Podrażnienia spojówek wynikające z zanieczyszczonego powietrza pełnego oparów z przejeżdżających aut, praca przed ekranem monitora, brak odpowiedniej diety – to tylko niektóre czynniki, których niedobór może negatywnie wpłynąć na kondycję naszych oczu. Z pomocą poniższego artykułu dowiesz się, co należy robić, aby przez długie lata móc cieszyć się iście sokolim wzrokiem!

 

SPIS TREŚCI:

1. Oczy – regularne wizyty u okulisty

2. Krople nawilżające oczy

3. Nie patrz za długo na monitor

4. Mrugaj dla zdrowia oczu

5. Latem korzystaj z okularów przeciwsłonecznych

6. Zdrowo się odżywiaj

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Oczy – regularne wizyty u okulisty

Dobrego specjalisty nie należy odwiedzać raz w miesiącu. Do okulisty warto wybrać się raz w roku, aby wykonać generalne badanie okulistyczne oczu. Po przekroczeniu 50-tki są wskazane nawet 2 badania na rok kalendarzowy.


Mając na myśli badanie okulistyczne, mowa nie tylko o ocenie przez lekarza ostrości wzroku obu oczu poprzez odczytywanie znaków z dobrze znanej każdemu tablicy. W przypadku osób z wykrytą wadą bądź tych posiadających już okulary samo badanie nie ogranicza się do doboru odpowiedniej korekcji za pomocą okularów.


Kompleksowe badanie okulistyczne powinno zawierać ocenę zdrowia przedniej, ale też tylnej części oka. W skład przedniego odcinka oka zalicza się powieki, spojówki, rogówki, soczewki oraz tzw. głębokość kąta przesączania. Badanie tylnego odcinka to tzw. badanie dna oka.


Takie badania pomagają wcześniej zdiagnozować wiele chorób, a także ocenić ryzyko ich wystąpienia w przyszłości.


2. Krople nawilżające oczy

Na czerwone podrażnione oczy zbawienne mogą okazać się krople nawilżające dostępne bez recepty w każdej aptece. Dodatkowo krople zwężają naczynka krwionośne, które są widoczne na białej gałce oka. Niestety na tym kończy się ich działanie.


Oczy można nawilżać również w naturalny sposób. Podczas codziennych czynności warto częściej niż zazwyczaj pomrugać oczami. Taki zabieg dodatkowo je nawilża. Na przekrwione oczy najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia dawka snu. To właśnie problem wynikający z notorycznego niedosypiania jest przyczyną czerwony oczu. Naprawdę warto iść wcześniej spać nawet kosztem wieczornych filmów akcji, aby dłużej pospać, zapewniając organizmowi tym samym maksymalną regenerację.


3. Nie patrz za długo na monitor Fabryka Siły Sklep

Co 20 minut pracy przed komputerem warto wykonywać 20 sekund przerwy i odrywając wzrok od komputera, patrzeć na punkt oddalony od oczu 6 metrów. Jest to jedna ze znanych gimnastyk oczu. Drugie ćwiczenie mówi, że po 60 minutach pracy przed komputerem warto zrobić sobie 5 minut przerwy i przez 120 sekund patrzeć na najbardziej oddalony punkt. Ponadto kojąco działa posiadanie zieleni w miejscu pracy. Warto więc na biurku zagospodarować miejsce na zieloną roślinkę.


Praca przy komputerze męczy wzrok. W związku z tym oczy powinny znajdować się co najmniej 20 cm od ekranu monitora czy matrycy laptopa. Częsty błąd to również zapominanie o regularnym mruganiu, co dodatkowo obciąża oczy. Podobnie wygląda to w przypadku oglądania telewizji. Niewskazane jest także czytanie książek późną porą.


Wbrew pozorom praca przy komputerze o określonej porze również ma swoje znaczenie. Lepiej jest pracować w dobrze nasłonecznionym pomieszczeniu. Praca nocą przed ekranem podobnie wpływa na wzrok jak czytanie książek, w związku z tym jeśli nie da się uniknąć pracy w późnych porach, należy zadbać o odpowiednie oświetlenie. Warto, aby światło padało nieco z boku i miało swoje źródło za nami.


4. Mrugaj dla zdrowia oczu

Przesiadywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach może wysuszać oczy. Podobnie wpływa na oko kontakt z zanieczyszczonym powietrzem. Wysuszenie charakteryzuje zaczerwienienie oczu oraz uczucie lekkiego tarcia przy mruganiu. Dodatkowo wzrok nie jest tak ostry jak zazwyczaj. Przy zdrowych oczach można zaobserwować efekt tzw. „podwójnego widzenia”. W takim przypadku niezbędne będzie częste mruganie bądź zapuszczanie kropel nawilżających oczy, co około 2 godziny zegarowe.


Często spotykane podkrążone oczy również można zatuszować. Wystarczy wykorzystać korektor pod oczy. Wrażliwą skórę w okolicach oczu dodatkowo nawilży krem pod oczy.


5. Latem korzystaj z okularów przeciwsłonecznych

Szkodliwe promieniowanie UV szczególnie może dać się oczom we znaki w najbardziej słoneczne dni. W związku z tym szczególnie latem warto zadbać o to, aby mieć przy sobie zawsze okulary przeciwsłoneczne z odpowiednim filtrem. Dzięki temu zapewni się swoim oczom komfortowe warunki w tak niekorzystnych dla nich warunkach.


Promienie UV mogą mieć wpływ na pogorszenie się wzroku. Podobnie jak zakup okularów przeciwsłonecznych na bazarach czy stoiskach przy sklepach. Na okularach przeciwsłonecznych nie należy oszczędzać. W końcu zdrowie jest najważniejsze!


6. Zdrowo się odżywiaj

Zdrowa dieta także ma wpływ na kondycję naszych oczu. Warto w swoim codziennym menu uwzględnić produkty zawierające dużo witaminy A. Jej niedobór może prowadzić to tzw. kurzej ślepoty czy wysychania spojówek. Dużo tej witaminy znajduje się w marchewce. Można ją znaleźć także w brokułach, dyni, groszku, jajkach, jarmużu, mango, maśle, mleku, morelach, papai, pomidorach czy słodkich ziemniakach.


Ponadto warto stawiać na produkty zawierające w sobie witaminy C i E oraz kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, a także luteinę.