Pierogi są uznawane za tradycyjne polskie danie, jednak wbrew powszechnemu przekonaniu ojczyzną pierogów są Chiny, a do Polski trafiły z Rosji dopiero w XIII wieku. Od tamtej pory Polska je uwielbia, szczególnie pierogi ruskie czy z kapustą i grzybami.

 

SPIS TREŚCI:
1. Pierogi – skład
2. Pierogi – wartość odżywcza
3. Witaminy i składniki mineralne zawarte w pierogach
4. Pierogi jako produkt o wysokim indeksie glikemicznym

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Pierogi – skład
Podstawą pierogów jest ciasto, w którego skład wchodzi mąka i woda. Niektórzy do ciasta dodają również mleko i jajka. Do wykonania pierogów stosuje się mąkę pszenną typu 500. Z kolei farsz do pierogów może być najrozmaitszy – od owoców przez warzywa, ser aż po mięso.

2. Pierogi – wartość odżywcza
Kaloryczność pierogów zależy od ich składu oraz sposobu ich wykonania. Mogą być lekką przekąską lub ciężkostrawnym daniem. Szczególnie wtedy, gdy pierogi z mięsem obsmaża się dodatkowo na tłuszczu lub pierogi z owocami spożywa się z dużą ilością śmietany i cukru. To samo dotyczy składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Poniższa tabela przedstawia wartość odżywczą trzech rodzajów pierogów.

 

Wartość odżywcza w 100 g wybranych rodzajów pierogów

 Pierogi ruskiePierogi z mięsemPierogi z truskawkami
Wartość kaloryczna [kcal]185217282
Białko [g]6,612,84,8
Tłuszcz [g]6,110,614,2
w tym: kwasy tłuszczowe nasycone [g]3,63,29
kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]1,75,33,8
kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]0,41,20,7
Węglowodany ogółem [g]26,617,934,7
w tym cukry [g]0,80,24,5
Błonnik [g]1,20,61,9
Cholesterol [mg]236547

Źródło: Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005. Fabryka Siły Sklep


Standardowa porcja pierogów to 5 sztuk, czyli ok. 200 g pierogów ruskich, 250 g pierogów z mięsem i 125 g pierogów z truskawkami.

 

3. Witaminy i składniki mineralne zawarte w pierogach
Ciasto wykorzystywane podczas produkcji pierogów jest ubogie w witaminy i składniki mineralne (chyba że jest to wersja dietetyczna przygotowana z mąki pełnoziarnistej). W zależności od farszu pierogi są produktem o wysokiej bądź niskiej zawartości niezbędnych substancji.

 

Przykłady:
– pierogi ruskie są źródłem witamin z grupy B, witaminy A, potasu, sodu, wapnia i niewielkich ilości magnezu czy żelaza;
– pierogi z mięsem są źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza, fosforu i cynku;
– pierogi z owocami dostarczają witaminy C, prowitaminy A, witamin z grupy B, potasu, magnezu i w mniejszej ilości wapnia;
– pierogi z nasionami roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca) są źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza, potasu;
– pierogi ze szpinakiem dostarczają witaminy C, kwasu foliowego, żelaza, potasu czy fosforu.

 

4. Pierogi jako produkt o wysokim indeksie glikemicznym
Pierogi są produktem o wysokim indeksie glikemicznym.
Pierogi ruskie – IG = 77
Pierogi z mięsem – IG = 77
Pierogi z truskawkami – IG = 74

 

Wszystko za sprawą dużej zawartości węglowodanów prostych, których źródłem jest przetworzona mąka pszenna. Spożywanie dużej ilości tradycyjnych pierogów może zatem wiązać się z rozwojem zaburzeń gospodarki węglowodanowej, np. rozwojem insulinooporność, cukrzycy, a w konsekwencji chorób układu krążenia.

 


Bibliografia
Czerwińska D., Mąka przede wszystkim, „Przegląd Gastronomiczny” 2010, 64(1), 10–11.
Kokocińska T., Pierogi świata, „Przemysł Gastronomiczny” 2005, 4(19), 18–19.
Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Znaczenie indeksu i ładunku glikemicznego w zapobieganiu rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2015, 96(1), 51–56.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.