Na świecie nie brakuje ani kawoszy, ani przeciwników picia kawy. Podczas gdy jedni wychwalają cudowne właściwości kawy, inni negują wszystko, co ma z nią związek. Kawa nadal jest przedmiotem wielu dyskusji. Często pojawia się pytanie – pić czy nie pić?

 

SPIS TREŚCI:

1. Kawa a wrażliwość insulinowa

2. Choroby miażdżycowe

3. Ciśnienie tętnicze

4. Pobudzenie

5. Kawa w ciąży

6. Zalety picia kawy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kawa a wrażliwość insulinowa

Wrażliwość insulinowa to zdolność reagowania komórek mięśniowych, tłuszczowych oraz wątrobowych na działanie insuliny. Im wyższa wrażliwość insulinowa, tym lepiej insulina radzi sobie z poziomem glukozy w naszym organizmie, odpowiednio rozprowadza ją po ciele, by przyniosła jak najlepsze efekty dla naszych komórek.

 

Kawa posiada dużą ilość polifenoli, które posiadają właściwości anty-oksydacyjne oraz wpływają na poprawę wrażliwości insulinowej. Z drugiej strony pojawiły się doniesienia naukowe mówiące, że kofeina może działać niekorzystnie na prawidłową tolerancję glukozy, jednak taki efekt został zaobserwowany u osób z nadwagą i otyłością.

 

Dowiedziono, że picie kawy u osób z prawidłową masą ciała może poprawiać wrażliwość insulinową oraz zmniejszać ryzyko późniejszego wystąpienia cukrzycy typu II.

 

2. Choroby miażdżycowe

Można powiedzieć, że miażdżyca jest chorobą, która współistnieje z cu-krzycą. Trudno jednak jednoznacznie wskazać szkodliwy wpływ kawy w tym zakresie. Co prawda, spożycie kawy jest jednym z potencjalnych czynników, który może być odpowiedzialny za wzrost poziomu homocysteiny we krwi (co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych), jednak kawa zawiera wspomniane wyżej polifenole, których właściwości antyoksydacyjne przeciwdziałają wystąpieniu choroby miażdżycowej.

 

3. Ciśnienie tętnicze

Najczęściej poruszanym tematem podczas rozmów o kawie jest jej wpływ na ciśnienie tętnicze. Kawa nie zwiększa ryzyka zachorowania na nadciśnienie tętnicze u osób zdrowych i aktywnych fizycznie.

 

Kawa podnosi ciśnienie tętnicze krwi, ale jest to efekt krótkotrwały, spowodowany przyspieszoną akcją serca i zwiększeniem jego pojemności wyrzutowej. Osoby, które chorują na nadciśnienie, powinny zachować ostrożność w spożywaniu kawy. Najlepiej, aby poprzedziły je konsultacją

z lekarzem.

 

4. Pobudzenie

Rola kofeiny polega na aktywowaniu receptorów dopaminy, a w konsek-wencji na pobudzeniu ośrodkowego układu nerwowego i kory mózgowej, czego skutkiem jest odczucie zwiększonej koncentracji oraz pobudzenie. Jest to bardzo ważne, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy tempo życia wymaga od nas zwiększonej koncentracji i wydajności już od wczesnych godzin porannych.

 

Kawa również może być pomocna dla kierowców dzięki niwelowaniu uczucia senności. Dowiedziono, że kierowcy, którzy spożyli kofeinę – byli bardziej uważni i skupieni w porównaniu z osobami, które nie sięgnęły po ten napój. Kawa u osób uprawiających sport oprócz zdolności poprawiania wrażliwości insulinowej, przyspiesza tempo przemiany materii. Dzieje się to za pomocą zwiększonej termogenezy oraz zwiększonej oksydacji kwasów tłuszczowych.

 

5. Kawa w ciąży

Czy kobieta w ciąży może spożywać kawę? To bardzo ważne pytanie. Okazuje się, że i tak, i nie. Wykazano bowiem, że u kobiet pijących duże ilości kawy stwierdzono wyższe ryzyko poronienia. Przy odpowiedniej dawce kofeiny (do 300 mg) spożycie kawy przez kobiety w ciąży jest dozwolone. Należy zwrócić uwagę na dzienny bilans kofeiny oraz jej analogów (np. teiny występującej w herbacie lub mateiny w yerba mate).

 

6. Zalety picia kawy

Zdaje się, że zalety picia kawy przewyższają jej wady. Picie kawy jest jak najbardziej wskazane, jednak należy pamiętać, że wszystko

w nadmiarze szkodzi. Kawę warto wprowadzić do naszej diety ze względu na walory smakowe i pozytywne efekty, jakie może wywołać.