Bieganie w swojej istocie wydaje się być banalnie proste. O jego tajnikach

i złożoności dowiadujemy się dopiero wtedy, kiedy czynimy z niego narzędzie do poprawy swojej formy. Poniżej przedstawiamy elementy techniki, na które musimy zwrócić uwagę podczas biegania, żeby przybrało ono wygląd jak najbardziej zbliżony do ideału. 


SPIS TREŚCI:
1. Lądowanie stopy
2. Krok biegowy
3. Praca ramion
4. Ustawienie tułowia oraz głowy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Lądowanie stopy
W większości przypadków nic nie trzeba tutaj poprawiać. Zwróćcie jednak uwagę, jak wasze stopy lądują na podłożu. Właściwa technika wymaga, aby lądowały one, rozkładając swój nacisk równomiernie. Dopuszczalna,

a nawet wskazana jest tutaj leciutka supinacja (przechylenie stopy na zewnątrz).


Sygnałem alarmowym niech będzie jednak dla was nadmierna pronacja (przechylenie stopy do wewnątrz) lub nadmierna supinacja. Żeby siła naszego kroku była przenoszona prosto i efektywnie, trzeba wyeliminować wszystkie istniejące skrajności. Kluczem do sukcesu jest neutralne (równomierne) ustawienie stopy.


2. Krok biegowy
Jeśli biegamy w stałym tempie około 8 km/h (wolne, klasyczne bieganie) starajmy się, aby nasz krok biegowy był naturalny. Nie wydłużajmy go zbytnio ani specjalnie nie skracajmy. Nasza stopa ma lądować zawsze pod kolanem (a nie przed!).


Jeśli stopa naszej nogi wykrocznej ląduje zbyt daleko od środka ciężkości ciała, tworzy się siła hamująca. Krok biegowy zaczyna się na przetaczaniu się stopy od pięty, poprzez śródstopie, a na pacach skończywszy.

Nie biegajmy tak, jakbyśmy na siłę chcieli lądować na śródstopiu. Fabryka Siły Sklep


3. Praca ramion
Właściwa praca ramion to nieodłączny element biegania. Ich ustawienie

w stawie łokciowym powinno wynosić około 90 stopni. Dłonie powinny być ułożone z kolei tak, jakby podtrzymywały piórko (nigdy nie powinny być zaciśnięte w pięść). Kiedy już "załapiemy" te elementy, zwróćmy uwagę na nasze barki, które w czasie biegu należy rozluźnić na tyle, aby nie były przesadnie uniesione ku górze i sztywne.


4. Ustawienie tułowia oraz głowy
Tułów i głowa prosto. Tak w skrócie powinien zostać opisany ten punkt techniki. Ważny jednak jest tutaj balans, na który duży wpływ mają mięśnie posturalne (trzeba je ćwiczyć). Nie możemy nadmierne skręcać swojego tułowia na boki, kołysać się. Powinniśmy dbać o to, żeby nasz bieg był naturalny, ale tak jak opisywaliśmy już wyżej, bez skrajności. Szyja

i szczęka nie powinny być napięte.


Często tego nie zauważamy, ale podczas gdy całe ciało porusza się poprawnie, wadliwie funkcjonuje nasza szczęka, która jest nadmiernie zaciśnięta. To może wielu z was zaskoczyć, ale trenerzy w celu wyeliminowania zbyt mocno zaciśniętej szczęki każą swoim zawodnikom biegać z rulonikami papieru w ustach. Obecnie zostały stworzone nawet specjalne szczęki służące do poprawy tego elementu.