Spirulina to produkt coraz bardziej popularny ze względu na wysoką wartość odżywczą. Duża zawartość pełnowartościowego białka, witamin i składników mineralnych oraz antyoksydantów wpływa na wykorzystanie tego produktu we wspomaganiu leczenia m.in. miażdżycy i cukrzycy. Czym właściwie jest spirulina i jak może wpływać na zdrowie?

 

SPIS TREŚCI:
1. Spirulina – co to jest?
2. Spirulina – wartość odżywcza
3. Spirulina – działanie prozdrowotne
4. Spirulina – skutki uboczne i zagrożenia

 


1. Spirulina – co to jest?
Spirulina to potoczne określenie pochodzące od dawnej nazwy sinic, z których pozyskiwano biomasę. Po raz pierwszy suplement zawierający te organizmy pojawił się w 1979 roku.


Do produkcji suplementów wykorzystuje się najczęściej gatunki Arthrospira platensis i Arthrospira maxima. Są to bakterie Gram-ujemne w kształcie helisy, zabarwione na zielono lub niebiesko, bardzo odporne na trudne warunki środowiskowe, najczęściej występujące w zasadowym środowisku wodnym w Afryce, Azji i centralnej Ameryce. Są to jedne z pierwszych organizmów zdolnych do fotosyntezy, które ok. 3,5 miliarda lat temu pojawiły się na świecie. Wyjątkowa odporność na warunki środowiskowe jest związana z możliwością asymilacji azotu atmosferycznego.

 

Spirulinę spożywano już w czasach Azteków. W Afryce przygotowuje się placki o nazwie dihe z wysuszonych na słońcu glonów. Co ciekawe, liofilizowana spirulina stanowi składnik odżywek stosowanych przez załogi misji kosmicznych.

 

2. Spirulina – wartość odżywcza
Niesamowita wartość odżywcza spiruliny wynika z wysokiej zawartości białka pełnowartościowego (65–79%) zawierającego wszystkie 8 aminokwasów egzogennych (niezbędnych dla organizmu). Tłuszcz stanowi ok 7% składu, przy czy większość lipidów to kwasy tłuszczowe wielonienasycone: kwas γ-linolenowy, kwas α-linolenowy, kwas linolowy, kwas stearydynow, kwas eikozapentaenowy, kwas dokozaheksaenowy i kwas arachidonowy.

 

Oprócz suplementacji spirulina znajduje zastosowanie w kosmetyce właśnie ze względu na zawartość składników korzystnych szczególnie dla suchej skóry. Może opóźniać starzenie, łagodzić objawy atopowego zapalenia skóry oraz regulować pracę gruczołów łojowych.

 

Spirulina charakteryzuje się dużą zawartością witamin C, E, PP (niacyna) oraz z grupy B (B1, B2, B6 i B12). Stanowi źródło składników mineralnych: P, Fe, Ca, K, Na, Mg, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego i inozytolu oraz barwników. Należy do nich fikocyjanina, która nadaje jej niebieskawego zabarwienia. Substancja ta wykazuje wysoką zdolność neutralizacji wolnych rodników. Silne właściwości przeciwutleniające posiada również beta-karoten, zeksantyna oraz chlorofil.

 

Wartość odżywcza spiruliny na 100 g produktu

Wartość energetyczna290 kcal
Białka57 g
Tłuszcze7,72 g
Węglowodany23,9 g
Błonnik3,6 g

Źródło: ndb.nal.usda.gov/ndb.

 

Tu kupisz ten produkt Spirulina Salena - 200 g -54% (4.75) Spirulina Salena - 200 g 19,90 zł 43,00 zł Sprawdź Teraz!

3. Spirulina – działanie prozdrowotne
W trakcie doświadczenia przeprowadzonego na zwierzętach, u których celowo wywołano stan zapalny, zaobserwowano znaczną poprawę po zastosowaniu spiruliny zarówno zewnętrznie, jak również w postaci suplementacji. Odnotowano korzystne działanie lecznicze w przypadku reumatoidalnego zapalenia stawów.

 

Działanie przeciwwirusowe spiruliny obejmuje HIV-1, HSV-1 oraz ludzki wirus cytomegalii (HCMV). Mechanizm działania opiera się na hamowaniu połączenia z komórką gospodarza oraz ich fuzji.

 

Działanie antyoksydacyjne spiruliny zauważono w doświadczeniu polegającym na uszkodzeniu wątroby zwierząt przez paracetamol, a następnie podawaniu im spiruliny. Spowodowało to wzrost stężenia glutationu (przeciwutleniacz obecny w wątrobie) oraz enzymów takich jak dysmutaza ponadtlenkowa, peroksydaza glutationowa, reduktaza glutationowa oraz S-transferaza glutationu. Wykazują one właściwości przeciwutleniające i pełnią ważne role w eliminacji wolnych rodników.

Niektóre badania sugerują możliwość wykorzystania spiruliny w leczeniu choroby Alzheimera. Zaburzenia ze strony układu nerwowego są związane z odkładaniem się beta-amyloidu w mózgu. Zastosowanie spiruliny w dawce 200 mg/kg masy ciała znacznie zmniejszyło ten proces. Ponadto nastąpił wzrost aktywności enzymów antyoksydacyjnych, w tym katalazy, co również jest istotne w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych.

 

Spirulina hamuje rozwój niektórych bakterii, w tym Staphylococcus aureus MTCC-96 i Salmonella typhimurium MTCC-98, Bacillus subtilis MTCC619 i Bacillus pumilus MTCC1456, Escherichia coli MTCC443, Pseudomonas aeruginosa MTCC424 i Proteus vulgaris MTCC 426. Związki odpowiedzialne za to działanie to kwas γ-linolenowy, 1-oktadekan i 1-heptadekan. Powodują one rozkład błony komórkowej bakterii i przez to ich rozpad.

 

Wobec korzystnych dla organizmu bakterii probiotycznych Lactobacillus casei MTCC1423, Lactobacillus acidophilus MTCC447 i Streptococcus thermophilus MTCC1938 spirulina działa odmiennie i wspomaga ich rozwój. Pomaga to w utrzymaniu równowagi mikroflory przewodu pokarmowego.

Spirulina wykazuje właściwości hipercholesterolemiczne oraz może obniżać ciśnienie krwi. Podawanie tej substancji w dawce 4,5 g/dobę przez 6 tygodni spowodowało znaczny spadek stężenia TG, TC, LDL-C oraz wzrost HDL-C. Dodatkowo wśród 36% badanych osób odnotowano wyregulowanie ciśnienia krwi.

 

Nie zauważono istotnego związku między suplementacją spiruliną a redukcją masy ciała. Efekt odchudzający może być niewielki i wynika głównie z wpływu na mikroflorę przewodu pokarmowego. Wiadomo, że odpowiednia równowaga między korzystnymi bakteriami probiotycznymi a chorobotwórczymi mikroorganizmami znacznie wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Spirulina wykazuje działanie probiotyczne, stąd może być pomocna podczas kuracji odchudzającej.

 

Znaczące może być za to obniżenie poziomu glukozy we krwi związane z suplementacją tym związkiem. Spożywanie 2 g spiruliny przez 2 miesiące spowodowało efekt terapeutyczny.

 

4. Spirulina – skutki uboczne i zagrożenia
Znane są rzadkie reakcje alergiczne na spirulinę. Osoby uczulone powinny unikać stosowania tych preparatów. Skutki uboczne, które mogą wystąpić po spożyciu tego składnika, to np. bóle głowy, bóle mięśni, zaczerwienienie twarzy, nadmierna potliwość oraz trudności w koncentracji. Zaobserwowano takie objawy u ludzi, którzy przyjmowali 1 gram spiruliny na dobę. Zauważono też reakcje skórne.

 

Warto zastosować spirulinę, aby wspomagać regulację poziomu glukozy we krwi, wyrównać stężenie cholesterolu oraz wzmocnić swój organizm. Oprócz tego spirulina wykazuje działanie probiotyczne i przeciwbakteryjne przez wpływ na regulację równowagi mikroflory jelitowej.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ling-Ling Y. et al., Comparison of the therapeutic effects of extracts from Spirulina platensis and amnion membrane on inflammation-associated corneal neovascu larization, „International Journal of Ophthalmology” 2012, 5(1), 32–37.
Sabina E.P. et al., Hepatoprotective and antioxidant potential of Spirulina fusiformis on acetaminophen-induced hepatotoxicity in mice, „International Journal of Integrative Biology” 2009, 6(1), 1–5.
Hwang J.H. et al., Spirulina prevents memory dysfunction, reduces oxidative stress damage and augments antioxidant activity in senescence -accelerated mice, „Journal of Nutritional Science and Vitaminology” 2011, 57, 186–191.
Kumar V., Bhatnagar A.K., Srivastava J.N., Antibacterial activity of crude extract of Spirulina platensis and its structural elucidation of bioactive compound, „Journal of Medicinal Plants Research” 2011, 5(32), 7043–7048.
Bhowmik D., Dubey J., Mehra S., Probiotic efficiency of Spirulina pla tensis – stimulating growth of lactic acid bacteria, „World Journal of Dairy & Food Sciences” 2009, 4(2), 160–163.
Torres-Duran P.V., Ferreira-Hemosillo A., Juarez-Oropeza M.A., An tihyperlipemic and antihypertensive effects of Spirulina maxima in an open sample of mexican population: a preliminary report, „Lipids in Health and Disease” 2007, 26, 6, 33.
Jękot B. et al., Spirulina (Arthrospira) – badania nad działaniem leczniczym i jej właściwości prozdrowotne, „Farmacja Polska” 2014, 70(11), 607–614.
Lee H.Y. et al., Human originated bacteria, Lactobacillus rhamnosus PL60, produce conjugated linoleic acid and show anti-obesity effect on diet induced obese mice, „Biochimica et Biophysica Acta” 2006, 1761(7), 736–744.
Parikh P., Mani U., Iyer U., Role of spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus, „Journal of Medicinal Food” 2001, 4(4), 193–199.
Anitha L., Chandralekha K., Effect of supplementation of spirulina on blood glucose, glycosylated hemoglobin and lipid profile on male non-insulin dependent diabetics, „Asian Journal of Experimental Biological Sciences” 2010, 1(1), 36–46.
Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, „Forum Zaburzeń Metabolicznych” 2013, 4(4), 199–209.
Fenert B., Zarzycki P.K., Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2015,48, 2, 223–228.]
Klasik S., Zych M., Kaczmarczyk-Sedlak I., Sinice (Cyanophyta) – systematyka, budowa komórki i znaczenie; Spirulina platensis i jej wpływ na organizm ludzki, „Medycyna Rodzinna” 2010, 4, 120–123.
Klasik S., Burczyk J., Zych M., Spirulina platensis mikroskopijny organizm – możliwości praktycznego zastosowania, „Farmaceutyczny Przegląd Naukowy” 2009, 7, 12–15.
ndb.nal.usda.gov/ndb.