W życiu niejednokrotnie spotkałeś się ze stanem emocjonalnym, jakim jest lęk. Czy to w czasie lat szkolnych, kiedy dokonywałeś wyboru szkoły i planowałeś swoją przyszłość zawodową, czy na polu rodzinnym, kiedy podejmowałeś decyzję o odpowiedzialności za drugiego człowieka. Ponadto często odczuwamy strach przed odrzuceniem czy konfliktami z osobami bliskimi. A osobiste lęki, traumy, fobie – ile starań wkładamy w to, czego się boimy, a tak naprawdę czasami nie widzimy żadnych rezultatów. 

 

SPIS TREŚCI:

1. Każdy się czegoś boi

2. Jak pozbyć się lęku?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Każdy się czegoś boi

Lęk jest związany z poczuciem bezpieczeństwa. Kiedy sądzimy, że może ono nam być zabrane, odczuwamy nieprzyjemne uczucie, obniża się nam nastrój, martwimy się o skutki, obsesyjnie chcemy utrzymać kontrolę i ciągle sprawdzamy, czy wszystko będzie dobrze.

 

Lęk jest nieprzyjemnym stanem emocjonalnym, który może powodować zarówno objawy motoryczne (ruchowe): trzęsienie rąk, obgryzanie paznokci, gryzienie warg itp., jak i objawy somatyczne, np. ból i zawroty głowy, ból brzucha, biegunkę, kołatanie serca i inne.

 

2. Jak pozbyć się lęku?

Przezwyciężenie własnych lęków jest trudne, ale nie niemożliwe.

Podstawowym zadaniem jest zastanowienie się:

– co wywołuje lęk; Fabryka Siły Sklep

– kiedy widzisz u siebie objawy lękowe;

– jakiego typu są to objawy.

 

Kiedy znasz czynniki wywołujące to niemiłe uczucie i nie chcesz go więcej doznawać, postaraj się zdystansować do czynników wywołujących lęk. Nie jest to łatwe zadanie, ale podjęcie próby ci nie zaszkodzi. Należy więc wizualizować sobie sytuację wywołującą lęk, zwłaszcza w środowisku dającym ci poczucie bezpieczeństwa, np. w swoim ulubionym miejscu lub w domu.

 

Wyobraź sobie, co mogłoby się wydarzyć, gdyby to, czego się boisz, bezpośrednio ci się przytrafiło, np. straciłbyś pracę, utraciłbyś osobę bliską, doznałbyś poważnej kontuzji… itp. Tak – sama myśl o tym nie jest niczym przyjemnym. Ale na razie to tylko twoja wyobraźnia, więc jeśli widzisz tę okropną sytuację, wyobraź sobie, jak możesz sobie pomóc. Co w tym momencie robisz? Czy dajesz się ponieść emocjom, czy zaczynasz szukać rozwiązania?

 

A może już je znalazłeś i wiesz, co należałoby zrobić? Na koniec wyobraź sobie, jak pozytywnie może zakończyć się twoja historia i czego możesz nauczyć się, doświadczając sytuacji trudnej.

 

Twoja własna psychika to twoja najmocniejsza broń. Wykorzystaj ją do obrony siebie, a nie przeciwko sobie. Pamiętaj, że „strach ma wielkie oczy”, a przecież „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Praca nad swoimi lękami nie jest łatwa. Wizualizacja i ćwiczenia relaksacyjne pomogą ci pokonać lęk!