Święta to czas odpoczynku i spędzania czasu z bliskimi. Oczywiście nie można zapomnieć o wielkiej ilości przysmaków, które temu towarzyszą. Z jednej strony potrawy serwowane na wigilijnych stołach są kaloryczne, z drugiej strony nie można popadać w skrajność i należy pozwolić sobie na małe odstępstwa. W poniższym artykule przedstawiono, co należy zrobić, aby uniknąć efektu świątecznego przejedzenia i zachować wypracowaną sylwetkę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Kontrolujmy ilość i unikajmy przejedzenia

2. Nie spieszmy się i jedzmy powoli

3. Nie zapominajmy o płynach
4. Pamiętajmy o ruchu!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kontrolujmy ilość i unikajmy przejedzenia

Trudno mówić o kontrolowaniu ilości jedzenia, gdy przy suto zastawionym świątecznym stole większość ludzi spotyka się z długo niewidzianą rodziną. Równie trudno odmówić kolejnych dań, które zostały specjalnie przygotowane na ten szczególny wieczór. Nie oznacza to jednak, że należy zjadać wszystko w ogromnych ilościach.

 

Warto przekonać bliskich, że prawidłowe odżywianie jest dla nas ważne. Zamiast najadać się do syta pierwszym daniem, lepiej zjeść mniej i spróbować kolejnych przysmaków. Dzięki temu nie trzeba będzie odmówić następnego posiłku. Oczywiście jeśli zajdzie taka potrzeba, można zrezygnować z dokładki sałatki bądź kolejnego kawałka ciasta.


2. Nie spieszmy się i jedzmy powoli

W czasie świąt częstotliwość serwowanych potraw może być porównywalna z wielkim weselem. Gospodynie z ochotą podają kolejne dania, gdyż przygotowały je specjalnie na ten wieczór dla całej rodziny. Z jednej strony jest to miłe, ale z drugiej niebezpieczne – w ten sposób można bardzo łatwo doprowadzić do przejedzenia.


Każdy posiłek trzeba spożyć powoli i dokładnie go przeżuwać. Jeśli potrawy są spożywane w pośpiechu, połyka się zbyt duże kęsy, które następnie dostają się do żołądka i znacznie go wypełniają. Im pokarm będzie bardziej rozdrobniony, tym trawienie będzie lepsze – a więc będzie można spróbować większej liczby dań. Dodatkowo jedzenie zbyt dużych porcji w krótkim czasie może doprowadzić do nudności, wzdęć, zaparć czy zgagi.


3. Nie zapominajmy o płynach Fabryka Siły Sklep

Rola płynów w diecie jest niezwykle istotna. Już małym dzieciom zaleca się, by posiłek popijały ciepłą herbatą lub wodą. Napoje pozwalają na sprawniejszą zmianę struktury spożywanych pokarmów, co dodatkowo ułatwia zadanie układowi trawiennemu. Dlatego w czasie świąt tym bardziej powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiednie nawodnienie.

 

Zamiast kolorowych i słodkich napojów gazowanych lepiej wybrać bardziej naturalne propozycje. Mowa tu przede wszystkim o herbacie bądź wodzie mineralnej. Bardzo dobrze sprawdzi się również świąteczny kompot z suszu, który działa zbawiennie na żołądek. Warto również pamiętać o preparatach ziołowych, które nie tylko poprawią trawienie, ale i usprawnią pracę jelit – co w niektórych przypadkach może mieć bardzo korzystne działanie. Przed świętami warto uzupełnić domową apteczkę o takie produkty jak mięta czy koper włoski. Równie pomocne w walce z nadmiernym przejedzeniem okażą się preparaty bazujące na imbirze, mniszku lekarskim czy rozmarynie.


4. Pamiętajmy o ruchu!

Święta kojarzą się przede wszystkim z odpoczynkiem, choć niejednokrotnie zostają poprzedzone masą wyczerpujących przygotowań. Utarło się przekonanie, że skoro jest to okres wolny od pracy i szkoły, to należy ograniczyć całą aktywność. W tym czasie wiele osób leży przed telewizorem lub siedzi przed komputerem i spożywa ogromne ilości jedzenia.


Należy pamiętać, że głównym sprzymierzeńcem organizmu jest przede wszystkim ruch. Nie chodzi o maraton czy trening na siłowni, który zajmie ponad dwie godziny. Po spożyciu świątecznych potraw lepiej udać się na spacer niż położyć się na kanapie. Ruch pobudzi jelita do pracy, a odpoczynek jedynie spowolni proces trawienia.