W tym artykule pragnę podkreślić rolę rzetelnego przemyślenia

i zaplanowania procesu treningowego, zanim nastąpi jego pełna realizacja. Poruszę niezwykle istotny temat zaplanowania procesu treningowego

w określonej jednostce czasu.


SPIS TREŚCI:
1. Periodyzacja

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Periodyzacja
„Nie od razu Kraków zbudowano!” – to popularne powiedzenie odnosi się także do periodyzacji. Planowania części prac, które trzeba wykonać, zanim osiągnie się całość budowy. Ty chcesz zbudować formę, wynik sportowy, umiejętności. Musisz podzielić swoją pracę na części. Nie możesz się zajmować wszystkim na raz. Musisz też zajmować się poszczególnymi etapami budowania formy we właściwej kolejności.


Kraków trochę lat budowano. Ty także potrzebujesz czasu. Będziesz musiał dać czas organizmowi na zaadaptowanie się do kolejnych, potrzebnych form i rodzajów wysiłku fizycznego. Tak, aby na bazie jednej adaptacji

i względnie trwałych zmian przystosowawczych twojego ciała móc budować kolejne i czynić postępy.


Aż w końcu przekroczyć wymarzony próg niemożliwego, bo przecież postawiłeś cele ambitne, które wyzwalają w tobie pokłady energii, które do tej pory nie były uruchamiane, a drzemią w tobie. Wczesne zajęcie się planowaniem procesu treningowego i danie sobie odpowiednio długiego czasu osiągnięcia celu pozwoli ci zachować ekologię.


Rozważając swoje motywy podejmowania treningu, pewnie zwróciłeś uwagę na to, że chcesz osiągnąć swój cel, ale także być zdrowy fizycznie. Od pewnych wartości nie ma ucieczki, a zdrowie jest jedną z nich. Szybkie, nagłe osiąganie wyników wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami ubocznymi, które przede wszystkim celują w twoje zdrowie. Nie można działać wbrew możliwościom swojego ciała.


Ważne jest też, aby siła wyobraźni była górą nad siłą woli. Łatwo jest ciało do czegoś zmusić, ale trudniej je przekonać. Przekonane będzie ci jednak służyć, zmuszone będzie się buntować. Odpowiednio długi okres przygotowań do osiągnięcia celu pozwoli ci uniknąć kontuzji. Myśl, że masz czas, że nie musisz się spieszyć.


W podróży, którą rozpoczynasz w procesie treningowym, podobnie jak

w rzeczywistej podróży pośpiech jest złym doradcą i łatwo przekroczyć dozwoloną prędkość, a to już jest niebezpieczne. W periodyzacji treningu cel główny stawiasz na mecie swojej drogi. Jeśli możesz postawić cele pośrednie, formułujesz i stawiasz pomiędzy początkiem twojej drogi i metą.


Postawienie celów pośrednich pozwala ci mieć większą satysfakcję

i motywację w procesie treningowym. Możesz się cieszyć pierwszym kęsem ugryzionego jabłka, nie czekając do czasu, gdy zjesz całe jabłko. Zastrzyk dobrego humoru i satysfakcji będzie ci pomagać w wytrwaniu

w postanowieniach treningowych.


Jeśli chcesz być szybki, nie pracujesz od razu nad szybkością. Jeśli chcesz być silny, nie pracujesz od razu nad siłą. Stosujesz etapowe dochodzenie do wybranych cech twojej formy fizycznej. Stawiasz cele pośrednie, budujesz swój Kraków od podstaw. Organizm takiego podejścia się domaga. Podobnie jak budowane miasto, domaga się solidnych fundamentów, na bazie których powstają kolejne budowle.


W treningu sportowym fundamentem jest triada motoryczna – zespół cech motorycznych człowieka, które powinny być kształcone w określonej kolejności, zanim nastąpi finalna praca nad rozwojem tej, która jest dominująca i w największym stopniu decyduje o osiąganym wyniku.


Kontynuacja artykułu znajduje się w części drugiej.