Trening z taśmami staje się coraz popularniejszy. Został doceniony nie tylko przez profesjonalnych sportowców czy osoby, które chcą poprawić kondycję fizyczną i wzmocnić siłę mięśni, ale także przez pacjentów po urazach jako doskonały sposób na rehabilitację.

 

SPIS TREŚCI:

1. Historia taśmy do ćwiczeń

2. Po co stosować taśmy?

3. Jak ćwiczyć z taśmą i na co uważać?

4. Jak dobrać taśmę?

5. Jak używać taśmy?

6. Wykonanie ćwiczeń wzmacniających dla kończyn górnych

7. Ćwiczenia kończyn dolnych

8. Ćwiczenia ogólnosprawnościowe

9. Jak osiągać progres?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Historia taśmy do ćwiczeń

Pomysł na taśmę rehabilitacyjną powstał pod koniec lat siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. Taśma jest obecnie jednym z najbardziej uniwersalnych urządzeń treningowych, które można stosować także w domowym zaciszu. Taśmy spotykane są również w takich miejscach jak kluby fitness i siłownie jako narzędzie stosowane w ćwiczeniach grupowych.


2. Po co stosować taśmy?

Taśma do ćwiczeń to elastyczny, rozciągliwy pas dostępny w kilku różnych kolorach. Taśma wzmacnia mięśnie grzbietu, nóg, ramion, rąk, pośladków oraz brzucha. Jest także doskonałym narzędziem do stretchingu. Często stosuje się ją w jodze i fitnessie.

 

Różna kolorystyka taśm pomaga dostosować poziom oporu przyrządu do możliwości ćwiczącego, jego kondycji i stopnia rozciągliwości, a także aktywności fizycznej. Aby odpowiednio stosować taśmę, należy przede wszystkim dopasować jej napięcie do możliwości ćwiczącego. Fabryka Siły Sklep


3. Jak ćwiczyć z taśmą i na co uważać?

Podczas ćwiczeń z taśmą nie wolno tamować dopływu krwi do głównych arterii. Należy zawsze kontrolować ruch, nie dopuszczać do nagłego ściągnięcia taśmy, bo może to spowodować poważne kontuzje. Podczas pierwszego treningu z taśmą konieczne jest skorzystanie z najmniejszego oporu, następnie należy go zwiększać zgodnie z aktywnością fizyczną. Warto ćwiczyć 3 razy w tygodniu, stosować serie i 15–20 powtórzeń.


4. Jak dobrać taśmę?

Na początku należy dostosować taśmę do poziomu siły mięśniowej. W tym celu wykonuje się test. Ćwiczący korzysta z takiej taśmy, która pozwoli mu bez najmniejszego problemu wykonać 15 powtórzeń ćwiczenia. Przyjęło się, że taśma beżowa oraz żółta stosowane są głównie w rehabilitacji pourazowej oraz przez osoby starsze. Kobietom polecane są taśmy czerwone, mężczyznom zaś taśmy zielone i niebieskie. Osoby trenujące profesjonalnie i bardzo regularnie stosują najczęściej taśmę czarną, a złota przeznaczona jest dla osób uprawiających sporty wyczynowe.


5. Jak używać taśmy?

Najpierw należy mocno chwycić taśmę w dłonie i podwójnie je owinąć. Osiągamy wówczas pewny chwyt, a taśma nie wyślizgnie się z dłoni. Tak samo owija się taśmę na stopach.


6. Wykonanie ćwiczeń wzmacniających dla kończyn górnych

Warto wykonywać poniższe ćwiczenia

 

Unoszenie ramion

Wykonujemy wykrok, stopy ustawione są w połowie długości taśmy, dłonie skierowane w górę. Następnie wykonujemy zgięcie przedramienia i wolno wracamy do pozycji początkowej. Możemy dodatkowo ugiąć kolana, a nawet unieść ramiona.

 

Stajemy na środku taśmy. Krzyżujemy ją przed tułowiem i odwodzimy ramiona. Powracamy do pozycji początkowej. Ćwiczenie wykonujemy kilka razy.


7. Ćwiczenia kończyn dolnych

Oto propozycje

 

Odwodzenie

Stoimy w lekkim rozkroku. Taśmę umieszczoną przed sobą zaczepiamy na wysokości stawu skokowego drugiej kończyny. Wykonujemy odwodzenie kończyny dolnej.


Pośladki i uda

Wykonujemy wykrok, umieszczając taśmę pod stopą nogi podporowej i za-czepiamy taśmę o stopę, która znajduje się w tyle. Robimy ruch, zginając nogę w stawie kolanowym. Powinniśmy czuć opór w stawie kolanowym. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.


8. Ćwiczenia ogólnosprawnościowe

Trzymamy napiętą taśmę na wysokości bioder, uginamy lekko kończyny w stawach kolanowych i robimy wyprost. Możemy zastosować różne warianty, np. dłonie spoczywają na barkach, uginamy przy tym staw kolanowy, tworząc wyprost.


9. Jak osiągać progres?

Taśmy nierzadko stosowane są także przez kulturystów, urozmaicają trening siłowy. Są także znakomitym narzędziem zastępującym maszyny siłowe w domu. Wystarczy drążek podporowy – z nim łatwo można użyć taśmy, by imitować takie ćwiczenia jak np. wyciągi. Dzięki temu można wykonać szereg ćwiczeń rozbudowujących mięśnie pleców, barków, ramion itp.

 

Jeśli ćwiczącym zależy na progresie w ćwiczeniach, bez względu na dyscyplinę i cele, taśmy trzeba wciąż zmieniać na takie, które będą się charakteryzować większym oporem. Bez tego nie uda się uzyskać oczekiwanych efektów, ponieważ organizm łatwo przystosuje się do stawianych mu niedużych wymagań.

 

Taśma jest więc doskonałym narzędziem, które może wspomóc ćwiczenia fizyczne. Jaką kupić? To akurat nie ma większego znaczenia, aczkolwiek warto postawić na renomowanego producenta. Podstawą jest przecież bezpieczeństwo, więc taśma nie może się po prostu zerwać lub pęknąć podczas ćwiczeń, bo to grozi poważną kontuzją, jeśli na przykład jest potrzebna do wyczynowych ćwiczeń siłowych.