Bez snu nie da się żyć. W tym artykule znajdą się odpowiedzi na popularne pytania – przede wszystkim ile powinien trwać sen oraz na czym polega różnica między rannymi ptaszkami a nocnymi sowami.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co się dzieje w trakcie snu?

2. Konsekwencje niedosypiania

3. Ile powinien trwać sen?

4. Regulacja snu

5. Rodzaje ludzi: ranny ptaszek i nocna sowa

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co się dzieje w trakcie snu?

Sen nie jest stanem pasywnym. Wręcz przeciwnie. W trakcie odpoczynku dochodzi do wielu ważnych reakcji w organizmie, bez których trudno jest normalnie funkcjonować. Sen dzieli się na dwie główne fazy – NREM i REM. Podczas pierwszej występują wolne ruchy gałek ocznych, spadają ciśnienie i napięcie mięśniowe. W fazie NREM proces gojenia się ran i regeneracji tkanek zachodzi szybciej. Do krwi uwalniany jest hormon wzrostu. Między innymi dlatego zdrowy sen jest tak bardzo potrzebny dzieciom w okresie wzrostu. W fazie REM rozpoczyna się proces regeneracji układu nerwowego, konsolidacja pamięci i stymulowanie neuronów.


2. Konsekwencje niedosypiania

Brak odpowiedniej ilości snu najszybciej objawia się obniżoną koncentracją, mniejszą zdolnością do nauki oraz zaburzeniami pamięci. Mózg bez snu przestaje prawidłowo pracować. Niedosypianie prowadzi do zachwiania równowagi emocjonalnej i psychicznej – występują poczucie bezradności, spadek motywacji do działania, brak apetytu oraz złe samopoczucie. Długotrwałe zaburzenia mogą prowadzić nawet do halucynacji i stanów psychozy. U zwierząt deprywacja snu kończy się często śmiercią. U człowieka odpoczywającego zbyt krótko spadają odporność i wydolność organizmu, co grozi nie tylko nabyciem infekcji wirusowych, ale również rozwojem nowotworów.


3. Ile powinien trwać sen?

Nie można jednoznacznie określić, ile powinien trwać zdrowy sen. Doktor Sean Drummond z uniwersytetu w San Diego udowodnił jednak, że optymalny czas snu mieści się w granicach od 6 do 9 godzin. Wszystko zależne jest od naturalnych predyspozycji każdego człowieka. Bardzo łatwo jednak sprawdzić, czy sen był zdrowy: po przebudzeniu człowiek powinien czuć się dobrze. Zamykające się mimowolnie oczy i brak przytomności świadczą o zbyt krótkiej regeneracji. Ponadto należy dbać o to, by sen był nieprzerywany. Fabryka Siły Sklep


4. Regulacja snu

Człowiek jest genetycznie uwarunkowany do tego, by spać, gdy jest ciemno, a wstawać, kiedy robi się jasno. Badania wykazały, że osoby pracujące na nocne zmiany są o wiele bardziej narażone na wystąpienie chorób, np. cukrzycy, miażdżycy i nowotworów. Osoby cierpiące na bezsenność mogą wykorzystać mnóstwo sposobów na regulację rytmu życia. Przede wszystkim przed zaśnięciem należy unikać wpatrywania się w ekrany telewizorów, telefonów czy laptopów. Należy również unikać przesiadywania wieczorami w łóżku. Trzeba oddzielić obszar aktywności od obszaru odpoczynku.

 

Pomocne w zasypianiu jest delikatne czerwone światło w sypialni. W ciągu dnia lepiej używać jasnego, niebieskiego, które poprawia nastrój. Przed zaśnięciem warto pokusić się o kilka minut ćwiczeń rozciągających. Nie mogą być to intensywne, żwawe ruchy, lecz raczej trening typu joga. Należy dokładnie przewietrzyć pomieszczenie. Zaleca się rezygnację z palenia tuż przed położeniem się do łóżka, gdyż nikotyna ma właściwości pobudzające. Trzeba również unikać obfitych kolacji, by cieszyć się zdrowym snem.


5. Rodzaje ludzi: ranny ptaszek i nocna sowa

Godziny zasypiania i wstawania są kwestią indywidualną. Ludzie dzielą się na ranne ptaszki i nocne sowy. Są za to odpowiedzialne geny. Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu Alberty w Kanadzie, u rannych ptaszków kora mózgowa jest najbardziej aktywna rano. Z upływem dnia wydajność psychiczna i wydajność fizyczna spadają. Z kolei u nocnych sów tuż po przebudzeniu mózg wykazuje najmniejszą aktywność. Szczyt formy przypada dopiero na godzinę 21.00. Co ciekawe, wraz z upływem czasu od wstania z łóżka nocne sowy stają się coraz silniejsze fizycznie, podczas gdy u rannych ptaszków nie ma na tym polu żadnych zmian. Według psychologów ranne ptaszki są mniej zagrożone depresją. Jednak naukowcy przekonują, że to nocne sowy mogą osiągać wyższą wydajność mózgową.