Mamy w sobie od 2,5 do 5 kg zanieczyszczeń, które dostają się do naszego organizmu przez powietrze, wodę i jedzenie. Na każdym kroku otacza nas chemia, a w jedzeniu kryją się związki chemiczne szkodliwe dla zdrowia. W sklepie widzimy półki z napisem „zdrowa żywność”. Czy to oznacza, że reszta produktów w sklepie jest niezdrowa? Biorąc pod uwagę, jak długa jest lista składników zwykłej czekolady czy żółtego sera, z całą pewnością nie są to zdrowe, naturalne produkty. Oczywiście nie można popadać w skrajności. Jeść trzeba. Dlatego warto od czasu do czasu oczyścić swój organizm z toksyn.

 

SPIS TREŚCI:

1. Oczyszczanie organizmu a woda
2. Błonnik
3. Aloes a oczyszczanie
4. Warzywa

 


1. Oczyszczanie organizmu a woda
Istnieje wiele diet oczyszczających. Składają się one głównie z warzyw i/lub owoców. Modne są też kilkudniowe głodówki. W niniejszym artykule skupię się jednak na podstawach. Najważniejsza jest woda. Ponieważ stanowi 75% naszego ciała, należy zadbać o odpowiednie nawodnienie w ciągu dnia. Woda bierze udział we wszystkich procesach życiowych naszego organizmu. Codziennie tracimy ok. 1,7 l wody, podczas ćwiczeń oczywiście więcej. Należy więc regularnie uzupełniać jej ilość.

 

Różne źródła podają różne informacje dotyczące ilości wody, jaką powinniśmy wypijać. 15 ml na każdy 1 g zjedzonych węglowodanów, 0,03 l na kg masy ciała lub 0,04 l, biorąc pod uwagę wodę z pożywienia. Jestem zdania, że lepiej wypić więcej niż za mało. Na co dzień jesteśmy atakowani reklamami przypominającymi o minimalnym dziennym zapotrzebowaniu na wodę, które zapewnia 1,5-litrowa butelka.

 

Dobrze, ale dlaczego ta woda jest aż tak ważna? Razem z wodą wypłukujemy z naszego organizmu toksyny. Ponadto woda transportuje tlen

i składniki odżywcze do wszystkich komórek naszego ciała. Nawilża stawy oraz powietrze w płucach. Niedobór wody w organizmie powoduje zmęczenie, bóle głowy, zaparcia oraz problemy z koncentracją. Oprócz toksyn z wodą pozbywamy się witamin, które musimy bezwzględnie uzupełnić. Wystarczy zacząć pić więcej wody, żeby poczuć się lepiej i zacząć chudnąć. Toksyny wychodzą z ciała z potem, moczem i kałem, a woda jest w tym wypadku ich nośnikiem.


2. Błonnik
Wiele się mówi o błonniku pokarmowym. Polacy spożywają go stanowczo za mało, dlatego powstaje wiele produktów wysokobłonnikowych. Dzienna porcja, jaką powinniśmy dostarczyć, zależna jest od masy ciała i wynosi

25–42 g. Dla porównania jedno jabłko zawiera ok. 1,5 g błonnika.

 

Jak działa błonnik? Dzieli się na dwie frakcje, rozpuszczalną oraz nierozpuszczalną. Pierwsza pęcznieje pod wypływem wody i zbiera tłuszcz oraz toksyny z naszych jelit. Druga frakcja działa na nasze jelita jak szczotka. Czyści to, czego nie był wstanie zebrać błonnik rozpuszczalny.

 

Przy spożywaniu błonnika bezwzględnie ważne jest picie wody! Inaczej zamiast nam pomóc – błonnik zaszkodzi. Gdzie możemy znaleźć naturalny błonnik? W warzywach, owocach oraz produktach pełnoziarnistych. Makaron razowy, ciemne pieczywo czy płatki owsiane to świetne źródło błonnika.


3. Aloes a oczyszczanie
Od dawna wiadomo, że aloes ma lecznicze właściwości. Znam powiedzenie, że „gdzie leci, tam koi i goi”. Coś w tym musi być, biorąc pod uwagę, jak wiele powstało ostatnio produktów na bazie aloesu. Spożywanie wyciągu z aloesu działa jak prysznic dla naszych komórek.

 

Można to łatwo porównać do mycia samochodu od wewnątrz. Czyścimy tapicerkę, żeby przyjemnie się jeździło. Taką pracę, w uproszczeniu, wykonuje w naszym organizmie aloes. Wyciąg z aloesu działa przeciwwrzodowo oraz poprawia kondycję cery. Można go również stosować

w przypadku zatruć pokarmowych. Świetnie łagodzi objawy podrażnienia strun głosowych. W połączeniu z wodą oraz błonnikiem stanowi świetny zestaw służący do oczyszczania organizmu.

 

4. Warzywa
Zarówno błonnik, jak i woda znajdują się w warzywach. Warzywa działają alkalizująco na nasz organizm, a co za tym idzie – odkwaszają go. W diecie Polaków jest dużo mięsa i mało warzyw. Stąd często biorą się problemy z zakwaszeniem organizmu oraz z nadmiarem toksyn, z którymi organizm sobie nie radzi.

 

Zaleca się jedzenie minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Zawierają one wiele witamin i soli mineralnych, które wspomagają układ odpornościowy, układ krążenia oraz regenerację organizmu. Dzięki odpowiedniej diecie jesteśmy w stanie oczyścić organizm nawet z metali ciężkich.