Starzenie się od wielu lat jest przedmiotem badań naukowców. Każdy chciałby żyć jak najdłużej i zachować zdrowie i sprawność fizyczną. Niestety, czasu nie da się zatrzymać, jednak dzięki zdrowemu stylowi życia można pewne procesy opóźnić. Czy aktywność fizyczna może wpłynąć na wydłużenie życia?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czy aktywność fizyczna wydłuża życie

2. Jak ćwiczyć, aby żyć dłużej

3. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czy aktywność fizyczna wydłuża życie
Zaobserwowano korzystny wpływ aktywności fizycznej na regenerację komórek i ich starzenie się (D. Ornish i wsp. 2013). Dla przykładu – trening wytrzymałościowy wiąże się z wyższą aktywnością telomerazy i obniżonym tempem wyniszczania się telomerów w młodym i średnim wieku (C. Werner i wsp. 2009).

 

Telomeraza to enzym rybonukleoproteinowy, którego zadaniem jest dobudowywanie ostatniego odcinka nici DNA w komórkach ulegającym podziałom. Podziałom komórek towarzyszy skracanie się telomerów, co determinuje proces starzenia się. Telomeraza wykazuje właściwości wydłużające telomery, dzięki czemu możliwe jest spowolnienie procesu starzenia się. Umiarkowana aktywność fizyczna może również zmniejszać skracanie telomerów, co wskazuje na istotne komórkowe adaptacje, które mogą zapobiegać występowaniu chorób związanych z wiekiem (A.T. Ludlow, L.W. Ludlow, S.M. Roth 2013).

 

Ch.M. Werner i wsp. przeprowadzili badanie, w którym zbadano wpływ treningu wytrzymałościowego, treningu interwałowego i treningu oporowego na aktywność telomerazy i długość telomerów. W badaniu wzięły udział 124 osoby niepalące w wieku 30–60 lat, które nie miały wcześniej styczności z regularną aktywnością fizyczną.

 

Uczestników podzielono na grupy. Grupa pierwsza wykonywała trening aerobowy (bieganie długodystansowe), grupa druga – trening interwałowy (metoda 4 × 4), grupa trzecia – trening oporowy w formie obwodowej. Grupa czwarta była grupą kontrolną, jej uczestnicy nie zmienili swojego trybu życia. Przez 6 miesięcy wykonywano treningi 3 razy w tygodniu po 45 minut.

Wykazano, że w wyniku uprawiania regularnej aktywności fizycznej doszło do zwiększenia aktywności telomerazy, co oznacza, że wysiłek fizyczny może wpłynąć na dłuższe życie (Ch.M. Werner i wsp. 2019).

 

P. Schnohr i wsp. przeprowadzili badanie, w którym w ciągu 25 lat przebadano 8577 osób pod kątem śmiertelności. Podczas trwania badania uczestnicy wypełniali kwestionariusz, w którym mieli szczegółowo odnotowywać wszelkie informację związane z aktywnością fizyczną – jej intensywność oraz rodzaj (tenis, badminton, piłka nożna, jogging, kolarstwo, gimnastyka, pływanie, trening siłowy).

 

Wykazano, że osoby, które regularnie uprawiały aktywność fizyczną, żyły dłużej niż osoby nieaktywne fizycznie. Co ciekawe, osoby, które uprawiały sport wymagający interakcji z drugą osobą, uzyskały najlepsze efekty w kontekście wydłużenia życia (tenis – oczekiwana długość życia wyższa o 9,7 roku, badminton – 6,2 roku, piłka nożna – 4,7 roku) (P. Schnohr i wsp. 2018).

 

Na podstawie tego badania obserwacyjnego można wysnuć wniosek, że regularna aktywność fizyczna wpływa na wydłużenie życia, jednak związek przyczynowy związany z tą teorią nie jest jednoznacznie potwierdzony. Warto jednak mimo wszystko wdrożyć do swojego rytmu dnia regularną aktywność fizyczną, gdyż poza wydłużeniem życia może ona wpłynąć pozytywnie na wiele aspektów dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego.

 

2. Jak ćwiczyć, aby żyć dłużej
Obecnie coraz częściej podkreśla się, jak ważna w kontekście zachowania zdrowia i sprawności fizycznej jest aktywność fizyczna. Według WHO każda osoba dorosła powinna wykonywać minimum 150–300 minut regularnej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Oczywiście im częściej podejmujemy wysiłek fizyczny, tym więcej korzyści możemy uzyskać.

 

Wielu osobom wydaje się, że wyłącznie uprawianie wymagającego sportu, jak trening siłowy, intensywne bieganie lub jazda na rowerze, przyniesie korzyści zdrowotne oraz wpłynie na wydłużenie życia. Nic bardziej mylnego! Już 20 minut codziennych spacerów może znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Ponadto spacery dotleniają organizm, redukują poziom stresu, zmniejszają ryzyko zachorowania na wiele chorób takich jak cukrzyca, osteoporoza czy nowotwory. Regularne spacerowanie wzmacnia również mięśnie i stawy oraz poprawia nastrój i zapewnia energię na cały dzień.

  Fabryka Siły Sklep

Warto postawić przede wszystkim na aktywność fizyczną, która sprawia nam przyjemność. Mogą to być rekreacyjna jazda na rowerze, poranny jogging, pływanie, prawidłowo zaplanowany trening siłowy czy wspinaczka górska. Każda z tych aktywności potencjalnie przyniesie korzyści zdrowotne. Ponadto jest to świetny pomysł na spędzenie czasu wolnego, również w gronie najbliższych osób.

 

3. Podsumowanie
Powszechnie wiadomo, że aktywność fizyczna może pozytywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne i fizyczne. Uprawianie sportu zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób, zwłaszcza tzw. chorób cywilizacyjnych, np. otyłość.

 

Proces starzenia się już od wielu lat stanowi przedmiot badań naukowców. Wykazano m.in., że styl życia, w tym aktywność fizyczna, korzystnie wpływa na aktywność telomerazy oraz długość telomerów, które są bardzo istotne w przebiegu procesu starzenia się komórek oraz regeneracji.

 

Aby zachować zdrowie i sprawność fizyczną oraz opóźnić proces starzenia się, warto postawić na regularną aktywność fizyczną, która poza korzyściami zdrowotnymi pozwoli na miłe spędzenie czasu wolnego, również wśród znajomych czy rodziny. Ponadto aktywność fizyczna pozwala na przełamanie swoich barier i nawiązanie nowych znajomości.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ludlow A.T., Ludlow L.W., Roth S.M., Do telomeres adapt to physiological stress? Exploring the effect of exercise on telomere length and telomere-related proteins, „BioMed Research International” 2013, epub.
Mundstock E. at al., Effects of physical activity in telomere length: systematic review and meta-analysis, „Ageing Research Reviews” 2015, 22, 72–80.

Ornish D. et al., Effect of comprehensive lifestyle changes on telomerase activity and telomere length in men with biopsy-proven low-risk prostate cancer: 5-year follow-up of a descriptive pilot study, „Lancet Oncology” 2013, 14, 1112–1120.
Schnohr P. et al., Various leisure-time physical activities associated with widely divergent life expectancies: the Copenhagen, „Mayo Clinic Proceedings” 2018, 93(12), 1775–1785.
Werner C. et al., Physical exercise prevents cellular senescence in circulating leukocytes and in the vessel wall, „Circulation” 2009, 120, 2438–2447.
Werner Ch.M. et al., Differential effects of endurance, interval, and resistance training on telomerase activity and telomere length in a randomized, controlled study, „European Heart Journal” 2019, 40(1), 34–46.