Kolagen jest białkiem zwierzęcym budującym tkanki łączne. Stanowi składnik skóry, chrząstek, ścięgien i kości. Wpływa na ich właściwości i odpowiednie funkcje. W organizmie człowieka 1/3 białek to właśnie kolagen. Nietoksyczność oraz powszechność występowania tego składnika wpływa na jego zastosowanie w medycynie oraz farmacji. 

 

SPIS TREŚCI:
1. Kolagen – budowa i właściwości
2. Kolagen – źródła
3. Zastosowanie kolagenu
4. Czy warto suplementować kolagen?
5. Jaki kolagen wybrać?

 

 

1. Kolagen – budowa i właściwości
Kolagen występuje w organizmach w wielu postaciach. Wyróżnia się 29 typów tego białka. W budowie kolagenu charakterystyczne jest ułożenie łańcuchów białkowych w potrójną spiralę, tzw. superhelisę. Nieodłącznym elementem strukturalnym tego białka jest woda. Odpowiada ona za stabilizację struktury oraz determinuje aktywność biologiczną białka.


W organizmie można wyróżnić osiem głównych grup białek kolagenowych różniących się rolą oraz miejscem występowania:
– typ I stanowi 90% wszystkich białek kolagenowych organizmu, jest zlokalizowany w skórze, kościach, ścięgnach, więzadłach oraz rogówce oka;
– typ II występuje w chrząstkach stawów;
– typ III buduje ściany macicy oraz jelita;
– typy V, XI znajdują się w kościach, skórze oraz łożysku;
– typy XXIV i XXVII wyściełają rogówkę oka oraz występują w chrząstkach.

 

Kolagen to białka fibrylarne. Stanowią podstawowy składnik macierzy zewnątrzkomórkowej organizmów zwierzęcych. Budują one tkanki i narządy, między innymi są składnikiem kości, chrząstek, skóry czy więzadeł. Podstawowym zadaniem białek kolagenowych jest utrzymywanie sprężystej struktury tkanek i narządów. Wpływają także na utrzymanie odporności na rozciąganie. Pełnią one istotną funkcję w gojeniu się ran oraz odbudowie tkanek. Pozwalają na utrzymanie elastyczności i gładkości skóry. Kolagen jest białkiem bardzo istotnym dla skóry, ponieważ odpowiada za jej wytrzymałość i sprężystość. Z wiekiem spada tempo syntezy kolagenu, co w konsekwencji wpływa na wygląd skóry.


Badania in vitro przeprowadzone przez A. Noguchi i wsp. wykazują wzmożoną syntezę kolagenu przez fibroblasty pod wpływem aminokwasów budujących kolagen (argininy, glicyny czy hydroksyproliny).


2. Kolagen – źródła
Kolagen jest niepełnowartościowym białkiem i nie zawiera w swoim składzie wszystkich niezbędnych aminokwasów. Do prawidłowej syntezy kolagenu niezbędna jest witamina C, dlatego preparaty będące połączeniem tych dwóch składników będą skuteczniejsze. Źródłem kolagenu w żywości są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak galaretki drobiowe, chrząstki, skórki. Z kolagenu wytwarzana jest także żelatyna spożywcza.

 

3. Zastosowanie kolagenu
Kolagen w medycynie estetycznej znajduje zastosowanie w wypełnianiu zmarszczek lub blizn. Znajduje się także w składzie żelów lub kremów. W tym wypadku skuteczność jest niska ze względu na budowę cząsteczki. Kolagen składa się z dużej cząsteczki, której przenikanie do wnętrza skóry jest znacznie utrudnione. Składnik ten pozwala jednak na nawilżenie.
Zdecydowanie lepsze jest stosowanie suplementacji doustnej kolagenem. Dzięki działaniu od wnętrza można zarówno wpłynąć na odbudowę chrząstek i poprawę stanu stawów, jak również uzyskać poprawę stanu skóry poprzez uzupełnienie niedoborów.


W młodych organizmach zazwyczaj nie ma problemu z syntezą i odbudową tkanek. Kolagen automatycznie podlega wymianie i regeneruje uszkodzone tkanki. Jednak wraz z wiekiem organizm ma coraz gorsze zdolności do odtwarzania włókien kolagenowych. Procesy rozkładu przeważają nad procesami regeneracyjnymi. Już po 25 roku życia odtwarzanie kolagenu zaczyna być zaburzone. Dodatkowo proces ten może być przyśpieszany przez takie czynniki jak stres, niektóre choroby, intensywna aktywność fizyczna, palenie papierosów niekorzystne warunki atmosferyczne (np. smog, zanieczyszczone powietrze). Dodatkowo po okresie menopauzy, gdy w ciele kobiety następują znaczne zmiany hormonalne, zawartość kolagenu w skórze zmniejsza się średnio o 30%.


Za starzenie się skóry odpowiadają wolne rodniki, promieniowanie słoneczne oraz różne toksyny. Pierwsze objawy tego procesu i uszkodzeń tkanki łącznej to zmarszczki, rozstępy, cellulit, wysuszenia, utrata elastyczności i sprężystości. Można zauważyć także rozszerzone naczynka, nadmierne rumieńce, zaczerwienienia, zmiany starcze, wszelkiego rodzaju zmiany pigmentowe (piegi, przebarwienia, plamy). Gorszy jest także stan włosów, paznokci i skóry szyi. Obserwuje się osłabienie i łamliwość włosów, a nawet ich wypadanie lub przedwczesne łysienie.


Inne objawy niedoboru kolagenu i zaburzeń jego regeneracji to:
– sztywność i bóle okołostawowe,
– zmiany zwyrodnieniowe stawów,
– mimowolne krwawienia,
– bóle mięśniowe,
– złamania o podstawie patologicznej,
– stany depresyjne,
– niedokrwistość typu hemolitycznego,
– ogólnoustrojowe osłabienie,
– problemy z dziąsłami, paradontoza i wypadanie zębów.

 

Tu kupisz ten produkt Kolagen + witamina C Salena - 60kaps. -52% (4.89) Kolagen + witamina C Salena - 60kaps. 51,30 zł 106,00 zł Sprawdź Teraz!
4. Czy warto suplementować kolagen?
Mimo wielu naturalnych źródeł kolagenu, takich jak galarety, zupy gotowane na kościach, podroby, nie występuje on w dużej ilości w żywności. Przyswajalność tego składnika jest bardzo niska, co utrudnia uzupełnianie niedoborów. Zatem warto zastosować suplementację kolagenem w postaci płynu lub tabletek. Szczególnie zalecane jest przyjmowanie kolagenu przez:
– osoby aktywne fizycznie, szczególnie uprawiające sporty o dużym ryzyku kontuzji;
– osoby po 25 roku życia, które zauważają u siebie pierwsze objawy starzenia się skóry, cellulit, rozstępy lub zmarszczki;
– osoby, które mają problem ze słabymi, wypadającymi włosami lub łamliwymi paznokciami;
– osoby z problemem zwyrodnienia stawów.


5. Jaki kolagen wybrać?
Najlepszym i najlepiej przyswajalnym typem kolagenu jest ten zawarty w preparatach pozyskiwanych ze skóry ryb morskich. Produkty te charakteryzują się największą efektywnością. Ten kolagen budową najbardziej przypomina strukturę białek kolagenowych występujących w organizmie człowieka. Mniejsza struktura cząsteczkowa wpływa na przyswajalność – dzięki temu łatwiej i szybciej wchłania się w organizmie.

 

Kolagen to białko budujące między innymi skórę, tkankę chrzęstną, które jest konieczne dla prawidłowego działania organizmu. Naturalne źródła nie zawsze pozwalają na dostarczenie odpowiedniej ilości tej substancji, dlatego w wielu przypadkach warto włączyć do diety suplementację tego związku. Zastosowanie doustnych preparatów pozwala zwiększyć syntezę oraz ograniczyć aktywność enzymów odpowiadających za jego degradację.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Banach M., Pietrucha K., Typy i struktura białka kolagenowego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Chemia Spożywcza i Biotechnologia” 2009, 73, 93–103.
Noguchi A., Djerassi D., Amino acids and peptides: building blocks for skin protein, Andrews W., Nutritional Cosmetics. Beauty from within, Oxford 2009, 287–310.
Wybór W., Zaborski M., Budowa i właściwości kolagenu oraz żelatyny, „Polimery” 2000, 1, 10.
Zelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, „Estetologia Medyczna i Kosmetologia” 2012, 2(1), 14–20.