Suplementy diety i odżywki to produkty występujące w wielu różnych postaciach. Najpopularniejsze od lat formy suplementów diety to kapsułki i proszek. Z pozoru może się to wydawać dla większości bez znaczenia, jednak warto się im przyjrzeć i jasno zdefiniować, co jest dla nas korzystniejsze. Którą formę lepiej wybrać podczas zakupu konkretnego suplementu diety?

 

SPIS TREŚCI:

1. Forma podania a siła działania suplementu

2. Szybkość trawienia i wchłaniania się proszku i kapsułek

3. Co daje kapsułka, czego nie da ci proszek?

4. Ostateczny wybór

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Forma podania a siła działania suplementu

Teoretycznie można dojść do wniosku, że forma, w jakiej dana substancja występuje, nie powinna mieć wpływu siłę jej działania. Dlatego nie ma potwierdzenia z żadnego wiarygodnego źródła, że efektywność zależy od formy podania. Jak wszędzie, jest tutaj jednak mały wyjątek, ale o tym później.

 

Skoro nie ma dowodów na większą efektywność proszku lub kapsułek, nie powinno się mieć problemów przy wyborze wersji suplementu. Jednak wiele osób takie wątpliwości ma i trzeba sprawę zbadać dokładniej.

 

2. Szybkość trawienia i wchłaniania się proszku i kapsułek

Obecnie suplementy produkowane w kapsułkach nie różnią się stopniem trawienia od suplementów w proszku. Otoczka suplementu (kapsułka) jest zbudowana z błyskawicznie rozpuszczalnej żelatyny i w momencie dotarcia do żołądka jest już w większości rozpuszczona. To sprawia, że w przypadku obu form suplementu w momencie trafienia do żołądka i tu, i tu trafia ten sam proszek.

 

Czy są wyjątki? Tak! Na rynku występują niektóre wersje preparatów multiwitaminowych w kapsułkach o przedłużonym czasie uwalniania – co oznacza, że otoczka podzielona jest na 1 lub 2 strefy, z której jedna uwalnia substancję aktywną szybciej, a druga wolniej. Ten często spotykany rodzaj kapsułek popularny w farmaceutyce jest sporadycznie stosowany przez firmy suplementacyjne.

 

Skoro w przytłaczającej większości przypadków różnicy we wchłanianiu nie ma, to przy wyborze suplementu, który występuje w obu formach, należy kierować się ceną i liczbą porcji zawartych w danym produkcie. Oczywiście kapsułki to brak konieczności mieszania suplementu, co jest wygodne i dla niektórych osób może stanowić decydujące kryterium.

 

3. Co daje kapsułka, czego nie da ci proszek?

Przede wszystkim wygodę. Kapsułkę można przyjąć nawet bez popijania, a suplementy w proszku trzeba jednak zmieszać z płynem (hardkorowcy wsypują porcję bezpośrednio do ust i popijają wodą). Istnieje pewna grupa suplementów zawierających substancje, które nie mogą być podawane w formie proszku. Do tej grupy należą termogeniki, w skład których wchodzą substancje o bardzo gorzkim lub piekącym smaku jak kapsaicyna lub piperyna. Takie suplementy występują tylko w kapsułkach.

 

Na koniec zostawiam grupę suplementów, w których zwolniony czas uwalniania substancji aktywnych jest bardzo pożądany i muszą występować w odpowiednio opracowanych do tego celu otoczkach.

 

4. Ostateczny wybór

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe informacje, możemy dojść do jasnych wniosków. Jeżeli nie suplementujemy się witaminami o spowolnionym wchłanianiu lub termogenikami np. z kapsaicyną w składzie, nie ma uzasadnienia dla płacenia więcej za formę kapsułek. Gdy kierujemy się liczbą porcji i ceną, nie przejmując się wygodą stosowania, najekonomiczniej jest wybierać suplementy w proszku.