W dzisiejszym artykule pragnę poruszyć temat akcesoriów treningowych, jakich używa się w treningu siłowym i kulturystycznym. Akcesoria mogą wspomagać trening, czyniąc go przyjemniejszym i bezpieczniejszym. Nie są konieczne, jednak mogą okazać się bardzo pomocne. Poniżej opiszę najważniejsze i najbardziej przydatne akcesoria. Zapraszam do lektury.


SPIS TREŚCI:

1. Kilka słów wstępu

2. Bezpieczny trening

3. Obuwie treningowe

4. Pasy treningowe

5. Paski treningowe

6. Haki treningowe

7. Gripy treningowe

8. Opaski elastyczne

9. Buty treningowe grawitacyjne

10. Usztywniacze nadgarstków

11. Rękawice treningowe

12. Konkluzje

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Kilka słów wstępu

Jak już pewnie wiadomo, zanim udamy się na trening siłowy, warto skorzystać z porad doświadczonego trenera kulturystyki lub innych sportów typowo siłowych, które chcemy trenować. Nawet kulturystyka na stopniu amatorskim wymaga odpowiedniego przygotowania. Sprawami kluczowymi stają się dieta i, w przypadku jej niedoborów, suplementacja.


Ustanawiamy cel, do którego chcemy dążyć. Obieramy odpowiednie do naszego poziomu metody treningowe i układamy odpowiedni plan żywieniowy. Ale czy to już koniec? Niekoniecznie. W tym miejscu możemy zastanowić się nad wyborem akcesoriów, które pomogą nam efektywnie

i bezpiecznie trenować.



2. Bezpieczny trening

Bezpieczny trening często wymaga od sportowca wyposażenia się w odpo-wiednie akcesoria do ćwiczeń. Nie jest to odgórny nakaz, jednak warto to dokładnie rozważyć. Nie wszystkie gadżety są potrzebne, nie trzeba też ulegać magii reklam, w których znani sportowcy ze światowej sceny kulturystycznej zachęcają nas do ich zakupu, twierdząc, że są absolutnie niezbędne podczas ćwiczeń siłowych. Warto jednak zadbać o własne zdrowie i wybrać kilka opcji. Poniżej omówię najważniejsze akcesoria oraz to, jak je dobierać.


3. Obuwie treningowe

Kluczową rolę odgrywa właściwie dobrane obuwie. Inaczej będzie ono wyglądać u zawodnika CrossFit, inaczej u zawodnika SW, a zupełnie inaczej u kulturysty. Jesteśmy w temacie kulturystyki, więc omówię jedynie wariant obuwia kulturystycznego. Na sali treningowej nasze stopy są narażone na wiele urazów, a sztywność w stawie skokowym w większości ćwiczeń jest niezbędna do zachowania bezpieczeństwa. Fabryka Siły Sklep


W przypadku ciężkich przysiadów, martwych ciągów i wiosłowań warto wybrać obuwie typu „traper”, które dzięki dobrej stabilizacji bocznej (wysoka cholewka) szerokiej i płaskiej podeszwie oraz wzmocnionemu noskowi (często przy pomocy stalowej blachy) idealnie stabilizuje oraz chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi nasze stopy. Przy wyborze należy się kierować przede wszystkim jakością szyć, klejeń oraz materiałami, a nie tylko renomą marki. Właściwie dobrane obuwie zagwarantuje nam skuteczny i bezpieczny trening.


4. Pasy treningowe

Kulturystyka bardzo sobie ceni pasy kulturystyczne, wzmacniające gorset mięśniowy przy wykonywaniu najcięższych ćwiczeń. Pas kulturystyczny powinien być wykonany z miękkiej i wytrzymałej skóry. Zapięcia klamrowe są znacznie bardziej wytrzymałe od rzepów. Większość zawodników woli pas rozszerzający się w odcinku lędźwiowym pleców. Muszę tutaj od razu zaznaczyć, że pas kulturystyczny nie chroni przed przepukliną.


Ma jedynie za zadanie stanowić przedłużenie gorsetu mięśniowego i w razie utracenia przez niego siły ustabilizować ciało pomagając mięśniom gorsetowym przy wykonywaniu ciężkiej serii. W pewnym stopniu zapobiega kontuzjom i pomaga podnieść lub usiąść z większym obciążeniem roboczym. Pasa nie wolno używać do lekkich ćwiczeń, osoby o niskim stażu treningowym także nie powinny wykorzystywać go w swoich treningach. Tacy kulturyści powinni dążyć do naturalnego wzmocnienia gorsetu mięśniowego. Pas nie może im tego gorsetu zastąpić.


5. Paski treningowe

Popularnym dodatkiem usprawniającym trening są paski treningowe. Dzięki nim zawodnik nie musi obawiać się, że mięśnie przedramion stracą siłę

w trakcie wykonywania ciężkiej serii danego ćwiczenia. Można się skupić jedynie na wykonaniu ruchu i mieć pewność, że chwyt nam nie puści. Dzięki paskom można wziąć więcej obciążenia na gryf i wykonać większą liczbę powtórzeń.


Paski wykonuje się z bardzo mocnego, odpornego na ścieranie i zrywanie materiału tekstylnego. Ich długość jest różna, a zadanie zawsze takie samo – wzmocnienie chwytu. Przy wyborze kierujemy się jakością, ponieważ paski najszybciej się zużywają. Tak jak w przypadku pasa, po to akcesorium powinni sięgać dopiero zawodnicy, którzy operują na naprawdę dużych ciężarach.


6. Haki treningowe

Haki podobnie jak paski służą do wzmocnienia chwytu. Posiadają jednak wiele ograniczeń. O ile szybciej się ich używa w kontekście zaczepienia

o gryf, o tyle możliwości ich użycia są bardzo ograniczone. Haki są pomocne tak naprawdę jedynie przy wiosłowaniach, ciągach, szrugsach

i przy podciąganiach na drążku (ściąganiach drążka na wyciągu w dół).


Ciężko użyć ich przy treningu ramion, mają również niewielka przydatność przy treningu nóg (wyjątek stanowią wspięcia na palce i przysiady z han-tlami). Przy wyborze należy zwracać uwagę na jakość. Hak powinien być wykonany z hartowanej stali, odpowiednio wszyty i zaczepiony w opaskę.

W miejscu styku ze skórą powinien być zabezpieczony gąbką na długości opaski.


7. Gripy treningowe

Gripy treningowe to bardzo dobre rozwiązanie wszędzie tam, gdzie nie chcemy zabezpieczać gryfu paskiem, a ograniczenia i dyskomfort w użyciu haka przeszkadza w treningu. Gripów używa się gównie przy wyciskaniach sztangi w małpim chwycie, w którym ryzyko ześlizgnięcia się gryfu jest bardzo duże.


Grip dzięki swojej szorstkiej powierzchni uniemożliwia zsunięcie się gryfu

z wewnętrznej powierzchni dłoni, w dużym stopniu poprawiając bezpieczeństwo treningu małpim chwytem. Grip chroni również przed powstawaniem odcisków. Można go używać do wszystkich ćwiczeń, jednak zawodowcy używają go tylko w kilku ruchach wyciskania na klatkę lub barki. Przy zakupie kierujemy się jakością materiału i stopniem szorstkości części chwytnej od strony styku gryfu z gripem.


8. Opaski elastyczne

Bardzo ważnym elementem w treningu na naprawdę dużych ciężarach są opaski elastyczne na stawy łokciowe i kolanowe. Opaski mają za zadanie wzmacniać staw z zachowaniem jak najlepszej jego ruchomości. Stanowią w pewnym sensie elastyczne ortezy, które pomagają użyć większego obciążenia bez obawy o utratę stabilności stawu. Pomagają przenosić większe obciążenia i zapobiegają utracie ciepła z tych newralgicznych miejsc.


Nie od dziś wiadomo, że dobrze dogrzane stawy kolanowe i łokciowe,

w których utrzymujemy stałą temperaturę, pracują lepiej i zachodzi mniejsze ryzyko wystąpienia kontuzji. Przy zakupie należy zwracać uwagę na jakość materiału, długość taśm, rodzaj zaczepu (przeplatany rzep z materiałową klamrą) oraz stopniem elastyczności taśmy. Stosunek elastyczności do grubości i wytrzymałości powinien być odpowiedni i zbilansowany.


9. Buty treningowe grawitacyjne

Buty treningowe grawitacyjne to specyficzny rodzaj sprzętu pomocniczego. Służą do wykonywania treningu mięśni brzucha i grzbietu w zwisie na drążku głową w dół. Dzięki masywnym zaczepom z hartowanej stali umożliwiają bezpieczne zaczepienie się na każdym drążku. Obecnie

w typowej kulturystyce są rzadko stosowane jednak można spotkać zawodników trenujących brzuch w ten sposób.


Dokonując wyboru należy zwrócić uwagę na jakość gąbki wyściełającej styk buta z nogą oraz jakość klamry, która spaja obie części buta, uniemożliwiając wypięcie go z nogi. Nie bez znaczenia jest też jakość stali użytej do wyrobu haka zaczepowego oraz jakość jego mocowania z butem (spaw lub nit stalowy to najwłaściwszy sposób prawidłowego połączenia).


10. Usztywniacze nadgarstków

Usztywniacze nadgarstków są bardzo popularne wśród młodych adeptów kulturystyki. Niestety to zła praktyka. W większości przypadków nadgarstek powinien mieć pełny zakres ruchu i większość ćwiczeń nie może być ograniczana poprzez usztywnianej nadgarstka. Jest to najzwyczajniej

w świecie szkodliwe dla stawów promieniowo-nadgarstkowych.


Więc po co się je stosuje? Są pomocne przy wszystkich tych ćwiczeniach, które wymagają niewielkiego lub zupełnego braku ruchomości nadgarstka. Dobrym przykładem są tutaj wyciskania sztangi na ławce płaskiej lub skośnej oraz ruchy wznosów bocznych z hantlami. W pierwszym przypadku ruch nadgarstka musi zostać zatrzymany w pewnej fazie. W drugim przypadku ruch nadgarstków jest niepożądany w zupełności przez cały zakres ruchu mięśnia.


Usztywniacze są również zalecane w przypadku treningu pourazowego nadgarstków, który wymaga stopniowego powiększania ich ruchomości. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na jakość rzepu lub klamry zaciskowej oraz na stopień miękkości pianki neoprenowej od wewnętrznej strony usztywniacza.


11. Rękawice treningowe

Rękawice to najbardziej znane akcesorium do treningu siłowego z obcią-żeniem. Ich głównym zadaniem to ochrona naskórka dłoni, ograniczenie powstawania odcisków i wzmocnienie chwytu poprzez wchłanianie potu oddawanego przez skórę. Jest wiele rodzajów rękawic. Wyróżniamy rękawice pełne, bez palców, ze wzmocnieniem nadgarstka lub bez. Można wybierać również spośród kilku stopni grubości i odporności na ścieranie.


Można również kupić wersje z odprowadzaniem potu na zewnątrz. Wybór rękawic zależy od celu, do jakiego będziemy ich używać i własnych preferencji. Niektórzy zawodowcy maja przy sobie 2–3 pary, zmieniając je

w zależności od tego, jakie ćwiczenie będą wykonywać. Przy zakupie ważna jest jakość materiału, trwałość szyć oraz pigmentu użytego do barwienia materiałów. Tanie rękawice w praniu puszczają kolor i barwią dłonie.


12. Konkluzje

Jak widać akcesoriów, które mogą pomóc nam w usprawnieniu naszego treningu na siłowni jest wiele. Jedne są bardziej, inne mniej potrzebne.

Z niektórych zapewne również nigdy nie będziemy musieli korzystać. Dobór sprzętu pomocniczego warunkuje rodzaj naszego treningu oraz nasze potrzeby.


Nie bez powodu zawodowcy trenują zazwyczaj przy użyciu jedynie pasków

i pasa kulturystycznego, rzadziej taśm na kolana i rękawic. Młodzi adepci, jak często widzi się w klubach, używają wszystkiego zupełnie bez potrzeby. Dokonujmy wyboru rozsądnie. Akcesoria są pomocne, gdy używamy ich

z głową!