Rynek suplementów wręcz pęka w szwach, co utrudnia wybór najlepszych preparatów. HMB to skrócona nazwa kwasu beta-hydroksy-beta-metylomasłowego, który stosowany jest na całym świecie i z powodzeniem wspiera rozwój beztłuszczowej masy mięśniowej. HMB został odkryty przez naukowca pracującego na Uniwersytecie Iowa, dra Nissena. Jest to substancja, która powstaje naturalnie w organizmie w wyniku przemian L-leucyny. Wykazano jego właściwości antykataboliczne, które pozwalają chronić mięśnie przed rozpadem. Zgodnie z najnowszymi informacjami HMB przyczynia się również do przyspieszenia procesu utraty zbędnej tkanki tłuszczowej.  

 

SPIS TREŚCI:
1. Jak działa HMB?
2. Wpływ HMB na sylwetkę
3. Najlepsze HMB – top 3

 


1. Jak działa HMB?
HMB należy do tych suplementów, które wzbudzają olbrzymie kontrowersje związane ze swoim działaniem lub brakiem wpływu na osiągi u sportowców. Jak zwykle w takich przypadkach problem leży w niewłaściwej suplementacji bądź użyciu zbyt niskich dawek. Najczęściej stosuje się 3 g HMB w ciągu doby z podziałem na dwie porcje. Powodem trochę słabszego działania może być fakt, że zalecany jest on wyłącznie osobom dopiero rozpoczynającym swoją przygodę z treningami – osoby wytrenowane mogą nie odczuć jego działania, co jest częstym powodem nieprzychylnych opinii.

 

Jak działa HMB:
– zwiększa syntezę hormonów anabolicznych,
– hamuje rozrost tkanki tłuszczowej poprzez wpływ na metabolizm węglowodanów,
– wykazuje silne działanie antykataboliczne chroniące mięśnie przed rozpadem,
– bierze udział w przemianach metabolicznych argininy, w wyniku których powstaje kreatyna,
– zwiększa wydolność tlenową oraz beztlenową organizmu.

 

W ofertach sklepów spotyka się różne formy preparatów na bazie HMB: kapsułki, tabletki, płyn. Wybór konkretnego typu jest uzależniony wyłącznie od predyspozycji konkretnej osoby, która po niego sięga. Szybkość przyswajania postaci płynnej jest znacznie większa, jednak ostateczne efekty suplementacji innych form HMB są podobne. Warto przemyśleć połączenie HMB z kreatyną bądź argininą – taka kombinacja substancji przyczyni się do jeszcze silniejszego działania oraz poprawy uzyskiwanych efektów.

 

 

2. Wpływ HMB na sylwetkę
Wzrost masy mięśniowej jest uwarunkowany przewagą procesów anabolicznych nad katabolicznymi i może zostać osiągnięty przez zastosowanie substancji stymulujących syntezę białka lub po prostu ograniczających jego rozpad. HMB wykazuje silne właściwości antykataboliczne, które zostały potwierdzone w wielu badaniach. Prowadzono je również nad wpływem innych substancji, takich jak kreatyna, aminokwasy rozgałęzione BCAA oraz arginina. Wyniki wskazały, że stosowanie takich połączeń przynosi jeszcze lepsze efekty. Warto podkreślić, że wśród wybranych w poniższym rankingu preparatów znajdują się właśnie takie, które wykorzystują tę synergię.

 

Często poruszanym tematem jest wpływ HMB na proces powstawania komórek tłuszczowych (lipogeneza), który wzbudza także olbrzymie emocje. Dowiedziono jednak, że wpływa on na nasilenie procesów lipolizy (rozpad adipocytów) przy jednoczesnym hamowaniu procesów katabolicznych. Natomiast zespół naukowców pod kierunkiem W.J. Kraemera zwrócił uwagę na wpływ HMB na rozrost suchej masy mięśniowej i poprawę siły fizycznej (maksymalnej). Badacze zastosowali połączenie HMB oraz argininy. HMB ma także wpływ na szybkość regeneracji – w szczególności w przypadku znacznego uszkodzenia komórek mięśniowych, np. podczas ciężkich treningów – która może być ograniczana przez niewystarczającą ilość HMG-CoA.

  Fabryka Siły Sklep

3. Najlepsze HMB – top 3
Wszystkie osoby poszukujące preparatu na bazie HMB powinny zainteresować się najlepszymi produktami w tej kategorii. Opłacalność konkretnego produktu powinna być oceniona poprzez przeliczenie substancji aktywnych, nie po kosztach zakupu opakowania (różni producenci stosują różną ilość HMB w kapsułkach).

 

Poniżej zestawienie trzech najlepszych suplementów z HMB wraz z ich krótką charakterystyką.

 

1. Olimp HMB 1250 Mega Caps (120 kapsułek)
2. Hi-Tec HMB (70 ml)
3. Trec HMB Revolution (kapsułki)

 


1. Olimp HMB 1250 Mega Caps (120 kapsułek)

Zwycięstwo w rankingu najlepszych suplementów z HMB należy do preparatu firmy Olimp – jednego z czołowych producentów suplementów diety dla osób ćwiczących. HMB 1250 Mega Caps to kapsułki charakteryzujące się zwiększoną pojemnością, co pozwoliło producentowi zawrzeć aż 1000 mg czystego HMB w pojedynczej kapsułce. Tym sposobem preparat umożliwia precyzyjne dawkowanie, a to nie stwarza problemów z suplementacją.

Tu kupisz ten produkt Olimp HMB 1250 Mega Caps - 120kaps. (4.4) Olimp HMB 1250 Mega Caps - 120kaps. 93,09 zł Sprawdź Teraz!

Niewątpliwą zaletą HMB 1250 Mega Caps jest fakt, że firma Olimp dba o farmaceutyczny standard produkcji. Nowatorska technologia produkcji stanowi gwarancję bezpieczeństwa m.in. w zakresie czystości mikrobiologicznej. HMB od Olimp jest polecane amatorom i profesjonalistom. To także świetny dodatek do wielu innych sportowych suplementów diety, np. kreatyny, AAKG, odżywek przedtreningowych czy boosterów testosteronu.

 

2. Hi-Tec HMB 70 ml
To preparat w formie płynnej, który charakteryzuje się dużą koncentracją HMB w każdej porcji i bardzo szybką przyswajalnością. Niewiele jest preparatów tego typu. Cechą charakterystyczną tej postaci jest nieciekawy zapach sprawiający, że jest mało popularny wśród sportowców.

Tu kupisz ten produkt Hi Tec HMB - 400kaps. (4.65) Hi Tec HMB - 400kaps. 84,99 zł Sprawdź Teraz!  

3. Trec HMB Revolution (kapsułki)
To wyjątkowa propozycja ze względu na połączenie cząsteczki HMB z argininą, co przekłada się na silniejsze działanie i szybsze uzyskanie pożądanych efektów w postaci przyrostu muskulatury o niewielkim stopniu otłuszczenia. Jest to bardzo ciekawa alternatywa dla mieszanek HMB, argininy oraz kreatyny. Podobnie jak wcześniejsze produkty nie posiada w składzie zbędnych wypełniaczy i dodatków.

  Tu kupisz ten produkt Trec HMB - 180kaps. (4.25) Trec HMB - 180kaps. 49,99 zł Sprawdź Teraz!

 

Zauważmy jeszcze, że powyższy ranking to nie są pozycje od najlepszej do najgorszej, tylko są w nim wymienione produkty, które rekomendujemy


Bibliografia
Wilson J.M. et al., Acute and timing effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on indirect markers of skeletal muscle damage, „Nutrition & Metabolism” 2009, 6, 6.
Van Someren K.A., Edwards A.J., Howatson G., The effects of hmb supplementation on indices of exercise-induced muscle damage in man, „Medicine and Science in Sports and Exercise” 2003, 35(1), 270.
Rowlands D.S., Thomson J.S., Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate supplementation during resistance training on strength, body composition, and muscle damage in trained and untrained young men: a meta-analysis, „The Journal of Strength & Conditioning Research” 2009, 23(3), 836–846.
Van Koevering M., Nissen S., Oxidation of leucine and alpha-ketoisocaproate to beta-hydroxy-beta-methylbutyrate in vivo, „American Journal of Physiology” 1992, 262(1), E27–E31.
Lis I., Bogdański P., Karolkiewicz J., The effect of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on muscle protein metabolis, „Farmacja Współczesna” 2014, 7, 32–41.
Driskell J.A., Sports Nutrition: fats and proteins, Boca Raton 2007, 222, 226, 230.
Jówko E., Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) additively increase lean body mass and muscle strength during a weight-training program, „Nutrition” 2001, 17(7–8), 5058–5066.
Kraemer W.J., Effects of amino acids supplement on physiological adaptations to resistance training, „Medicine & Science in Sports & Exercise” 2009, 41(5), 1111–1121.
Zanchi N.E. et al., HMB supplementation: clinical and athletic performance-related effects and mechanisms of action, „Amino Acids” 2011, 40(4), 1015–1025.
Durkalec-Michalski K., Ocena wpływu suplementacji kwasem beta-hydroksy-beta-metylomasłowym (HMB) na wskaźniki wydolności fizycznej zawodników wybranych dyscyplin sportowych, Poznań 2012.