Każdy produkt spożywczy może przynieść zarówno korzyści, jak i szkody.

W niniejszym artykule poruszymy temat mleka. Praktycznie wyrośliśmy na nim i dopiero później zaczęliśmy spożywać inne pokarmy. Jednak nie należy zapominać, że istnieją zarówno plusy, jak i minusy spożywania mleka, które pokazują, że to nie zawsze i nie dla wszystkich dobry produkt spożywczy.

 

SPIS TREŚCI:

1. Unikalny skład mleka

2. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w mleku

3. Zalety mleka

4. Wady mleka

5. Co jeszcze warto wiedzieć o mleku?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Unikalny skład mleka

Aby zrozumieć, czy warto pić mleko, czy może lepiej nie, należy przede wszystkim zapoznać się z jego składem:

– tłuszcz mleczny – 3,5%;

– białka – 3,2%;

– cukier mleczny – 4,7%;

– woda – 87,4%;

– minerały – 0,8%.


W taki sposób na 100 g produktu otrzymujemy:

– białka – 2,8 g;

– węglowodany – 4,7%;

– tłuszcze 3,2 g.


Patrząc na skład, nie ma żadnych przeciwwskazań do picia mleka.


2. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w mleku

Nie należy całkowicie wykluczać mleka z diety, ponieważ znajduje się w nim wszystko, czego potrzebuje kulturysta:

– białko – mleko zawiera spory procent serwatki i kazeiny, a one z kolei są bogate w proteiny, które są niezbędne dla wzrostu mięśni. Jeżeli będziemy spożywać jedną szklankę mleka dziennie, to zwiększymy dzienne spożycie białka o 10 g;


– kalorie – mleko charakteryzuje się dużą podażą kalorii, które są niezbędnie w trakcie intensywnych treningów. Dwie szklanki mleka dają około 180 kalorii;


– wapń – najważniejszy element, wpływający na wytrzymałość i wzrost kości. Niedobór wapnia prowadzi do zmniejszenia wydajności podczas treningu;


– witaminy – produkty mleczne są bogate w witaminy A i D. Witamina A wpływa na wzrok, a D stanowi hormon steroidowy i poprawia przyswajanie wapnia. Wysokie stężenie tych witamin jest szkodliwe dla organizmu, ale ich zawartość w mleku jest niewielka;


– woda – naukowcy udowodnili, że ciało ludzkie składa się w 70% z wody. Najważniejszym procesem w naszym organizmie jest hydratacja;


– węglowodany – bez ich spożycia nie dostarczymy energii, która jest potrzebna m.in. do treningów siłowych.


3. Zalety mleka

Poniekąd zalety mleka zostały już wymienione powyżej, jednak w tej części artykułu rozszerzymy ten temat.


Główną zaletą mleka, zgodnie z naukowymi badaniami, jest obecność dużej ilości składników odżywczych. Jest w nim wszystko – białka, węglowodany, tłuszcze, minerały, witaminy, enzymy, hormony itd. Lista jest bardzo długa, ponieważ mleko zawiera ponad 100 elementów potrzebnych naszemu organizmowi. Ale najbardziej cenne jest białko, które zawiera potrzebne aminokwasy. Wegetarianie skutecznie i bez większej szkody dla organizmu zastępują mlekiem brak mięsa w diecie.


Białko mleka jest lepiej przyswajalne niż białko pochodzące z mięsa. Mleko zawiera metioninę, która przyczynia się do normalizacji poziomu cholesterolu, a tym samym zapobiega miażdżycy. Również w zapobieganiu miażdżycy pomaga inny składnik mleka – lecytyna, która jest jednym

z rodzajów fosfolipidów. Jeżeli chodzi o węglowodany to mleko zawiera laktozę, która dość łatwo ulega rozpadowi i wchłanianiu do organizmu.


Mleko zawiera minerały takie jak wapń, fosfor, magnez, jod, cynk, sód etc. Wapń i fluor, który znajduje się w składzie mleka, jest łatwo przyswajalny dla organizmu. Brak wapnia w organizmie prowadzi do łamliwości kości, zaburzeń układu nerwowo-mięśniowego, pogarsza krzepnięcie krwi

i powoduje problemy z naczyniami krwionośnymi. Codziennie należy spożywać ok. 500 ml mleka lub inne produkty mleczne w mniejszych ilościach, ponieważ zawierają więcej wapnia.


Witaminy, które zawiera w dużych ilościach mleko, to wspomniane już witaminy A i D, ale również te z grupy B. Główna witamina zawarta w mleku i potrzebna dla naszego zdrowia to B2 – ryboflawina. Wystarczy wypić 200 ml mleka, aby do organizmu dostarczyć 1/5 potrzebnej dziennej porcji ryboflawiny.


4. Wady mleka

Niestety mleko ma również wady związane z jego spożywaniem. Jedną

z nich jest brak potrzebnych dla organizmu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo w mleku jest dość sporo nasyconych kwasów tłuszczowych, które nie są zbytnio korzystne dla organizmu. W związku

z tym często można spotkać mleko i produkty mleczne z niską zawartością tłuszczu.


Drugą, dość istotną wadą jest to, że laktoza nie jest przyswajana przez wszystkich jednakowo. Dzieje się tak z tego powodu, że nie wszyscy mają wystarczającą ilość enzymów w organizmie lub enzym nie jest zbyt aktywny, przez co organizm nie może trawić mleka. W przypadku nietolerancji laktozy może dojść do takich skutków ubocznych jak biegunka, nudności, wymioty, wzdęcia itd. Niestety powoduje to konieczność całkowitego wyeliminowania mleka z pożywienia.

 

5. Co jeszcze warto wiedzieć o mleku?

Oprócz powyższego, warto wiedzieć, że:

– mleko to gainer – spożywanie ok. 2 l pomoże podczas budowy masy mięśniowej. Należy tylko pamiętać, że zaleca się spożywać odtłuszczone mleko. Dodatkowo dobrze łączy się z niektórymi odżywkami sportowymi;


– oprócz mleka warto również urozmaicać dietę innymi produktami mlecznymi takimi jak jogurty, kefiry, maślanki itp.;

 

– spożywanie mleka zwiększa również zapasy glikogenu.


Czy warto spożywać mleko? Najlepszą odpowiedzią na to będą następujące fakty historyczne. Bernard Macfadden, wydając magazyn o kulturystyce w 1923 roku, nazwał mleko „eliksirem siły”. Pod koniec lat 60. Reg Park, dziesięciokrotny „Mr Universe”, zaskoczył świat kulturystyki, oświadczając, że już kilka lat spożywa nie więcej niż 4 posiłki dziennie. Ale podstawą jego diety jest koktajl oparty na mleku z miodem, który wypija minimum 6 razy dziennie. Dieta kulturysty została pokazana z innej perspektywy.


Amerykański ciężarowiec Bruce Randall postanowił ustanowić nowy rekord, podnosząc masę swojego ciała do maksimum. W rezultacie, pijąc minimum 3 litry mleka dziennie, zwiększył swoją wagę do 180 kg. A potem, dalej utrzymując mleczną dietę, stracił na wadze do 101 kg i zdobył tytuł „Mr Universe” w 1959 roku.