Nie od dziś wiadomo, że termin „biała śmierć” odnosi się do popularnego cukru, czyli sacharozy. Wiadomo też, że istnieje wiele zdrowych zamienników w postaci słodzików, ksylitolu, karobu czy stewii. W tym artykule przedstawimy kolejny sposób na smaczną i słodką dietę, która równocześnie wspomoże organizm. Oto inulina – roślinny cukier, którego suplementacja przynosi mnóstwo korzyści!

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest inulina?

2. Źródła i właściwości

3. Działanie oraz zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest inulina?

Inulina należy do związków zaliczanych do polisacharydów. Związek ten złożony jest z ponad 30 cząsteczek monocukrów, które są ze sobą połączone za pomocą trwałych wiązań glikozydowych. Cukry proste tworzące inulinę to jedne z najpopularniejszych sacharydów w naszej diecie, czyli fruktoza i glukoza. Sama inulina występuje w postaci białego proszku, który nie tylko charakteryzuje się niezwykle delikatnym smakiem, ale dodatkowo swoją strukturą przypomina skrobię, przez co bardzo często można ją spotkać pod nazwą skrobi georginowej. Co więcej, warto dodać, że ten rodzaj cukru jest bardzo dobrze rozpuszczalny w etanolu oraz wodzie.


2. Źródła i właściwości

Inulina jest polisacharydem zaliczanym do substancji pochodzenia roślinnego, a dokładniej większości organizmów należących do rodziny astrowatych. Największa ilość tego złożonego cukru, która wynosi ok. 40%, jest odnotowywana w bulwach cykorii, karczocha, łopianu, mniszka lekarskiego oraz słonecznika bulwiastego zwanego potocznie topinamburem. Inulina występuje też w bananach, cebuli i czosnku, porach czy szparagach.


Wartość energetyczna inuliny jest dosyć niska i wynosi 150 kcal na 100 g. Wcześniej wspomnieliśmy o niezwykle delikatnych walorach smakowych inuliny. Uwarunkowane jest to prawie 10-krotnie mniejszą zawartością słodyczy niż w zwykłej sacharozie, co tłumaczy, dlaczego inulina nie może być stosowana w gastronomii jako zamiennik typowego cukru. Oprócz tego sacharyd cykoriowy charakteryzuje się właściwościami żelującymi, przez co można go z powodzeniem stosować zamiast tłuszczu w niektórych produktach spożywczych. Przykładami mogą być wszelkiego rodzaju słodkie kremy czy śmietanki.


3. Zastosowanie Fabryka Siły Sklep

Powyższe właściwości inuliny pozwalają przypuszczać, że taki zamiennik tłuszczów będzie zbawienny dla osób borykających się z nadprogramowymi kilogramami czy stosujących diety odchudzające. Przeszło 1 g cukru inulinowego pozwala na zastąpienie 4 g tłuszczu! Dodatkowo wspomniana już niska kaloryczność pozwala śmiało włączyć inulinę do jadłospisu jako jeden z podstawowych składników deserów, co pozwoli na łatwiejsze przetrwanie okresu redukcji tkanki tłuszczowej. Co więcej, inulina może być

z powodzeniem stosowana przez osoby mające problemy z układem krążenia, które bardzo często stosują diety ubogie w cukry i tłuszcze.


Inulina posiada jeszcze jedną niezwykłą cechę w kontekście odchudzania. Przede wszystkim jest polisacharydem, który nie ulega procesowi trawienia w naszym organizmie. Jej cząsteczki są w całości transportowane do jelita grubego, gdzie ulegają procesowi fermentacji, co jest niezwykle korzystne dla naszej mikroflory bakteryjnej. Łatwo więc domyślić się, że inulina to jeden ze związków zaliczanych do probiotyków. Oznacza to, że systematyczne stosowanie cykoriowego cukru doprowadzi do intensyfikacji pracy jelit, łatwiejszego wypróżniania, ograniczenia wzdęć oraz zaparć, poprawie pH przewodu pokarmowego, a także zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób systemu trawiennego, jak np. owrzodzenia, polipy, stany zapalne czy nowotwory.


W kontekście wspomnianych już chorób układu sercowo-naczyniowego należy dodać, że inulina stanowi jeden ze sposobów na regulację poziomu cholesterolu we krwi. Przeprowadzone badania wskazują, że spożywanie inuliny związane jest ze spadkiem stężenia cholesterolu LDL oraz trójglicerydów, których podwyższone stężenie skutkuje wyższym prawdopodobieństwem wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Oprócz tego inulina jest zbawiennym środkiem dla osób chorujących na cukrzycę. Przede wszystkim ogranicza i spowalnia tempo wchłaniania cukru z pożywienia, co stanowi skuteczny sposób na obniżenie niezwykle ważnego dla diabetyków indeksu glikemicznego.


Warto też wspomnieć, że inulina powinna znajdować się w diecie osób

z grupy podwyższonego ryzyka zachorowań na osteoporozę – kobiet

w okresie menopauzalnym, osób z wrodzonym ograniczeniem wapnia

w organizmie czy osób starszych, gdy procesy kościogubne są wyraźnie nasilone. Systematyczna podaż inuliny ma bardzo dobry wpływ na wzrost stężenia cynku, magnezu, wapnia oraz żelaza. W wyniku fermentacji inuliny powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które powodują obniżenie pH w środowisku okrężnicy. Pozwala to na znaczną poprawę rozpuszczalności i wchłaniania składników mineralnych. Można więc śmiało przyjąć, że inulina jest polisacharydem determinującym biodostępność mikroskładników w naszej diecie.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Kubik C. et al., Polifruktany i fruktooligosacharydy (FOS) – występowanie, otrzymywanie i zastosowanie, „Biotechnologia” 2006, 73(2), 103–116.

Dybkowska E., Zalewska E., Właściwości funkcjonalne i technologiczne inuliny i fruktooligosacharydów, „Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego” 2015, 1, 82–85.

Cieślik E., Gębusia A., Żywność funkcjonalna z dodatkiem fruktanów, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2011, 2 (75), 27–37.

Aslan M. et al., Hypoglycemic activity and antioxidant potential of some medicinal plants traditionally used in Turkey for diabetes, „Journal of Ethnopharmacology” 2010, 128, 384–389.

Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Właściwości prozdrowotne fruktanów typu inuliny, „Medycyna Rodzinna” 2016, 19(2), 86–90.