Istnieje wiele dopalaczy – kawa, napoje „uskrzydlające”, yerba mate, guarana i tak dalej. Kiedy człowiek jest zmęczony po kilku godzinach pracy, sięga po filiżankę małej czarnej i z przekrwionymi oczami robi dalej swoje, dopóki nie zaśnie w domu przed telewizorem. Brzmi znajomo? A gdybyśmy powiedzieli ci, że możesz czerpać energię nie z zewnątrz, ale z siebie? Nie musiałbyś pobierać kofeiny z płynu, wystarczyłyby twoje własne akumulatory. Stwierdzisz, że nie masz w sobie takiej energii. Bzdura – każdy ma! Musi ją tylko odnaleźć i temu właśnie służy joga.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest i na czym polega joga?

2. Joga a energia

3. Pozbywanie się toksyn z organizmu

4. Choroby

5. Filozofia jogi

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co to jest i na czym polega joga?

Joga nie jest dyscypliną sportową, lecz systemem filozoficznym, wywodzącym się z Indii z 1500 roku przed naszą erą. Rys religijny nie ma jednak większego znaczenia dla współczesnych Europejczyków czy Amerykanów, którzy wykonują asany. Świat medycyny i fitnessu przekonał się już wielokrotnie o zbawiennym wpływie jogi na ciało oraz psychikę.

 

Na pierwszy rzut oka to bezsensowne machanie rękami i przytulanie się do drzew. W rzeczywistości ów zestaw ruchów był dopracowywany przez tysiąclecia. Nie tylko rozciąga plecy czy szyję, ale także wzmacnia i rzeźbi mięśnie, zwiększa kondycję oraz siłę. Szkolenie zaczyna się od prostych asanów. Po kilku latach wprawny jogin potrafi stanąć na głowie bez większego wysiłku. Typowa sesja opiera się na jednoczesnym napinaniu mięśni, rozciąganiu i odnajdowaniu równowagi.

 

2. Joga a energia

Przeciętny człowiek o godzinie 19:00 ma za sobą sesje: niszczenia kręgosłupa (co najmniej osiem godzin w pozycji siedzącej lub – przy okazji pracy fizycznej – pół dnia dźwigania i nadwyrężania grzbietu), destrukcji płuc (wdychanie smogu z fabryk), kolekcjonowania problemów bez rozwiązania (opłaty, kredyty). Czy ma jakąkolwiek szansę na to, by po powrocie do domu powiedzieć: „jestem wypoczęty”?

 

Z pewnością nie. Przy pierwszej okazji szuka więc relaksu. Wskakuje Fabryka Siły Sklep

w kapcie, kładzie się na kanapie i męczy oczy, oglądając telewizję. Po wielu miesiącach, a nawet latach prowadzenia podobnego trybu życia, jest chronicznie przemęczony. Zastrzyki energetyczne w formie szklanki mocnej herbaty są tylko chwilowym rozwiązaniem. Joga natomiast pozwala odnaleźć w sobie siłę. Pomaga uspokoić się i oczyścić myśli.

 

Zamiast zagłuszać stres, znajdujesz go i wyrzucasz na zawsze. Gdy będziesz wewnętrznie czysty, szybciej znajdziesz odpowiedzi na problemy codzienności. Trafne połączenie ćwiczeń i nauka głębokiego oddychania pozwalają wyrzucić napięcie mięśniowe i stres. Joga bowiem uważa ciało, duszę i umysł za jedność – dbanie o tylko jedną strefę (na przykład tkankę mięśniową lub wyłącznie rozrywkę umysłową) prowadzi do osłabienia organizmu. Odnalezienie wewnętrznej harmonii i poznanie siebie do końca prowadzi do odnalezienie ukrywanej w środku energii.

 

3. Pozbywanie się toksyn z organizmu

Ćwiczenia uprawiane przez joginów podkręcają metabolizm i przyspieszają proces wydalania toksyn z organizmu. Istnieją specjalne asany polecane osobom na kacu lub po zatruciu. Spróbuj jednego z prostszych.

 

Stań na jednej nodze, stopę drugiej zaś oprzyj na przeciwległym udzie. Wyprostuj plecy i złóż ręce przed sobą (jak do modlitwy). Zamknij oczy, głęboko i głośno wciągaj powietrze nosem, a wypuszczaj ustami. Wsłuchaj się w oddech. Taka pozycja zalecana jest osobom, których tempo wciąż hamowane jest przez zgromadzone w ciele toksyny. Istnieją także asany zwalczające ból głowy, brzucha czy pleców.

 

4. Choroby

Joga jest idealnym narzędziem do walki z dyskopatią, osteoporozą, nerwo-bólami i wadami postawy. Dodatkowo okazuje się pomocna w leczeniu depresji, nerwicy, bezsenności, chronicznego zmęczenia.

 

Ze względu na poprawę samopoczucia i ogólnej wydolności organizmu, w miarę możliwości jest stosowana nawet przez ludzi przed i po operacjach nowotworowych. Joga sprawdza się w profilaktyce chorób serca, układu krążenia oraz dolegliwości płucnych, a także regulowaniu przemiany materii.

 

5. Filozofia jogi

Poza stroną ruchową, joga dysponuje szeroko rozpisaną teorią etyki. Uprawianie jej oznacza pracę nad rozwojem osobistym, nie wyłącznie nad giętkością ciała. Jogini zważają na to, jak traktują innych (zabronione jest kłamanie, krzywdzenie czy chciwość) oraz w jaki sposób obchodzą się z samym sobą. Joga uczy odnajdować w sobie wewnętrzny żar i nieustanne zadowolenie z życia. Ważne jest więc nie tylko bycie dobrym dla innych, ale i dla siebie.

 

Filozofia ta pozwala odnaleźć akceptację i podnieść samoocenę. Pozostałe koncepcje jogi to także umiejętność koncentracji, kontrolowania oddechu, zatrzymywania biegu myśli oraz oczyszczenia organizmu. Dieta zalecana joginom opiera się na założeniach wegetarianizmu.