journal of Sports Medicine” 2021, 1–8.

Wojtasik W. et al., Wybrane zagadnienia dotyczące wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka, „Journal of Education, Health and Sport” 2015, 5(10), 350–372.