Obecnie coraz więcej osób zwraca uwagę na sposób żywienia i styl życia. Wiąże się z tym również samodzielne przygotowywanie posiłków w domu, które następnie pakowane są do lunchboxów. Warto zwrócić uwagę na rodzaj pojemników i sposób przechowywania posiłków w ciągu dnia.

 

SPIS TREŚCI:
1. Rodzaje pojemników do przechowywania żywności
2. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru lunchboxu
3. Zagrożenia związane z przechowywaniem posiłków

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Rodzaje pojemników do przechowywania żywności
Na rynku dostępnych jest bardzo wiele rodzajów pojemników, w których możemy przechowywać posiłki. Przede wszystkim różnią się tworzywem, z jakiego zostały wykonane. Mogą to być bowiem pojemniki plastikowe, silikonowe, szklane lub metalowe.

 

Lunchboxy różnią się również kształtem. Na rynku dostępne są jednokomorowe pudełka, które idealnie nadają się do przechowywania kanapek, dań obiadowych czy sałatek. Jeżeli zamierzamy zabrać ze sobą różne rodzaje posiłków, warto wybrać pojemniki z przegródkami. Dzięki temu w jednym pudełku możemy pomieścić np. pokrojone warzywa, owoce, sałatkę i spakowany oddzielnie sos. Przenoszenie kilku posiłków umożliwiają także pudełka dwupoziomowe. Możemy w nich przechowywać jednocześnie np. śniadanie i obiad. Dostępne są także pojemniki przeznaczone do przechowywania koktajli, zup, jak również kanapek czy sałatek.

 

2. Na co warto zwrócić uwagę podczas wyboru lunchboxu
Kiedy wybieramy pudełka do przechowywania żywności, warto zwrócić uwagę na ich szczelność. Pokrywa powinna być szczelnie przymocowana, np. za pomocą klipsów, co chroni przed wydostawaniem się płynów na zewnątrz. W przypadku gdy nasz posiłek wymaga podgrzania, warto zakupić pojemniki, które umożliwiają podgrzanie dania w kuchence mikrofalowej.

 

Gdy nie mamy możliwości umieszczenia lunchboxów w lodówce, a nasze posiłki zawierają produkty, które mogą się zepsuć, możemy zdecydować się na pojemnik z wkładem chłodzącym. Pozwoli to utrzymać niską temperaturę posiłków i przedłużyć ich świeżość.

  Fabryka Siły Sklep

W przypadku koktajli czy soków najlepiej spożyć je w ciągu pierwszych 30 minut po przygotowaniu. W tym okresie mają najlepszy smak i charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. W trakcie dłuższego przechowywania koktajli składniki pokarmowe w nich zawarte ulegają procesowi utleniania, co skutkuje zmianą barwy na ciemniejszy oraz ich gęstnieniem. Możliwe jest wystąpienie znacznych strat m.in. witamin A i C. Aby spowolnić ten proces, warto zadbać, aby w pojemniku znalazło się jak najmniej powietrza. Najlepiej jest zatem maksymalnie napełnić pojemnik koktajlem, szczelnie zamknąć, a następnie przechowywać go w chłodnym miejscu bez dostępu promieni słonecznych.

 

3. Zagrożenia związane z przechowywaniem posiłków
W tworzywach sztucznych takich jak np. plastikowe pojemniki wykonane z poliwęglanów może znajdować się bisfenol A (BPA). Związek ten wykorzystywany jest w procesie produkcji tworzyw sztucznych. Stanowi zagrożenie dla organizmu człowieka. Może również przedostawać się do żywności.

 

Zwiększone migrowanie BPA do żywności zachodzi, gdy pojemnik na żywność jest porysowany, uszkodzony lub zostaje podgrzany do wyższej temperatury. Dlatego powinniśmy unikać podgrzewania posiłków w plastikowych opakowaniach oraz ekspozycji danych pojemników na promienie słoneczne.

 

Bisfenol A swoją budową zbliżony jest do żeńskiego hormonu płciowego i może wpływać na pracę układu endokrynnego poprzez zakłócanie wydzielania, transportu oraz metabolizmu poszczególnych hormonów. Przeprowadzone badania dowiodły również, że osoby, u których wykryto wyższe stężenia BPA w moczu, były bardziej narażone na wystąpienie cukrzycy, nadciśnienia tętniczego oraz otyłości. Dobrym rozwiązaniem jest zatem kupowanie pojemników szklanych oraz takich, które oznaczone zostały jako wolne od BPA – „BPA free”.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Rogala D. et al., Bisfenol A – niebezpieczny związek ukryty w tworzywach sztucznych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2016, 97(3), 213–219.
Mazurek A., Jamroz J., Stabilność witaminy C w sokach owocowych i nektarze z czarnej porzeczki podczas przechowywania, „Acta Agrophysica” 2010, 16(1), 93–100.
Wałkowicz E., Roślinny lunchbox dla każdego, Kraków 2015, 38–43.