Agmatyna to kolejny związek chemiczny, którego obecność w suplementach zastanawia wielu sportowców. Mała liczba badań i informacji na jego temat nie pomaga w rozwianiu wątpliwości dotyczących jego działania. Przychodzimy z pomocą. Celem poniższego artykułu jest odpowiedzenie na kilka nurtujących pytań.


SPIS TREŚCI:
1. Agmatyna – informacje ogólne, zastosowanie i dawkowanie
2. Jak agmatyna działa na nasz organizm?
3. Konkluzje

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Agmatyna – doniesienia wstępne, zastosowanie i dawkowanie
Pod nazwą agmatyna kryje się produkt powstały w wyniku przetwarzania argininy. Ten metabolit znajduje się przede wszystkim w komórkach układu nerwowego i jest uwalniany w takcie aktywacji procesu neuronalnego. Odpowiada on w głównej mierze za przewodnictwo nerwowe oraz neuromodularność, a także ma znaczący wpływ na aktywowanie dekarboksylazy ornitynowej biorącej udział w procesie syntezy białek.

 

Agmatyna ma głównie zastosowanie wśród osób ćwiczących jako wspomagacz aktywności fizycznej. Mowa tu o zawodnikach trenujących sporty siłowo-wytrzymałościowe czy kulturystykę, a także

o osobach, które traktują sport w sposób rekreacyjno-relaksacyjny.

Na dzień dzisiejszy przyjmuje się, że bezpieczna i dozwolona dawka preparatu wynosi 1 mg. Informacje te nie są jednak do końca pewne

ze względu na brak bardziej szczegółowych i precyzyjnych badań.

 

2. Jak agmatyna działa na nasz organizm?
Agmatyna zaliczana jest do preparatów o bardzo złożonym

i szerokim spektrum działania. Wymienia się tutaj m.in.:
– pobudzenie syntezy tlenku azotu oraz jej hamowanie w przypadku zbyt wysokiego stężenia;

– poprawę ukrwienia układu mięśniowego;
– niwelowanie dolegliwości bólowych pochodzenia neuropatycznego;
– działanie profilaktyczne w kontekście udarów mózgu;
– wspomaganie procesów poznawczych;
– zapobieganie i osłabianie procesu uzależnienia od leków.

  Fabryka Siły Sklep

Dodatkowo wspomina się, że agmatyna może oddziaływać na niektóre receptory acetylocholinowe oraz N-Metylo-D-asparaginian. Ten ostatni związek jest aminokwasem biorącym udział w procesach odpowiedzialnych za powstawanie pamięci, zapamiętywanie czy uczenie się.

Co do działań niepożądanych i przeciwwskazań informacje są bardzo szczątkowe. Stosowanie metabolitu argininy w zalecanych dawkach

nie prowadzi do pojawienia się skutków ubocznych.

 

3. Konkluzje
Okazuje się, że agmatyna stanowi bardzo dobre wsparcie dla osób czynnie uprawiających sport. Jej systematyczne stosowanie może prowadzić

do znacznej poprawy wyników oraz wzrostu siły przez oddziaływanie na produkcję tlenku węgla w organizmie i progres ukrwienia mięśni.

Prozdrowotne oddziaływanie na układ nerwowy przemawia dodatkowo

za włączeniem agmatyny do cyklu suplementacyjnego.

 

Należy jednak pamiętać, aby stosować zalecane dawki, gdyż obecne badania nie dają 100% pewności co do braku negatywnych skutków jej nadmiernego spożywania.