W ostatnim czasie bardzo popularny stał się trening w podwieszeniu,

z wykorzystaniem taśm TRX. Taśmy TRX zostały wymyślone przez komandosa Randy Hetricka. Miały być zastosowane na łodziach podwodnych oraz okrętach, jednak świetnie sprawdzają się podczas treningu.


SPIS TREŚCI:

1. Co to są taśmy TRX?
2. Na czym polega trening w podwieszeniu?
3. Trening TRX – jak wpływa na organizm?
4. Zasady treningu w podwieszeniu

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Co to są taśmy TRX?

W ostatnim czasie bardzo popularny stał się trening w podwieszeniu,

z wykorzystaniem taśm TRX. Taśmy TRX zostały wymyślone przez komandosa Randy Hetricka. Jego celem było wynalezienie przyrządu treningowego, który miał być prosty w obsłudze, będzie angażował do pracy całe ciało i nie zajmie zbyt wiele miejsca, ponieważ miał być używany na łodziach podwodnych i okrętach.


Przyrząd zbudowany jest z dwóch bardzo wytrzymałych taśm w kształcie litery Y. Na obydwu końcach są wygodne, gumowe uchwyty na dłonie i pas-ki, żeby można było zahaczyć o nie stopy. Są też klamry do zmiany długości taśmy oraz karabinek do umocowania przyrządu.


2. Na czym polega trening w podwieszeniu?

Trening w podwieszeniu to urozmaicone ćwiczenia, dzięki którym oddziałujemy na wszystkie cechy motoryczne człowieka: siłę, wytrzymałość, szybkość i moc (wielkość pracy w jednostce czasu – łączy siłę i szybkość). W podwieszeniu działamy na wszystkie grupy mięśniowe zarówno powierzchowne, jak i głębokie, stabilizujące stawy i odpowiadające za prawidłową postawę ciała.


Taki trening jest bardzo uniwersalny, co oznacza, że możemy dobrać ćwiczenie dla osób o każdym poziomie, sprawności i zaawansowania. Ćwiczymy w umiarkowanym tempie, wybieramy łatwe i trudniejsze wersje, co sprawia, że każdy da sobie z nimi radę. Fabryka Siły Sklep


3. Trening TRX – jak wpływa na organizm?
Dzięki ćwiczeniom w podwieszeniu możemy wpływać na stabilność stawów kolanowych, skokowych etc., profilaktykę bólów kręgosłupa, redukcję tkanki tłuszczowej, wzrost siły lub/i wytrzymałości mięśniowej, wzrost wydolności krążeniowo-oddechowej.


Systemy podwieszane sprawdzają się także w rehabilitacji np. po artroskopii stawu kolanowego. Ćwiczenia w podwieszeniu są bardzo złożone, a pra-widłowa technika wymusza na nas ciągłe napięcie całego ciała i utrzy-mywanie równowagi, dzięki czemu wpływamy kompleksowo na całe organizm.


4. Zasady treningu w podwieszeniu

Aby prawidłowo użytkować taśmy, należy zwracać uwagę na:

– ciągłe napięcie taśmy (nie można doprowadzić do rozluźnienia taśmy, bez względu na to, w jakiej pozycji ćwiczymy);

– dobranie prawidłowej pozycji wyjściowej;

– utrzymywanie lordozy lędźwiowej w neutralnej pozycji oraz pilnowanie, by nie przenosić bioder do tyłu;

– unikanie kontaktu taśmy z ciałem ćwiczącego.


Z racji, że ćwiczenia na TRX są dla każdego, ważny jest odpowiedni dobór trudności ćwiczenia do poziomu ćwiczącego. Korzystamy wtedy z kilku zasad:

– reguła wahadła – polega na zmianie kąta nachylenia tułowia względem podłoża. Im kąt jest mniejszy (ciało bliżej podłoża) tym ćwiczenie jest trudniejsze;

– ograniczenie punktów podparcia – im mniej punktów podparcia, tym ćwiczenie jest trudniejsze (np. ćwiczenia, na jednej nodze lub w podporze bokiem).


Trening z taśmami jest bardzo wszechstronny, a liczba możliwych ćwiczeń jest ograniczona tylko naszą wyobraźnią. Dzięki niestabilnej pozycji, ćwiczeniom w podporach, angażujemy do pracy mięśnie, które ciężko wytrenować przy użyciu ciężkiego sprzętu z siłowni. Na TRX możesz ćwiczyć na sali fitness, w domu (używając door anchor – specjalnej blokady na futrynę drzwi, która jest dodawana do każdego zestawu TRX) oraz

w parku lub w lesie przyczepiając taśmy do drzewa.


Należy wykonywać ćwiczenia po 8–16 powtórzeń (w zależności od stopnia trudności), w 3–4 seriach. Warto, po każdym zestawie ćwiczeń, wykonać dodatkowo około 30-sekundową serię cardio: burpee, przeskoki, skip

z kolanami do klatki piersiowej, przyspieszając tym samem spalanie tkanki tłuszczowej i przyzwyczajając serce do pracy na podwyższonym tętnie.