Syrop glukozowo-fruktozowy staje się coraz powszechniej stosowanym dodatkiem do żywności, a wokół niego narasta coraz więcej kontrowersji. Czy powinniśmy się go obawiać?


SPIS TREŚCI:

1. Syrop glukozowo-fruktozowy – pochodzenie

2. Czy syrop glukozowo-fruktozowy jest szkodliwy?

3. Cukier a syrop glukozowo-fruktozowy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Syrop glukozowo-fruktozowy – pochodzenie

Od zawsze to, co słodkie, uważane było za dobre. Od urodzenia preferujemy smak słodki, który łagodzi napięcie i sprawia przyjemność. Te upodobania do smaku słodkiego są wykorzystywane przez producentów żywności. Na początku do żywności dodawano sacharozę otrzymywaną

z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Jej stosowanie było jednak drogie i mało wydajne.


Zaczęto więc poszukiwać tańszej alternatywy. W 1957 roku po raz pierwszy opisano proces, w którym metodą enzymatycznej hydrolizy skrobi kukurydzianej otrzymano syrop glukozowo-fruktozowy, w którym zawartość fruktozy wynosiła 55%. Początkowo uzyskiwano go z ziemniaków, dziś głównym substratem jest skrobia kukurydziana.


Zyskał sławę w latach siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. Był tani w produkcji, wykazywał niską lepkość oraz stabilność mikrobiologiczną, a płynna konsystencja zapewniała łatwość stosowania. Był więc idealnym dodatkiem dla przemysłu spożywczego.


Dodatkowym atutem syropu glukozowo-fruktozowego było to, że fruktoza jest znacznie słodsza od sacharozy, dzięki czemu syrop mógł być wydajniejszy. Niestety, syrop zastąpił cukier nie tylko w słodyczach, ale także zaczął być dodawany do majonezów, keczupów, jogurtów, płatków kukurydzianych.


2. Czy syrop glukozowo-fruktozowy jest szkodliwy?

Fruktoza to cukier występujący głównie w owocach, jest znacznie bardziej słodka niż sacharoza. W naturze występuje w połączeniu z błonnikiem, dzięki czemu spożywając ją, nasz organizm jest chroniony przed spożyciem jej w nadmiarze i negatywnymi tego skutkami. Niestety przemysł spożywczy wyizolował fruktozę i w postaci syropu glukozowo-fruktozowego dodaje ją wszędzie, czego skutkiem jest spożywanie jej w nadmiarze.


Glukoza to cukier niezbędny do funkcjonowania każdej komórki, jest magazynowana częściowo jako glikogen mięśniowy i wątrobowy, częściowo zamieniania na tłuszcz, i wreszcie spożytkowana na bieżące potrzeby organizmu. Jej spożywanie jest kontrolowane przez układ nerwowy, gdy jest jej za dużo łaknienie jest hamowane.


Inaczej odbywa się proces metabolizmu fruktozy. Fruktoza różni się budową chemiczną i działaniem od glukozy. Jej przemiana w organizmie przebiega inną drogą. Duże spożycie fruktozy sprzyja rozwijaniu się zespołu metabolicznego i nadprodukcji tkanki tłuszczowej, która gromadzi się wokół narządów wewnętrznych. Fabryka Siły Sklep


Fruktoza nie stymuluje tak jak glukoza wydzielania glukozy oraz leptyny, które wysyłają do mózgu sygnał o sytości, dlatego nie trudno ją przedawkować. Ponadto pobudza apetyt na słodkie. W wyniku nadmiernego spożywania fruktozy wytwarza się insulinooporność i cukrzyca typu 2.


W związku z jego powszechną obecnością w produktach spożywczych znacznie wzrosło jego spożycie. Amerykanie wyliczyli, że w latach 1970–2010 spożycie syropu glukozowo-fruktozowego wśród amerykańskiego społeczeństwa wzrosło z 1,36 do 13,02 kg na osobę. Wraz ze wzrostem spożycia wspomnianego syropu, odnotowano wzrost zachorowań na cukrzycę typu 2, depresję, ADHD, otyłość, choroby układu krążenia.


3. Cukier a syrop glukozowo-fruktozowy
Gama produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy jest szeroka. Dlatego ważne jest, by robiąc zakupy, czytać etykiety i sprawdzać, jaki jest skład wybranego przez nas produktu. Jeśli produkt musi być dosładzany, lepiej żeby zawierał cukier lub glukozę niż syrop glukozowo-fruktozowy. Może on ukrywać się także pod nazwą izoglukoza, HFCS, fruktozowy syrop kukurydziany. Niestety, lista produktów, w których może występować, jest bardzo długa.