Trening z taśmami staje się coraz popularniejszy. Został doceniony nie tylko przez profesjonalnych sportowców czy osoby, które chcą poprawić swoją kondycję fizyczną i wzmocnić siłę mięśni, ale także przez pacjentów po urazach jako doskonały sposób rehabilitacji.

 

SPIS TREŚCI:

1. Historia taśmy do ćwiczeń

2. Po co stosować taśmy?

3. Jak ćwiczyć z taśmą i na co uważać?

4. Jak dobrać taśmę?

5. Jak używać taśmy?

6. Wykonanie ćwiczeń wzmacniających dla kończyn górnych

7. Ćwiczenia kończyn dolnych

8. Ćwiczenia ogólnosprawnościowe

9. Jak osiągać progres?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Historia taśmy do ćwiczeń

Pomysł taśmy rehabilitacyjnej powstał pod koniec lat siedemdziesiątych. Sama idea przybyła do nas zza oceanu, ze Stanów Zjednoczonych. Taśma jest obecnie jednym z najbardziej uniwersalnych urządzeń treningowych, które można zastosować także w zaciszu własnego domu. Taśmy spotykane są również jako pomoc w ćwiczeniach grupowych w takich miejscach jak kluby fitness i siłownie.


2. Po co stosować taśmy?

Taśma do ćwiczeń to elastyczny, rozciągliwy pas dostępny w kilku różnych kolorach. Taśma wzmacnia mięśnie grzbietu, nóg, ramion, rąk, pośladków oraz brzucha. Jest także doskonałym narzędziem do stretchingu. Staje się więc często spotykanym rekwizytem w jodze i fitnessie.

 

Różna kolorystyka taśm pomaga dostosować poziom oporu przyrządu do możliwości ćwiczącego, jego kondycji i stopnia rozciągliwości, a także aktywności fizycznej. Aby odpowiednio stosować taśmę, należy przede wszystkim dopasować napięcie taśmy do naszych oczekiwań. Fabryka Siły Sklep


3. Jak ćwiczyć z taśmą i na co uważać?

Podczas ćwiczeń z taśmą nie wolno tamować dopływu krwi do głównych arterii. Należy zawsze kontrolować ruch, nie dopuszczając do nagłego jej ściągnięcia, bo może to spowodować poważne kontuzje. Podczas pier-wszego treningu z taśmą konieczne jest skorzystanie z najmniejszego oporu, a potem zwiększanie oporu zgodnie z aktywnością fizyczną. Warto jest ćwiczyć 3 razy w tygodniu, wdrażając serie i powtórzenia od 15 do 20 razy.


4. Jak dobrać taśmę?

Na początku należy dostosować taśmę do poziomu siły mięśniowej. W tym celu wykonujemy test. Korzystamy z takiej taśmy, która pozwoli wykonać 15 powtórzeń ćwiczenia bez najmniejszego problemu. Przyjęło się, że taśma beżowa oraz żółta stosowane są głównie w rehabilitacji pourazowej oraz dla osób starszych. Dla kobiet polecane są taśmy czerwone, dla mężczyzn zaś taśmy zielone i niebieskie. Osoby trenujące profesjonalnie i bardzo regularnie stosują najczęściej taśmę czarną, a złota przeznaczona jest dla osób uprawiających sport wyczynowy.


5. Jak używać taśmy?

Najpierw należy mocno chwycić taśmę w dłonie i podwójnie je owinąć. Osiągamy wówczas pewny chwyt zapewniający, że taśma nie wyślizgnie się z dłoni. Tak samo owijamy taśmę na stopach.


6. Wykonanie ćwiczeń wzmacniających dla kończyn górnych

Warto wykonywać poniższe ćwiczenia:

Unoszenie ramion

Wykonujemy wykrok, stopy ustawione są w połowie długości taśmy, dłonie skierowane w górę. Następnie wykonujemy zgięcie przedramienia i powolny powrót do pozycji początkowej. Możemy dodatkowo ugiąć kolana, a nawet unieść ramiona.

 

Stajemy na środku taśmy. Krzyżujemy ją przed tułowiem i odwodzimy ramiona. Powracamy do pozycji początkowej. Ćwiczenie wykonujemy kilka razy.


7. Ćwiczenia kończyn dolnych

Oto propozycje:

Odwodzenie

Stoimy w lekkim rozkroku. Taśmę umieszczoną przed sobą zaczepiamy na wysokości stawu skokowego drugiej kończyny. Wykonujemy odwodzenie kończyny dolnej.


Pośladki i uda

Wykonujemy wykrok, umieszczając taśmę pod stopą nogi podporowej i za-czepiamy taśmę o stopę, która znajduje się w tyle. Robimy ruch, zginając nogę w stawie kolanowym. Staw kolanowy powinien czuć opór. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.


8. Ćwiczenia ogólnosprawnościowe

Trzymamy napiętą taśmę na wysokości bioder, uginamy lekko kończyny w stawach kolanowych i robimy wyprost. Możemy zastosować różne warianty np. dłonie spoczywają na barkach, uginamy przy tym staw kolanowy, tworząc wyprost.


9. Jak osiągać progres?

Taśmy nierzadko stosowane są także wśród kulturystów, urozmaicając trening siłowy. Są także znakomitym narzędziem, które pozwoli zastąpić maszyny siłowe w domu. Wystarczy drążek podporowy – z nim łatwo możemy użyć taśmy, by imitować takie ćwiczenia jak na przykład wyciągi. Dzięki temu wykonamy szereg ćwiczeń rozbudowujących mięśnie pleców, barków, ramion itp.

 

Jeśli zależy nam na progresie w ćwiczeniach – bez względu na to w jakiej dyscyplinie i do jakich celów używamy taśmy – musimy ją wciąż zmieniać na taką, która będzie się charakteryzować większym oporem. Bez tego nie uda nam się zyskać tak oczekiwanych postępów, ponieważ organizm łatwo przystosuje się do niedużych wymagań, jakie przed nim stawiamy.


Taśma jest więc doskonałym narzędziem, które może wspomóc ćwiczenia fizyczne. Jaką kupić? To akurat nie ma większego znaczenia, aczkolwiek warto postawić na renomowanego producenta. Podstawą jest przecież nasze bezpieczeństwo, więc taśma nie może się po prostu zerwać lub pęknąć podczas ćwiczeń, bo to grozi poważną kontuzją, jeśli na przykład jest potrzebna nam do wyczynowych ćwiczeń siłowych. Taśmy nie są drogie, więc nawet gdy ćwiczenia z nimi okażą się nietrafionym pomysłem, nie będzie zbyt dużej straty. Lepiej więc spróbować.