Wiele osób kojarzy kuchnię indyjską z bogactwem korzennych przypraw, wyrazistym smakiem i aromatem oraz pikantnymi potrawami. Warto jednak pamiętać, że Indie to ogromny kraj, którego populacja przekroczyła już 1,2 miliarda osób różniących się kulturą, tradycją, wyznaniem, a nawet językiem.



W Indiach istnieje 300 różnych języków, z czego 22 ma status oficjalnego języka kraju. Różnorodność ta widoczna jest również w tradycyjnej kuchni – na południu kraju dominują dania wegetariańskie, bazujące na nasionach roślin strączkowych i ryżu. Często są one pikantniejsze, a do ich przygotowania wykorzystywane jest mleczko kokosowe. Z kolei na północy większą popularnością cieszą się dania mięsne (kurczak, baranina, kozina) w ciężkich sosach podawane z pszennymi plackami. Właśnie stąd pochodzi najbardziej popularne na świecie indyjskie danie – curry.

 

SPIS TREŚCI:

1. Tradycyjne indyjskie śniadanie

2. Czy w Indiach wciąż spożywa się takie potrawy 

3. Czy indyjskie śniadania są zgodne z zasadami zdrowego żywienia

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Tradycyjne indyjskie śniadanie
Najczęściej śniadanie składa się z zupy lub dahlu, gęstych sosów oraz dodatku węglowodanowego – na południu Indii są to zwykle idli, dosa lub uttapam. Na północy częściej spotyka się pszenne chlebki.

 

Najczęściej wybieraną zupą jest sambar, który przygotowuje się z soczewicy i owoców tamaryndowca. Pozostałe dodatki różnią się w zależności od poszczególnych regionów. Sosy (chutney) przygotowywane są na bazie warzyw, owoców, orzechów oraz wielu przypraw. Najpopularniejsze to pomidorowe, kokosowe, cebulowe, kolendrowe, miętowe i fistaszkowe, lecz możliwości tutaj są praktycznie nieograniczone.

 

Idli, dosę i uttapam łączą ryż, nasiona roślin strączkowych i proces fermentacji. Przygotowanie ich jest proste, lecz czasochłonne. Nasiona, najczęściej soczewicę (często z dodatkiem przypraw, np. kozieradki), namacza się przez co najmniej 4 godziny. Następnie mieli się je z namoczonym ryżem lub mąką ryżową do uzyskania gęstej masy z drobnymi grudkami. Masę tę odstawia się do fermentacji, która powinna zachodzić w temperaturze 25–30°C i trwać około 12 godzin. Zwiększenie objętości masy i jej zgęstnienie świadczą o tym, że fermentacja przebiegła prawidłowo. Te trzy potrawy różni sposób obróbki termicznej powstałej masy.



Najczęściej śniadanie składa się z zupy lub dahlu, gęstych sosów oraz dodatku węglowodanowego


Idli – delikatne, puszyste kluski w kształcie bułeczek, przypominają polskie pampuchy. Tradycyjne przygotowuje się je z fermentowanego ryżu i białej soczewicy, co nadaje im lekko kwaśny smak. Na śniadanie podawane są dodatkami, często są również spożywane bez dodatków jako przekąska w ciągu dnia. Idli gotuje się na parze w specjalnym naczyniu, które nadaje kluskom charakterystyczny kształt. Powstają również bardziej nowoczesne propozycje, np. idli z mąki owsianej lub nadziewane dodatkami.

 

Dosa – to odpowiednik cienkich naleśników, jest przygotowywana z masy z fermentowanego ryżu oraz czarnej soczewicy. Oryginalna dosa może zaskoczyć turystów swoją wielkością, ponieważ tradycyjnie sięga nawet 50 cm. Prosta dosa ma neutralny, lekko kwaśny smak. Często jest serwowana z nadzieniem, np. ziemniaczanym z pikantnymi przyprawami (masala dosa). Oprócz tego można spróbować dosy z masłem ghee, szpinakiem, jajkiem, serem, a nawet podawanej na słodko.

 

Uttapam – gruby naleśnik lub placuszek z fermentowanego namoczonego ryżu i soczewicy (oryginalnie czarnej, lecz obecnie używa się również innych rodzajów), często również ciecierzycy. Przypomina nieco pizzerinki. Ciasto wylewa się na rozgrzaną patelnię i dodaje różne składniki, najczęściej cebulę, pomidory, paprykę lub grzyby. Uttapam jest często podawany z jogurtem.

 

Poza tymi trzema propozycjami z południa w Indiach popularne są również niżej wymienione potrawy.

 

Puttu – cylindryczne wałki przygotowane z mąki ryżowej oraz wiórków kokosowych gotowane na parze. Oryginalnie formowane były w rurce bambusowej, dziś używa się do tego specjalnego naczynia. Można je podawać tradycyjnie z sambarem, chutneyem lub curry (najczęściej kadala curry z ciecierzycą), lecz spotyka się również wersje na słodko – z cukrem palmowym lub bananem. Puttu może być również nadziewane.

 

Vada – smażone pikantne przekąski. Przypominają knedle, pączki, oponki, kotleciki lub placki. Bardzo różnorodne, przygotowywane z wielu różnych składników, np. ciecierzycy, soczewicy, fasoli, groszku, ziemniaków, mięsa, z dodatkiem cebuli, czosnku, szpinaku. Są chętnie spożywane nie tylko na śniadanie (jako dodatek do zupy i sosów), ale także jako przekąski (sprzedawane na ulicy na specjalnych straganach).

 

Upma – ugotowana, wcześniej podprażona kasza manna podawana na słono lub rzadziej na słodko (wtedy najczęściej z bananem i miodem). Kasza manna bywa również zamieniana na owies (popularna owsianka).

 

Puri – rodzaj chleba z mąki pszennej. Kulki ciasta smaruje się masłem ghee, lekko rozwałkowuje i smaży na głębokim tłuszczu, dzięki czemu pęcznieją i stają się puszyste w środku.

 

Paratha – podobne do puri, ale przygotowane z razowej mąki i formowane w płaskie placki. Niektórzy potrafią odpowiednio złożyć ciasto w harmonijkę, zwinąć w wałek i rozwałkować. Dzięki temu chlebek rozwarstwia się po usmażeniu.

 

Omlety i jajecznice – to potrawy popularne również w kuchni indyjskiej, lecz są zdecydowanie bardziej doprawiane. Do jaj często dodaje się liście kolendry lub mięty, czosnek, korzeń imbiru lub kurkumę.

 

Sali Par Edu – to parsyjska wersja popularnej szakszuki. Główną różnicę stanowi dodatek ziemniaków, które kroi się w cienkie paseczki i podsmaża, a następnie dodaje do nich pomidory, cebulę, przyprawy (np. świeżą pietruszkę) i na koniec wbija jajka.

 

Poha – parzony, spłaszczony ryż, który albo wymaga bardzo krótkiego gotowania, albo jest od razu gotowy do spożycia. Podawany z dodatkami takimi jak cebula, ziemniaki, pomidory, czerwona fasola oraz różnymi przyprawami, np. liściem laurowym.

 

Pongal – gotowany ryż w wersji wytrawnej spożywany zwykle na śniadanie. Często podawany z fasolką mung, zielonym groszkiem i orzechami nerkowca. Popularna jest również wersja na słodko – z mlekiem, rodzynkami i kardamonem. Ta potrawa jest tradycyjnie spożywana w czasie święta plonów.

 

Kheer – ryżowy pudding na bazie mleka krowiego lub mleczka kokosowego, najczęściej z masłem ghee. Zawsze podawany na słodko, zarówno na zimno, jak i na ciepło – z orzechami, bakaliami oraz aromatycznymi przyprawami, np. kardamonem i szafranem.

 

Do śniadania często podaje się kawę lub herbatę. Tradycyjnym naparem jest chai masala, czyli dosłownie „przyprawiona herbata”. Przygotowuje się ją z czarnej herbaty, mleka, cukru i odpowiedniej mieszanki przypraw (najczęściej cynamon, kardamon, goździki, imbir, ale również kolendra, liść laurowy czy pieprz). Do posiłku często pije się również soki owocowe oraz lassi, czyli napój przygotowany z jogurtu w wersji zarówno na słono, jak i na słodko z owocami – mango, bananem lub ananasem.

 

2. Czy w Indiach rzeczywiście wciąż tak się je
Nie do powstrzymania jest zachodzący na dużą skalę proces globalizacji. Stąd też łatwo dostępnymi i często spożywanymi na śniadanie produktami stają się płatki śniadaniowe, musli, chleb tostowy oraz parówki. Zwykle jednak są one wybierane przez młodych ludzi, którzy nie chcą poświęcać dużo czasu na przygotowywanie posiłków. Wymienione powyżej potrawy wciąż stanowią element diety milionów mieszkańców Indii.

 

Na uwagę zasługuje również kultura spożywania posiłków – w gronie rodziny lub znajomych. Często wciąż też je się ręką, ale wyłącznie prawą, ponieważ lewa jest uznawana za nieczystą. Angażuje to dodatkowo zmysł dotyku i pozwala bardziej skupić się na jedzeniu.

  Fabryka Siły Sklep

3. Czy indyjskie śniadania są zgodne z zasadami zdrowego żywienia
Kuchnia indyjska jest z reguły uznawana za zdrową i zgodną z zasadami racjonalnego żywienia. Bazuje na nieprzetworzonych produktach i świeżych warzywach. Powszechnie używane są nasiona roślin strączkowych oraz orzechy. Tradycyjne potrawy są również prawidłowo skomponowane. Każda z nich zawiera dodatek węglowodanowy – najczęściej ryż, placek lub chlebek.

 

Z kuchnią indyjską kojarzy się też sztuka używania przypraw. Najpopularniejsze to: kurkuma, cynamon, kardamon, kmin, kolendra, goździki, chili, imbir, pieprz, gorczyca i gałka muszkatołowa. Przekonanie o ich prozdrowotnych właściwościach, zgodne z zasadami Ajurwedy, dziś potwierdzają również badania naukowe.

 

W Indiach spożywa się zdecydowanie mniej mięsa niż w innych rejonach świata, a duży odsetek populacji (20–40%) to wegetarianie. Spożywa się mleko i nabiał, lecz najczęściej w formie surowej lub w postaci jogurtów. W Indiach na co dzień wykorzystuje się proces fermentacji. Sprawia to, że posiłki są lekkostrawne, a składniki pokarmowe, m.in. białka, lepiej przyswajalne.

 

Należy jednak uważać na dużą liczbę potraw smażonych, zwłaszcza tych w głębokim tłuszczu. W Indiach używa się również dużych ilości cukru, m.in. do przygotowania popularnych deserów. Dosładza się również kawę, herbatę, a nawet soki owocowe.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Ethnicity of India, knowindia.gov.in/culture-and-heritage/ethnicity-of-india.php (9.07.2021).

Indian breakfast recipes, https://www.indianhealthyrecipes.com/recipes/indian-breakfast/

Keralskie śniadanie, czyli najsmaczniejsze śniadania w Indiach, poproszedokladke.pl/2018/06/10/keralskie-sniadanie-czyli-najsmaczniejsze-sniadania-w-indiach/ (9.07.2021).

Natrajan B., Jacob S., 'Provincialising' Vegetarianism. Putting Indian Food Habits in Their Place, „Economic and Political Weekly” 2018, 53(9).

Strona internetowa smak-indii.pl/ (9.07.2021).

23 Indian Breakfast Ideas (+ Easy Recipes), insanelygoodrecipes.com/indian-breakfast-ideas/ (9.07.2021).