Wiadomo, że aktywność fizyczna jest niezwykle istotna dla zdrowia i smukłej sylwetki. Można zauważyć, że z biegiem lat branża fitness dynamicznie się rozwija, w bogatej ofercie klubów i siłowni każdy może znaleźć zajęcia dopasowane do swoich preferencji i możliwości. Dużą popularność w ostatnim czasie zyskuje zumba. Czym jest i jakie korzyści może przynieść regularne uczęszczanie na tego rodzaju zajęcia?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest zumba

2. Dla kogo są przeznaczone zajęcia zumby

3. Korzyści płynące z regularnego uczęszczania na zajęcia zumby

4. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest zumba
Zumba to program treningowy, który łączy elementy fitnessu (trening siłowy, trening cardio) i tańca latynoamerykańskiego (m.in. salsa, cumbia, soca, flamenco, tango). Zawiera również elementy tańca brzucha. Początki zumby sięgają lat 90., a za jej twórcę uznaje się tancerza kolumbijskiego Alberto „Beto” Pereza. Wraz z biegiem czasu zumba dotarła do wielu zakątków świata i stała się bardzo popularną i chętnie wybieraną formą aktywności fizycznej.

 

2. Dla kogo są przeznaczone zajęcia zumby
Zajęcia zumby są przeznaczone dla osób w każdym wieku, zarówno dla dzieci (zumbini, zumba kids, zumba kids junior), jak i dla osób starszych (zumba gold). Miłośnicy basenu i zajęć w wodzie mogą wybrać zajęcia aqua zumby. Osoby, które chcą intensywniej popracować nad swoją sylwetką, mogą uczestniczyć w zajęciach zumba toning oraz zumba in the circuit. Ciekawymi formami zajęć są również zumba step (zumba z wykorzystaniem stepów) i zumba sentao (zumba z wykorzystaniem krzeseł).

 

3. Korzyści płynące z regularnego uczęszczania na zajęcia zumby
Wiadomo, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie i sprawność fizyczną oraz jest bardzo dobrym narzędziem do walki z otyłością. Zumba to program treningowy, który w ostatnim czasie zyskuje ogromną popularność, w związku z tym pojawiły się liczne publikacje, których celem było zbadanie wpływu tego typu treningów na zdrowie człowieka.

  Fabryka Siły Sklep

Do ciekawych wniosków doszli brytyjscy badacze, którzy przeprowadzili eksperyment na grupie kobiet nieaktywnych fizycznie. Każda z nich zmagała się z nadwagą (BMI > 25). Kobiety podzielono na dwie grupy: grupa pierwsza przez osiem tygodni uczęszczała 1–2 razy w tygodniu na godzinne zajęcia zumby, grupa druga miała za zadanie utrzymać aktywność fizyczną na dotychczasowym poziomie. Sposób odżywiania kobiet nie zmienił się.

 

Po ośmiu tygodniach w grupie kobiet uczęszczających na zajęcia zumby zaobserwowano spadek poziomu tkanki tłuszczowej, obniżenie markerów zapalnych, poprawę jakości życia (jakość życia została zmierzona za pomocą kwestionariusza oceny jakości życia SF-36), wzrost VO2 max (maksymalny minutowy pobór tlenu) oraz poprawę poziomu cholesterolu całkowitego w stosunku do poziomu cholesterolu HDL (P.A. Domene 2016). Wartości te nie są spektakularne, jednak biorąc pod uwagę siedzący tryb życia oraz brak interwencji żywieniowej, osiągnięte efekty są naprawdę dobre.

 

W kolejnym badaniu sprawdzano wpływ regularnych treningów zumby na parametry takie jak utrata masy ciała, procentowa zawartość tkanki tłuszczowej oraz beztłuszczowej masy ciała, zawartość wody w organizmie. W badaniu wzięło udział 12 kobiet w wieku 25–35 lat, które przez osiem tygodni regularnie uczestniczyły w zajęciach zumby. Wykazano, że zajęcia te charakteryzują się wysoką skutecznością w procesie redukcji tkanki tłuszczowej (A. Ljubojević, V. Jakovljević, M. Popržen 2014).

 

Wyjątkowość treningów zumby tkwi w choreografii łączącej fitness z tańcem latynoamerykańskim. Tworzy to atmosferę zabawy, dzięki czemu osoba trenująca zapomina, że ćwiczy. Takie podejście sprawia, że uczestnicy utrzymują długotrwałe zainteresowanie zajęciami, a ich motywacja jest wysoka.

 

Mimo że samo uczestnictwo w zajęciach nie przynosi spektakularnych rezultatów, może być świetną alternatywą dla osób, które nie lubią wykonywać długich treningów cardio na bieżni, orbitreku czy rowerku. Jest to doskonała forma aktywności fizycznej umożliwiająca spalanie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej zabawie, co dodatkowo powoduje wzrost endorfin.

 

Warto również zaznaczyć, że tego rodzaju zajęcia grupowe umożliwiają poznanie nowych osób i nawiązanie znajomości, a nawet przyjaźni. Wspólna pasja łączy ludzi, a treningi grupowe dodatkowo motywują do pracy. Ponadto osoby, które uczestniczą w takich zajęciach, z reguły chcą dobrze wypaść na tle innych uczestników, więc jest to kolejna motywacja do wykonania intensywnego i efektywnego treningu.

 

Należy podkreślić, że aby osiągnąć pozytywne efekty w kontekście utrzymania zdrowia oraz redukcji tkanki tłuszczowej, niekoniecznie trzeba wybierać zajęcia zumby. Nie są one magiczną formą aktywności fizycznej, która wpływa spektakularnie na organizm i sylwetkę. W dużej mierze chodzi o jej wpływ na psychikę człowieka. Wiele osób po prostu lubi uczestniczyć w zajęciach zumby i sprawia im to ogromną przyjemność. Podobnych efektów należy spodziewać się u osób, które biorą udział w zajęciach o podobnej intensywności.

 

4. Podsumowanie
Zumba to forma aktywności fizycznej, która łączy trening fitness z tańcem latynoamerykańskim. Na przestrzeni czasu zyskała ogromną popularność w wielu zakątkach świata. W publikacjach naukowych wykazano, że regularne treningi zumby mogą pozytywnie wpłynąć na zdrowie, a także przyczynić się do redukcji tkanki tłuszczowej. Połączenie ćwiczeń z tańcem dla wielu osób może być świetną formą spędzania wolnego czasu. Połączenie aktywności fizycznej i pasji jest kluczem do sukcesu, zwłaszcza w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej. Podczas zajęć grupowych można również nawiązać nowe znajomości, a trening w rytm kolumbijskiej muzyki dostarcza endorfin na resztę dnia.


Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to magiczne narzędzie do spalania tłuszczu, gdyż inne aktywności fizyczne o zbliżonej intensywności mogą przynieść podobne efekty. Nie należy również zapominać, że w okresie redukcji równie ważną rolę odgrywa dieta z ujemnym bilansem kalorycznym.

 


Bibliografia
Domene P.A. et al., The health-enhancing efficacy of Zumba® fitness: An 8-week randomised controlled study, „Journal of Sports Sciences” 2016, 34(15), 1396–1404.
Ljubojević A., Jakovljević V., Popržen M., Effects of Zumba fitness program on body composition of women, „SportLogia” 2014, 10(1), 29–33.