Popcorn jest najbardziej popularną przekąską na świecie. Niektóre osoby nie wyobrażają sobie seansu filmowego w kinie bez przynajmniej małej porcji ekspandowanej kukurydzy. W Stanach Zjednoczonych popcorn jest ważnym elementem codziennej diety. Stanowi 17% dziennego spożycia pełnoziarnistych produktów zbożowych. Jednak czy jest zdrowy?

 

SPIS TREŚCI:
1. Popcorn – wartość odżywcza
2. Straty witamin i składników mineralnych
3. Popcorn jako źródło błonnika
4. Popcorn źródłem przeciwutleniaczy
5. Popcorn jako zdrowa przekąska
6. Popcorn jako niezdrowa przekąska

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Popcorn – wartość odżywcza
Popcorn dostarcza sporej ilości energii – 100 g dostarcza 374,7 kcal. Kaloryczność popcornu znacznie wzrasta, jeśli dodamy do niego tłuszcz – masło lub olej roślinny. Dla porównania – szklanka popcornu waży zaledwie 8 g. Ta przekąska jest bogata w węglowodany, ich dużą część stanowi błonnik pokarmowy. Natomiast zawarty w popcornie tłuszcz składa się w całości z nasyconych kwasów tłuszczowych.

 

Wartość odżywcza 100 g popcornu jest następująca:
– wartość energetyczna: 374,7 kcal,
– białko: 12,9 g,
– tłuszcz: 4,5 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 4,5 g,
– węglowodany ogółem: 77,9 g,
– błonnik pokarmowy: 14,5 g.


2. Straty witamin i składników mineralnych
Popcorn powstaje z kukurydzy, której ziarna są poddawane działaniu wysokiej temperatury. Proces ten prowadzi do utraty znacznych ilości witamin i składników mineralnych z ziaren kukurydzy.

 

3. Popcorn jako źródło błonnika
W porównaniu z innymi przekąskami popcorn jest bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Pozytywnie wpływa na organizm człowieka poprzez poprawę perystaltyki jelit, ułatwianie wypróżnień, usuwanie toksyn, wydalanie nadmiernej ilości cholesterolu i trójglicerydów wraz z kałem czy spowalnianie procesu wchłaniania glukozy z przewodu pokarmowego.

  Fabryka Siły Sklep

4. Popcorn źródłem przeciwutleniaczy
M.G. Coco i J.A. Vinson w swojej analizie wykazali, że popcorn zawiera znaczne ilości związków przeciwutleniających, w tym kwasów fenolowych. Duża ilość przeciwutleniaczy skumulowana jest w jądrze oraz okrywie owocowo-nasiennej ziarna kukurydzy, a proces ekspandowania nie wpływa na zmniejszenie ich ilości. Wysoka zawartość polifenoli wynika z tego, że rodzaj kukurydzy przeznaczonej do produkcji popcornu charakteryzuje się twardszą i mniej porowatą skórką. Wszystko to pozwala na „wystrzelenie” ziarna i zachowanie aktywnych biologicznie związków.

 

5. Popcorn jako zdrowa przekąska
Popcorn jako bogate źródło przeciwutleniaczy wydaje się zdrową przekąską. Zawarty w jego składzie kwas ferulowy wpływa na zmniejszenie stresu oksydacyjnego i obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Poza tym korzystnie wpływa na profil lipidowy i gospodarkę węglowodanową. Działa zatem profilaktycznie wobec chorób układu krążenia czy cukrzycy.

 

6. Popcorn jako niezdrowa przekąska
Amerykanie uważają popcorn za produkt pełnoziarnisty. Z jednej strony ma to sens, gdyż wytwarzany jest z całych ziaren kukurydzy. Jednak z drugiej strony jest to produkt wysokoprzetworzony o znikomej wartości odżywczej. Ponadto jest spożywany z dodatkiem dużej ilości soli i bardzo często tłuszczu. Taki produkt dostarcza sporej liczby pustych kalorii i przyczynia się do pogorszenia stanu zdrowia. Niemniej jednak popcorn jako dobre źródło błonnika i antyoksydantów jest lepszym wyborem niż inne przekąski.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Coco M.G., Vinson J.A., Analysis of popcorn (Zea Mays L., var. Everta) for antioxidant capacity and total phenolic content, „Antioxidants” 2019, 8(1), 22.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.