Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) umieściła czerwone mięso na 1. miejscu listy rakotwórczych substancji wraz z papierosami i azbestem. Słowem kluczem w tym raporcie jest jednak wyrażenie „przetworzone”. Tak, przetworzone mięso i gotowe dania nie są dobre dla naszego zdrowia. Chyba nikt nie łudzi się, że hot dogi czy burgery z sieciówek mają więcej zalet niż wad. Nawet lubiane przez Polaków szynki trafiły na tę listę – a myśleliśmy, że tylko amerykański boczek jest zły. Jednak jeśli kupimy mięso od zaufanego sprzedawcy, który pozyskuje je z hodowli ekologicznej – w której krowy są wypasane na trawie – i sami przyrządzimy z niego domowe steki, szynki, pasztety czy nawet burgery, możemy cieszyć się bez obaw zaletami wołowiny. Cały raport odnosi się bardziej do chemicznych dodatków i konserwantów niż do samego mięsa.

 

SPIS TREŚCI:

1. Zalety wołowiny

2. Wołowina jest tłusta?

3. Wątróbka wołowa – samo zdrowie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Zalety wołowiny

Wartość wołowiny często oceniamy po kolorze, konsystencji, zapachu oraz ilości widocznego tłuszczu. Bezpośrednio po uboju tkanka mięśniowa mięsa bydlęcego nie nadaje się do spożycia. Jest twarda, gumowata i przede wszystkim źle trawiona przez ludzki organizm, a wartość odżywcza jest niska ze względu na słabą przyswajalność. Mięso wołowe, zanim będzie przeznaczone do spożycia, powinno dojrzeć. Proces ten następuje w trakcie przechowywania mięsa w temperaturze wyższej niż w temperaturze zamarzania. Zachodzące wówczas zmiany zarówno w strukturze, jak i we właściwościach sprawiają, że mięso zmienia swoje właściwości i nadaje się do spożycia jako mięso kulinarne. W 2012 r. spożycie wołowiny przez jednego Polaka wynosiło ok. 2,1 kg rocznie, natomiast w 2000 r. ok. 10,7 kg rocznie, jak widzimy jest to znacząca różnica. 

 

Mięso wołowe charakteryzuje się wysoką zawartością łatwo przyswajalnego dla nas białka. Jego walory w dużej mierze zależą od ilości śródmięśniowej tkanki łącznej oraz rasy i wieku zwierzęcia. W skład tkanki łącznej zwierzęcia wchodzi głównie kolagen i w mniejszej ilości elastyna. Mięso wołowe w porównaniu z innymi mięsami pochodzącymi ze zwierząt rzeźnych cechuje się dość niską zawartością tłuszczu. Zjadając 100 g polędwicy wołowej, dostarczymy 20,5 g białka i 3,5 g tłuszczu. Warto wspomnieć, że mięso wołowe jest dobrym źródłem witamin A, E, kobalaminy, tiaminy, pirydoksyny. Zawiera łatwo przyswajalne żelazo, dlatego warto wykorzystywać je w terapii anemii. Mięso wołowe jest także źródłem kreatyny. Kreatyna ma za zadanie zwiększać zdolności wysiłkowe podczas treningów, dlatego też jeżeli jesteśmy bardzo aktywni fizycznie, wprowadźmy ją do swojego menu.

 

2. Wołowina jest tłusta?

Ilość tłuszczu w wołowinie zależy w dużej mierze od jej rodzaju. Na przykład tak popularne w Polsce mięso wołowe rosołowe, np. szponder, w 100 g zawiera 15,7 g tłuszczu, dla porównania 100 g polędwicy wołowej dostarczy 3,5 g tłuszczu. Widzimy więc znaczącą różnicę. W mięsie wołowym znajdziemy głównie tłuszcze nasycone (44%) i tłuszcze jednonienasycone (46%), w mniejszej ilości występują wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

 

Taki stosunek kwasów tłuszczowych nie jest najbardziej dla nas korzystny, dlatego też zaleca się, aby stosować odpowiednie strategie, które mogą ulepszyć ten stosunek. Strategie takie polegają na zmianie jakości pasz zwierząt rzeźnych. Po spożyciu wołowiny dostarczymy sobie również CLA, czyli sprzężony kwas linolowy. Wpływa on korzystnie na zdrowie człowieka, wykazuje działanie antykancerogenne. Ilość CLA w mięsie wołowym również możemy zwiększyć poprzez modyfikację składu paszy zwierzęcej. Fabryka Siły Sklep

 

3. Wątróbka wołowa – samo zdrowie

Wątróbkę wołową, która wchodzi w skład podrobów, traktujemy często jako uboczny surowiec rzeźny. Jednak może być ona cennym surowcem, dostarczającym wiele wartości odżywczych. Zawiera duże ilości witaminy A i B12. Witamina A jest niezbędna w procesach widzenia, wykazuje działanie przeciwutleniające, sprzyja zdolności regeneracji komórek, działa ochronnie na nabłonek. Wątróbka ze względu na wysoką zawartość witaminy A nie jest polecana do spożycia kobietom w ciąży. Drugi główny składnik witaminowy wątróbki, witamina B12, odpowiada za prawidłowy stan układu nerwowego i erytropoezę, czyli wytwarzanie krwinek czerwonych. Jej niedobór prowadzi do anemii. Warto więc w przypadku problemów z morfologią wprowadzić ją do swojego menu.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Domaradzki P. et al., Zmiany właściwości fizykochemicznych i sensorycznych mięsa wołowego w zależności od warunków jego dojrzewania, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2016, 3(106), 35–53.

Zymon M., Walory odżywcze i smakowe wołowiny oraz możliwości ich kształtowania, „Wiadomości Zootechniczne” (2012), 4, 93–98.

Kołczak T., Jakość wołowiny, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2008, 1(56), 5–22.

Richard B. et al., Kreatyna, „Sport Wyczynowy” 2003, 1(457/458), 17–23.