Wizerunek w sieci – patenty na zawodowy sukces
Internet do niedawna bym źródłem wiedzy i rozrywki. Dziś dzięki mediom społecznościowym jest to miejsce spotkań, nawiązywania nowych znajomości oraz rozkręcania własnych biznesów. W związku z tym bardzo ważne jest, aby odpowiednio zadbać o to, jak w sieci widzą nas inni.
W końcu nigdy nie wiadomo, czy na nasz profil przypadkiem nie natknął się potencjalny nowy szef. Jak więc zadbać o swój wizerunek w sieci? Najlepsze rady poniżej.
SPIS TREŚCI:
1. Wizerunek w sieci – portale społecznościowe to kopalnia wiedzy
2. Patrz na zdjęcia, które wrzucasz do sieci
3. Uważaj na statusy udostępniane innymi
6. Prowadź bloga – daj innym coś od siebie
7. Rozwijaj swoje kontakty z pomocą kont w sieci
8. W sieci nigdy nie możesz się czuć bezpieczny
Indywidualne planydietetyczne i treningowe już od 42 zł / mies.
1. Wizerunek w sieci – portale społecznościowe to kopalnia wiedzy
Człowiek jest istotą społeczną. Rzadkością jest spotkanie osoby, która dziś nie ma zarejestrowanego konta przynajmniej na jednym portalu społecznościowym. Social media stały się miejscem spotkań – już nie trzeba umawiać się z kumplem na piwo, aby dowiedzieć się, co u niego słychać – wystarczy kilka kliknięć i gotowe. Pozostaje jeszcze wysłać wiadomość i czekać na odpowiedź.
Dziś dowiesz się, jak zmienić wizerunek tak, aby powstał pierwszy zalążek kreowania własnej marki. Wizerunek w sieci to otwarta księga, z której może czytać w zasadzie każdy, a na pewno już nasi znajomi. Portale społecznościowe to źródło wiedzy na nasz temat nie tylko dla osób najbliższych, ale również szefa bądź headhuntera, który szuka kreatywnego pracownika do zarządzania stroną internetową. Tak naprawdę nie trzeba wychodzić z domu, aby dostać pracę, a także pracować. Wszystko za sprawą tego, co zamieszczamy o sobie w sieci.
Jak poprawić swój wizerunek w sieci? Wiele zależy od tego, co udostępniasz na swoich profilach. Dowiesz się więcej z poniższych punktów.
2. Patrz na zdjęcia, które wrzucasz do sieci
Jak wyżej zostało wspomniane – portale społecznościowe to źródło wiedzy na nasz temat. Praktycznie każda działalność pozostawia po sobie ślad
w sieci. Bardzo ważne jest więc to, aby dbać o informacje upubliczniane na swoim profilu. Szczególnie ważne jest to w przypadku zdjęć dodawanych przez nas samych bądź przyjaciół.
Osoba pełniąca ważne funkcje w wielkiej firmie nie będzie dla innych wzorem, gdy na własnym koncie będzie notorycznie zamieszczać zdjęcia
z zakrapianych imprez. Również pracownik, który ma w gronie swoich znajomych szefa, nie może czuć się dobrze, gdy jego znajomy przed ważnym spotkaniem, od którego może zależeć awans, umieścił fotkę ze wspólnego wypadu do klubu go-go!
Oczywiście to tylko skrajne przykłady tego, jak na życie realne może oddziaływać to drugie życie – prowadzone w sieci. Niemniej jednak nie należy dać się zwariować. Prywatę należy oddzielić od tego, co nie jest związane z życiem osobistym. Podobnie należy rozróżniać zdjęcia, które nadają się do wrzucenia w zasoby sieci, od tych, które są dobre, ale jako rodzinna pamiątka na ścianę bądź jak najszybciej powinny zostać usunięte z telefonu.
3. Uważaj na statusy udostępniane innymi
Twój wizerunek mężczyzny to nie są tylko zdjęcia. W końcu portale społecznościowe to nie strony umożliwiające tylko wrzucanie samych zdjęć, no może poza sławnym Instagramem czy Tumblr. Konta na Facebooku, Twiterze, Vk.com czy Google+ otwierają przed użytkownikiem o wiele więcej możliwości dzielenia się najświeższymi newsami ze swojego życia.
Większość portali umożliwia udostępnianie statusów swoich bądź innych i w taki sposób dzielenie się informacjami z innymi osobami. W sieci jednak powinna również obowiązywać jakaś kultura wypowiedzi. W związku z tym niewskazane jest poruszanie tematów, które również nie są wygodne
w życiu codziennym, takich jak wyznanie religijne, poglądy polityczne, publiczne wypowiadanie się w kwestiach, w których nie ma się za wiele do powiedzenia, czy rasizm.
Niektóre informacje naprawdę lepiej zachować dla siebie, zwłaszcza że dziś w sieci roi się od stron bądź wypowiedzi innych osób na wyżej wspomniane temat. Naprawdę nie każdemu chce się czytać wpisy wrogo nastawione do innych wyznań czy kultur.
Konto na jednym z portali społecznościowych to nie wszystko. Wizerunek
w sieci jest niczym wizerunek medialny – każdy ma do niego dostęp pod warunkiem, że posiada komputer ze stałym łączem sieciowym. Ponadto budowanie wizerunku profesjonalisty nie powinno odbywać się tylko i wyłącznie za pomocą social mediów. Warto iść o krok dalej i stworzyć własne internetowe Curriculum Vitae, czyli w skrócie CV.
Warto wziąć pod uwagę w zasadzie dwie strony. Pierwsza z nich prężnie działająca na polskim rynku to strona GoldenLine. Właśnie tutaj można pokazać się swojemu potencjalnemu pracodawcy oraz na bieżąco kreować swój wizerunek dzięki wypowiadaniu się na forach tematycznych.
Osoby, które pragną z kolei rozwijać karierę międzynarodową, znają świetnie języki obce i wyobrażają sobie pracę w innym kraju czy nawet na innym kontynencie, powinny wziąć pod uwagę rejestrację w portalu LinkedIn. Zasady identyczne jak w polskim GoldenLine. Różnica jest jednak w konstruowaniu CV – powinno ono opierać się o międzynarodowe standardy i wskazane jest, aby było ono w pełni napisane w języku angielskim.
Jak poprawić swój wizerunek medialny? Konto na jednym z portali społecznościowych, jak też konto na GoldenLine lub/i profil na LinkedIn można rozbudować dzięki dodaniu niezwykle istotnej rzeczy, jaką w dzisiejszych czasach jest strona internetowa. Oczywiście nie jest to byle jaki odnośnik, bowiem wszystkie zainteresowane osoby przenosi na… twoją stronę internetową. Jest to doskonała wizytówka w wirtualnym świecie.
Własna strona internetowa to sposób na to, aby się zaprezentować. Personal Branding jest dziś w cenie, w związku z tym każdy, kto marzy
o rozwoju swojej kariery bądź własnej firmy, powinien skierować swoje kroki w kierunku własnego kącika w sieci. Dziś większość osób szuka informacji właśnie z pomocą wyszukiwarek internetowych. Wysoką pozycję na liście zapewni odpowiednia optymalizacja strony WWW, więc warto skierować swoją prośbę o jej stworzenie do najlepszego programisty czy firmy zajmującej się właśnie takimi przedsięwzięciami informatycznymi.
Na stronie internetowej powinno się znajdować coś o tobie – o tym, czym się zajmujesz na co dzień, opisane powinny być przykładowe projekty, których się podjąłeś, podstawowe informacje o uzyskanych kwalifikacjach oraz przebytych szkoleniach, a także zakładka kontakt – aby było wiadomo, jak z daną osobą można nawiązać interakcję. Obowiązkowe jest podanie firmowego numeru telefonu oraz maila.
Własna strona internetowa to zabieg czysto wizerunkowy. Trudno
z pomocą personalnej strony zbudować swój wizerunek specjalisty w danej dziedzinie. Do tego posłuży inne działanie, które zostało opisane w punkcie poniżej.
6. Prowadź bloga – daj innym coś od siebie
Wzbogacić profesjonalny wizerunek w sieci może również prowadzenie autorskiego bloga na dowolny temat. Jeżeli przykładowo jesteś trenerem personalnym, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby założyć własnego bloga, na łamach którego będą udostępniane opisy ćwiczeń, plany treningowe, wskazówki dla ćwiczących czy przykładowe przepisy na dietetyczne dania. Z kolei jeśli pragniesz rozwinąć swoje skrzydła jako specjalista z zakresu marketingu czy PR, również możesz założyć blog z przydatnymi informacjami dla właścicieli film. Podobnie wygląda to w przypadku dowolnie wybranego zawodu.
Ważne jest to, aby jednak umieszczane informacje były jak najwyższej jakości, to bowiem świadczy o pełnym profesjonalizmie i oddaniu się swojemu zajęciu. Ponadto prowadzenie bloga może być świetnym źródłem dodatkowego zarobku. W końcu za lokowanie produktu firmy są w stanie zapłacić naprawdę duże pieniądze – warunek jest jeden – blog musi odwiedzać dużo osób.
Nieco inną odmianą blogowania jest coraz bardziej popularny vlog. Vlog, to blog, na którym zamiast opisów ze zdjęciami umieszcza się własne filmiki. W sumie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zadbać o swój wizerunek, łącząc zalety pierwszej i drugiej opcji.
Już wiesz, jak zmienić wizerunek na bardziej profesjonalny – teraz nieco
o kontaktach.
7. Rozwijaj swoje kontakty z pomocą kont w sieci
Nowy wizerunek to szersze kontakty. Konta na portalach społecznościowych to świetne miejsce do odnajdywania swoich znajomych, ale również budowania kontaktów. Świetnie do tego nadadzą się grupy tematyczne, gdzie można wymienić swoje poglądy, nawiązać ciekawe dyskusje oraz wzbogacić swój wizerunek czy też po prostu dowiedzieć się czegoś nowego. Na podobnej zasadzie można budować swoją wartość w oczach innych, korzystając z wirtualnych CV.
Mówi się o tym, że wystarczy zaledwie pięć kontaktów, aby dotrzeć do wybranej osoby na świecie. W końcu ciocia zna panią X, która ma rodzinę
w USA, z kolei znajoma tej rodziny pracuje na siłowni, do której uczęszcza sam Dwight Johnson, czyli popularny The Rock znany z zapasów oraz aktorstwa. Czy to nie brzmi aż za prosto?
Internet może skrócić czas oczekiwania na feedback od nawet bardzo znanej osoby, takiej jak gwiazda ostatnich filmów z serii „Szybcy i Wściekli”, do kilku godzin, a sam kontakt ograniczy się do kilku stuknięć w klawiaturę komputera. Niemniej jednak, gdyby to było takie proste, to każdy mógłby popisać ze swoim idolem.
8. W sieci nigdy nie możesz się czuć bezpieczny
Na koniec bardzo ważna i niestety przykra informacja. Osoby, które pilnują swojego wizerunku w sieci i dbają o to, co udostępniają na portalach społecznościowych czy też starają się poszerzać kręci swoich znajomych, mogą paść ofiarą hakerów.
Dziś nikt nie może się czuć bezpiecznie. Prywatne wiadomości czy zdjęcia, które nie powinny ujrzeć światła dziennego, z pomocą kilku kliknięć mogą znaleźć się w zasobach Internetu za sprawą udanego ataku hakerskiego. Należy się zabezpieczyć na taką ewentualność i nie przechowywać na dysku komputera kompromitujących materiałów czy haseł do ważnych kont. O wiele lepiej nada się do tego pendrive czy przenośny dysk twardy. Ponadto nadal w cenie jest dobry antywirus z zaporą sieciową. Bezpiecznym rozwiązaniem jest także korzystanie z dysku sieciowego, tzw. chmury.
Życie mężczyzny jest niczym życie polityka, który musi dbać o swój wizerunek polityczny. Współczesny mężczyzna ma swój medialny wizerunek i powinien o niego dbać. Niekiedy upływają lata pracy nad tym, aby powstał zalążek własnej marki.