Żeń-szeń to roślina wykorzystywana od 4 tysięcy lat jako składnik wzmacniający organizm. Jakie właściwości wykazuje ta roślina? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru preparatu z tym składnikiem?

 

SPIS TREŚCI:
1. Żeń-szeń charakterystyka
2. Rodzaje żeń-szenia
3. Właściwości lecznicze żeń-szenia
4. Żeń-szeń – dawkowanie
5. Przeciwwskazania do stosowania żeń-szenia
6. Żeń-szeń – na co zwrócić uwagę

 

 

1. Żeń-szeń charakterystyka
Żeń-szeń – gatunek byliny nazywany także ginsengiem. Występuje na terenie Rosji (od 1975 r. jako gatunek zagrożony) i Chin. Nazwa oznacza „człowiek-korzeń” ze względu na kształt kłącza.


Żeń-szeń może osiągać wysokość 50 cm. Łodyga tej rośliny jest pusta wewnątrz, a liście tworzą wokół niej okółek. Kwiaty żen-szenia mają barwę seledynową lub białoróżową. W czerwonych owocach znajdują się dwa zrośnięte nasiona. Pod ziemią znajduje się jasny pęd, od którego odchodzi mała ilość korzeni. Nawet niewielkie uszkodzenie może spowodować tzw. sen rośliny, który może trwać nawet 20 lat.


W Chinach lecznicze działanie korzeni wykryto już 4000 lat temu. Początkowo roślina była wykorzystywana w medycynie naturalnej Dalekiego Wschodu lub traktowana jako magiczny środek, talizman – noszony na szyi. Kształtem przypominała zarys postaci ludzkiej. Obecnie stosowana również w kosmetologii i ziołolecznictwie.


Żeń-szeń został sprowadzony do Europy z Syjamu w XVII wieku. Był produktem wykorzystywanym przede wszystkim jako afrodyzjak. Cena zeń-szenia była bardzo wysoka i na początku XIX wieku przekraczała 18-krotnie wartość złota. Po raz pierwszy właściwości tej rośliny zostały opisane przez jezuitę Jartaux w 1711 roku.


Największe uprawy żeń-szenia znajdują się w Korei, Chinach i Japonii. Korzeń musi zostać poddany wstępnie odpowiedniej obróbce przed wykorzystaniem do spożycia. W tym celu stosuje się stabilizację, suszenie, obróbkę parową lub wymrażanie na sucho.


2. Rodzaje żeń-szenia

Wyróżnia się żeń-szeń:
– chiński (właściwy), nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, rośnie we wschodniej Azji,
– czerwony – koreański,
– amerykański – występuje we wschodniej i środkowej części USA i Kanadzie,
– syberyjski.
– japoński – występuje w Japonii, Indiach i południowych Chinach.

 

Tu kupisz ten produkt Żeń-szeń indyjski 4:1 Ashwagandha  Salena - 60kaps. -52% (0) Żeń-szeń indyjski 4:1 Ashwagandha Salena - 60kaps. 17,60 zł 37,00 zł Sprawdź Teraz!

3. Właściwości lecznicze żeń-szenia
Żeń-szeń zawiera ok. 200 związków biologicznie czynnych. Najważniejszą rolę pełnią ginsenozydy. Powodują one zwiększenie zdolności hemoglobiny do wiązania tlenu. Dzięki temu narządy są lepiej natlenione. Układ nerwowy lepiej funkcjonuje i poprawia się koncentracja. Zwiększony transport tlenu do mięśni polepsza także wydolność fizyczną organizmu. Mniejsza jest również produkcja kwasu mlekowego. Dodatkowym działaniem ginsenozydów jest aktywacja układu odpornościowego.

Oprócz substancji aktywnych korzenie żeń-szenia zawierają cukry, witaminy, składniki mineralne. W części cukrowej występują: glukoza, arabinoza, ramnoza i ksyloza. Składniki aktywne żeń-szenia wykazują działanie przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne.


Skład chemiczny preparatów otrzymanych z żeń-szenia zależy od rodzaju i wieku rośliny, miejsca uprawy, rodzaju gleby, klimatu oraz części korzenia, która została wykorzystana do produkcji. Działanie pobudzające korzenia żeń-szenia związane jest z obecnością panaksyny, która wpływa na układ hormonalny organizmu. Zostało udowodnione, że żeń-szeń stymuluje wydzielanie adrenaliny, działanie układu sercowo-naczyniowego oraz układu trawiennego (tlenowy i beztlenowy rozkład glukozy w wątrobie i nerkach).
Żeń-szeń powoduje wzrost wydzielania acetylocholiny. W konsekwencji wpływa na polepszenie zdolności koncentracji oraz pamięci. Działanie przeciwutleniające tej rośliny pozwala na ochronę komórek nerwowych przed uszkodzeniem. Żeń-szeń znany jest także z działania uspokajającego. Stosuje się go jako środek wspomagający w przypadku choroby Alzheimera lub po udarze mózgu ze względu na poprawę pamięci.


Jako lek ziołowy czyni nasz organizm bardziej odpornym na stres psychiczny, fizyczny i środowiskowy. Zmniejsza poziom kortyzolu, wzmacnia funkcję nadnerczy.


Gatunek amerykański niweluje zmęczenie wywołane lękiem, bezsennością, stanami nerwicowymi. Gatunek azjatycki poprawia witalność, której spadek był wynikiem osłabienia, brakiem energii i tzw. zespołu chronicznego zmęczenia. Obydwa gatunki poprawiają działanie podwzgórza i przysadki, pozostają bez wpływu na wydzielania neuroprzekaźników w układzie nerwowym. Poprawiają również podwyższenie progu wytrzymałości na bodźce zimna i gorąca.


Żeń-szeń wykazuje działanie glikemiczne, dzięki obecności ginsenozydów Rb1 i Rg1 oraz peptydoglikanów. Przyjmowanie żeń-szenia działa ochronnie na trzustkę, szczególnie komórki beta odpowiedzialne za wydzielanie insuliny.


Żeń-szeń wykazuje pozytywne działanie na układ krwionośny. Polega ono na pobudzeniu pracy serca. Składniki aktywne obecne w tej roślinie hamują agregację płytek krwi (zlepianie się i tworzenie zakrzepów). Ponadto żeń-szeń zapobiega powstawaniu miażdżycy oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi.


Wykazano właściwości antynowotworowe korzenia żeń-szenia. Zawarte w roślinie antyoksydanty chronią komórki wątroby przed uszkodzeniem pod wpływem stresu oksydacyjnego.


Zastosowania żeń-szenia przez kobiety w okresie pomenopauzalnym, u których niski poziom estrogenów może wpływać na zwiększone ryzyko rozwoju osteoporozy, spowodowało zmniejszenie utraty tkanki kostnej. Pozytywny wpływ ginsenozydów polega na wzroście produkcji hormonów odpowiedzialnych za utrzymanie dobrego stanu kośćca.


Żeń-szeń był stosowany od wieków jako afrodyzjak. Ginsenozydy zwiększają produkcję tlenku azotu, który rozkurcza naczynia krwionośne i zwiększa ukrwienie penisa. Wykazano również podniesienie libido u kobiet zażywających tę roślinę.

 

4. Żeń szeń – dawkowanie
Żeń-szeń powinien być spożywany w odpowiedniej dawce przez określony czas, nie dłużej niż przez dwa miesiące dwa razy do roku, wiosną i jesienią. Dzienna dawka (przyjmowana w godzinach rannych) wysuszonego korzenia powinna wynosić 0,5–2 g.


Zbyt duże ilości żeń-szenia wywołują zespół żeńszeniowy. Może pojawić się senność, złe samopoczucie lub bóle głowy. Objawami przedawkowania są także problemy z przewodem pokarmowym (biegunka) oraz zmiany skórne. Żeń-szeń można kupić w postaci surowego korzenia, proszku z korzenia, różnych herbat oraz nalewek.

 

5. Przeciwskazania do stosowania żeń-szenia
Preparaty z żeń-szeniem nie są wskazane dla:
– kobiet w ciąży i karmiących piersią,
– dzieci poniżej 6 roku życia,
– osób z nadciśnieniem lub chorobami serca,
– astmatyków,
– osób chorych na hemofilię oraz inne zaburzenia krzepnięcia krwi,
– osób ze skłonnością do hipoglikemii,
– osób mających stan zapalny i gorączkę.

 

Nie należy przyjmować żeń-szenia z przęślą oraz podczas jego stosowania należy ograniczyć picie kawy.

 

6. Żeń-szeń – na co należy zwrócić uwagę

W przypadku stosowania żeń-szenia warto zwrócić uwagę na:

– ilość substancji czynnych w suchym surowcu. Tego typu informacja zawarta jest na opakowaniach preparatów;
– gatunek żeń-szenia. Za najlepszy uważany jest żeń-szeń prawdziwy Panax ginseng;
– kraj uprawy żeń-szenia.

 

Żeń-szeń wykazuje właściwości wspomagające pracę układu nerwowego i krwionośnego. Polepsza stan kości oraz potencję. Stosowny jest dla wzmocnienia organizmu oraz polepszenie kondycji. Warto zwrócić uwagę na ilość substancji czynnych oraz pochodzenie preparatu zawierającego ten składnik.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Grochowski B., Żeń-szeń właściwy – cudowny wszechlek, „Wiadomości Zielarskie” 1990, 32(9), 17–18.
Kołodziej B., Studia nad wzrostem, rozwoje oraz uprawą żeń-szenia amerykańskiego, Lublin 2003.
Ludwiczuk A., Badania składu chemicznego w ontogenezie żeń-szenia amerykańskiego, Lublin 2005.
Karłowicz-Bodalska K., Żeń-szeń – wszechlek Dalekiego Wschodu, czytelniamedyczna.pl/2560,Zenszen-wszechlek-dalekiego-wschodu.html (31.01.2018).
Przyprawy, zdrowie831.wordpress.com/2016/07/page/2/ (31.01.2018).
Chińska kultura długowieczności – skorzystaj z jej dobrodziejstw,
chimed.pl/skorzystaj-z-chinskiej-kultury-dlugowiecznosci/ (31.01.2018).

Żeń-szeń – właściwości i skutki uboczne, spirulina.pl/rosliny-swiata/zen-szen-syberyjski-eleutherococcus-senticosus/zen-szen-wlasciwosci-i-skutki-uboczne.html (31.01.2018).

Majewska M., Gabryś S., Żeń-szeń – właściwości zdrowotne. Żeń-szeń na
potencję, pamięć i mocne serce, m.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/zen-szen-wlasciwosci-zdrowotne-zen-szen-na-potencje-pamiec-i-mocne-ser_38593.html (31.01.2018).

Kowalska M., Wpływ żeń-szenia na poprawę odporności, portal.abczdrowie.pl/sprawdzony-wplyw-zen-szenia-na-poprawe-odpornosci
(31.01.2018).

Żeń-szeń – właściwości, dawkowanie, skutki nadużywania, portal.abczdrowie.pl/sprawdzony-wplyw-zen-szenia-na-poprawe-odpornosci
(31.01.2018).